Uddamärken på däck, typ från asien o sånt

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Uddamärken på däck, typ från asien o sånt

Post by Jönsson »

Nu när de börjar lukta som att jag ska fixa nya fälgar så är ja fundersam på vad ja ska ha för däck.. ja e ju genomgående supersnål när det gäller det mesta så ja vill ju ha så billiga däck som möjligt men vill ju även ha någorlunda prestanda o långvarighet.

har kollat lite på dackonline.se o där har dom ju några däck som ser schyssta ut (både mönstret o infon ser bra ut) men så är dom från Asien o ja har hört en del dåliga rykten om däck därifrån.. att dom håller dåligt o sånt..

detta är ett däck ja kollat på te.x, vad har ni för tips och erfarenhet?

http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 38&dsco=21
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

TNG Star Performer har fått riktigt dåligt betyg i tester. Likaså många andra "kinadäck", bla. Kingstar och Goodride.
Lägg till ett par hundringar per däck och köp Kuhmo, Hankook eller nåt annat känt märke istället.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Dart »

förstår inte varför man vill snåla på däck, det är som att dra på ett thai-luder utan gummi.
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES

Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Kolla på Toyo, brukar va bra förhållande mellan pris och prestanda.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Tobbe Tuff wrote:förstår inte varför man vill snåla på däck, det är som att dra på ett thai-luder utan gummi.

Dålig liknelse, "crabs" bryr sig inte om gummi.

:wink:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
mrtn

Post by mrtn »

Jag kör just nu på Federal-däck (som ska vara nån undertillverkare åt Pirelli eller om det var Goodyear?)

Iaf, däcket ligger i det lägre prissegmentet, men jag är chockad över det bra greppet i dom. Framförallt på våt vägbana.

Lätt värda att kolla upp, bör finnas på Dackonline.se.
Martin Sandin #1602 |mrtnfoto.se
"Ta mig inte på allvar, ta mig på snoppen"
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Håller med mrtn, det är ovanligt bra grepp i de gummina. De har gått mantorp, å någe bancup. Utmräkt fäste både tort som vått. och för rätt pengar 4st för 2200kr, förra året.

Har kört samma fast lite mindre dimension 15" å där var de lika bra med. Nankang är lite mjukare/svajigare däcksidor vad jag upplevt det som men jag kanske hade förlite-luft i början då... minns inte.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Nankang har jag inte hört nå gott om alls, däremot är det många som blivit positivt överraskade över Federal ja.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Ecke83

Post by Ecke83 »

även jag åker numera rundor på federal o har inget negativt att säga om dem..de två senaste fick ja för 550 kr st (205/40-17) på dackonline
Citroën Saxo Vts -98 http://www.garaget.org/?car=201784

Opel Corsa Opc -07

206 Rc -04 (såld)
106 Rallye -97 (såld)
Vita!!!

http://www.garaget.org/ekke83
BlackDragon

Post by BlackDragon »

Min brosas gammla volvo 740 hade dom där däcken på sina 17"fälgar.
Det skakar som bara den när man är uppe i 170+.
Och grepar inte så bra heller, dom grepar nästan ingenting när det har rengnat så jag skulle rekomendera dom däcken om du sak ha en drift bil för dom håller länge. :gogo:

// Black Dragon
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

BlackDragon wrote:Min brosas gammla volvo 740 hade dom där däcken på sina 17"fälgar.
Och grepar inte så bra heller, dom grepar nästan ingenting när det har rengnat så jag skulle rekomendera dom däcken om du sak ha en drift bil för dom håller länge. :gogo:

// Black Dragon

Låter som om att det mer beror på bilen än att det beror på däcken. Hjulinställningar osv.
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
BlackDragon

Post by BlackDragon »

Jaaacob wrote:
BlackDragon wrote:Min brosas gammla volvo 740 hade dom där däcken på sina 17"fälgar.

// Black Dragon

Låter som om att det mer beror på bilen än att det beror på däcken. Hjulinställningar osv.

ja dom jode en dålig hjulinställning där vi va men det stog väl att däcken klarar en vis hastighet??
och bilen va det inte jätte fel på brosan och jag åkte i 188km/h en gång men när vi skulle testa om det gick igen med 17" skakar bilen bubbelt så mycket som den jode föra gånen men det kan dero på att det va en annan väg och att det va tre i bilen andra gången (Han ville skrämas lite med morsan och mig :twisted: )
Uffe66
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Uffe66 »

Säkert hållbara men om det finns någon form av grepp vid lite gas påslag vette "han där uppe" :roll:
307 2.0Hdi Kombi -07
406 v6 3.0 Kombi -02
306 Gti -97B
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

körde 230 som snabbast på en sträcka 4-5km det enda vore väl en varm motor å lite varmare däck. Märke, fedral.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jaaacob wrote:körde 230 som snabbast på en sträcka 4-5km det enda vore väl en varm motor å lite varmare däck. Märke, fedral.

Det går att köra fort med alla däck så länge de är runda, det är stoppsträckan(bl.a) som skiljer ett bra däck från ett dåligt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Uffe66 »

Claes B wrote:
Jaaacob wrote:körde 230 som snabbast på en sträcka 4-5km det enda vore väl en varm motor å lite varmare däck. Märke, fedral.

Det går att köra fort med alla däck så länge de är runda, det är stoppsträckan(bl.a) som skiljer ett bra däck från ett dåligt.

Ja "rakt" fram går allt bra

Som att gemföra brembo skivor med Biltema :roll:

Men som sagt sen kan det bli bekymmer, med inbroms, grepp & sidostabilitet , vid lite mer krävande kurvtagning.
307 2.0Hdi Kombi -07
406 v6 3.0 Kombi -02
306 Gti -97B
STRONGONPLOW

Post by STRONGONPLOW »

snillet spambot wrote:Nankang har jag inte hört nå gott om alls, däremot är det många som blivit positivt överraskade över Federal ja.

konstigt, själv har jag bara hört positivt om dom, hadde även sånna på 206:an. känner många som kör nankang, den däckfirman som servar oss tar hem nankangdäck och han säger själv att dom är bra, håller minst lika länge men är kanske inte så mjuka? Och ja, jag har kört med konstiga däck av alla möjliga märken och kan bara nämna 2 dåliga, ett däck tilverkat i brasilien namn? samt ett traktordäck ´´´goldfarm´´ det var ett riktigt skitdäck :wink:
Seat leon vtt 20 1,8t ( jotack )
Peugeot 206 GTI 01:a ( såld )
Saab 9000 CD 89:a ( skrot? )
Saab 900 97:a ( såld )
Bärbar dator
Samt Misslyckad Blondering ( inte längre )

Mange, Dummare änn genomsnittet

Kan man inte skratta åt sig själv ska man inte skratta åt andra.........
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

nankang funkar bra men e lite sämre på vått väglag i höga hastigheter
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Joakim Enoksson wrote:nankang funkar bra men e lite sämre på vått väglag i höga hastigheter

Det är väl främst då man vill ha bra grepp? Ivf på bilen som kommer bakom och har missat köbildningen. Whiplash, nej tack.. :