Peugeot 605 turbo

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ZeroX

Peugeot 605 turbo

Post by ZeroX »

Har en pegga med turbo som lägger av ibland. Typ en gång i månaden eller varje månad. Den stannar helt enkelt och bilen blir seg som sirap.
Detta har pågått i flera år nu och jag tänkte göra något åt det eller byta bil :)
Min personliga uppfattning är att något kärvar. Har hört att de kan slagga igen lite. Kan man smörja upp turbon utan att riva hela skiten eller finns det andra sätt?
För att den skall hoppa igång igen så gäller full gas på femman :)

/Micke
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Oftast är det magnetventilen som styr laddtrycket som krånglar.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ZeroX

Post by ZeroX »

Jo precis, men den har jag redan bytt för ett par månader sedan och släppte rycken iaf.
Nu handlar det om att den stannar eller hoppar ur på något vis.

/Micke
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

TheDagger wrote:Oftast är det magnetventilen som styr laddtrycket som krånglar.

Är det det som kallas för turboreglerventil? :wink:
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
ZeroX

Post by ZeroX »

Så smörja upp den eller göra den ren är rent onödigt eller är det så att det kan bli avlagringar där och göra turbon kärv?
Byta kostar ju dock 6-7000!

/Micke
ZeroX

Post by ZeroX »

Ingen som hade några tips här?

/Micke
Peugeot_605
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Peugeot_605 »

Turbon på jobbarbilen lägger av då och då, inte ofta, och då stänger man av o drar igång igen så går den ett tag.

Kan det vara något med då styrboxen tro?
Vad säger de på Peugeot då?
Captain Klutz
V_605

Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin :roll:
snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen ;)
----------------
605 3,0 SR -92. Projekt. :tard:
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
ZeroX

Post by ZeroX »

Nja det är det vanliga. Måste bytas eller renoveras. Suck!

Åkte på E4:an ifrån McDonalds utfarten mot norr i Nyköping som många andra gånger och precis i uppförsbacken så lägger turbon ALLTID av. Den brukar hoppa igång sen, men inte denna gång. :cry:

Vad fasen är det som försigår. varför lägger den alltid av just där och ingen annanstans. Kan det vara så att laddtrycket är skyhögt just där och att ventilen fastnar där och inte går tillbaka?
inga oljud eller något utan den bara lägger av. Bilen blir slö, men i övrigt så går den inte sämre.

Bytesturbo kostar jävligt mycket så det vore ju trevligt om man kan lösa detta på annat vis.

/Mvh micke
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Börja med att byt magnetventilen som styr laddtrycket. Fungerar inte den får du inget laddtryck alls.....kostar ca 600-800kr. Eller åk till peugeot o be dom kolla av om du har några felkoder
ZeroX

Post by ZeroX »

Magnetventilen är ny för bara några månader sen så det borde inte vara den.
Ja felkoder kanske skulle vara bra att få. Någon som vet priset?

/Micke
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

ZeroX wrote:Magnetventilen är ny för bara några månader sen så det borde inte vara den.
Ja felkoder kanske skulle vara bra att få. Någon som vet priset?

/Micke

Gav 400 för några år sen på min 605a
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
ZeroX

Post by ZeroX »

Ja det är ju inte så farligt, men vad får jag veta? Att turbon inte fungerar?
Eller ser man mer som om turbon snurrar och att det är ventilen som är trög och står öppen?
ZeroX

Post by ZeroX »

Var det någon som visste vad ett diagnostest visar ang. turbon??

/Mvh Micke
Flygarn

Post by Flygarn »

ZeroX wrote:Åkte på E4:an ifrån McDonalds utfarten mot norr i Nyköping som många andra gånger och precis i uppförsbacken så lägger turbon ALLTID av. Den brukar hoppa igång sen, men inte denna gång. :cry:

Vad fasen är det som försigår. varför lägger den alltid av just där och ingen annanstans. Kan det vara så att laddtrycket är skyhögt just där och att ventilen fastnar där och inte går tillbaka?
inga oljud eller något utan den bara lägger av. Bilen blir slö, men i övrigt så går den inte sämre.

Nu kanske jag är ute på hal is, men det verkar lite som min turbo uppförde sig ett tag. Det krävdes ganska mycket gas och varv för att den skulle ladda. Det visade sig vara wastegaten som var lite gör dåligt spänd och slöt aldrig tätt så att det aldrig blev något tryck. En annan orsak kan vara att styrboxen får "spel" eftersom den har en trycksensor som känner av om trycket blir för högt. Du har dessutom en dumpventil som ibland kan strula. Den är normalt till för att dumpa trycket när du släpper gasen, så att prylarna håller.
Har du kollat var du har tryck någonstans? Jag har en turbortycksmätare som man kan felsöka med.
// Tomas
Peugeot 605 SRTI '93 - SÅLD
Audi S4 2.7 Biturbo Quattro '01
ZeroX

Post by ZeroX »

Verkar som att jag har något liknande fel ja.
Den har ju gjort så här förr ,men hoppat igång igen med olika tidsspan. En gång tog det en månad så var den på sen å fungerade som vanligt. Så jag tror inte den har skurit ihop utan det är något som kärvar och troligen någon ventil.
Jag har bytt magnetventilen. Testade att koppla ur den och det var samma problem. Kanske lite mer kraft!

Är dumpventilen en wastegate?
Vart sitter trycksensorn?

Tänkte krypa under idag å se vad jag kan själv göra (är ingen mekaniker, men har inte tummen mitt i) och titta å se om jag kan se om allt har hoppat ur eller kärvar.
Det där staget sitter väl i vaccum så den kan man inte röra va, men om den hänger på öppet nu hur får jag tillbaka den?

/Mvh Micke
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

ZeroX wrote:Är dumpventilen en wastegate?

Nej det är 2 helt olika saker. Wastegate reglerar laddtrycket och sitter på avgassidan. Dumpventilen, eller avlastningsventil som det egentligen heter sitter på insugssidan och släpper ut trycket när spjället stängs för att inte turbon ska få en massa motstånd.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
ZeroX

Post by ZeroX »

Har nu krupit under bilen och sprayat 556 på bultar och det där staget som sitter på turbon. Verkar öppna och stänga något spjäll i turbon. Kan det vara wastegate? Den rörs sig bra nu iaf.

Uppfattar inget ljud från turbon längre när jag gasar. Kan den ha kärvat ihop där inne så att den mer eller mindre inte snurrar?
Förutom att bilen är seg så går den bra...

Är det kanske dax att byta tror ni? Vill ju bara vara säker så det inte är något annat som påverkar detta och att man byter turbon i onödan.

/Micke
Flygarn

Post by Flygarn »

ZeroX wrote:Har nu krupit under bilen och sprayat 556 på bultar och det där staget som sitter på turbon. Verkar öppna och stänga något spjäll i turbon. Kan det vara wastegate? Den rörs sig bra nu iaf.

Uppfattar inget ljud från turbon längre när jag gasar. Kan den ha kärvat ihop där inne så att den mer eller mindre inte snurrar?
Förutom att bilen är seg så går den bra...

Är det kanske dax att byta tror ni? Vill ju bara vara säker så det inte är något annat som påverkar detta och att man byter turbon i onödan.
/Micke

Det är wastegaten du har hittat. Du bör INTE spruta på en massa medel på det området då det blir VARMT där. Jag fick min att lysa gult! Det kommer förmodligen att osa bränd 5-56 om din bil ett tag. Det ska gå att montera bort staget som reglerar wastegaten. Om allt är rätt så ska du behöva dra ut stången ca 1 cm. för att få tillbaka den. Min var bara spänd med 1 mm, resultatet vet du redan. Veva ner fönstret och lyssna om du hör turbon vina när du gasar på. Du kan bromsa samtidigt som du gasar för att trycket ska byggas upp. Dom är tillräckligt gamla för att inte dumpa allt tryck så fort man nuddar bromsen. Om du inte hör något vinande så snurrar förmodligen inte turbon, och då är det byte som gäller. Jag har renoverat den som satt på min gamla 605, så om du behöver tips på vad man behöver montera bort så har jag mycket info. Skicka ett PM med telefonnummer så ringer jag. Jag har även en liten cd med reservdelskatalog till 605 som du kan få använda.
Om du bor i stockholmsområdet så kan vi träffas och spåna lite.
// Tomas.
Peugeot 605 SRTI '93 - SÅLD
Audi S4 2.7 Biturbo Quattro '01
ZeroX

Post by ZeroX »

jag kunde röra staget en cm säkert. 556 hade jag på de bultar som satt där i förebyggande syfte för ev. bortmontage, men visst luktade det lite.

Kan nog påstå att jag inte hör den vina som innan och jag tycker mig ha hört den pipa lite mer en för ett par år sedan så jag misstänker att den har stannat/kärvar.

Fick ett erbjudande av en trevlig prick här att köpa en beggad turbo och det är nog det enklaste. Man kanske kan renovera upp den gamla å få nån 500 för den :)

/Micke
Post Reply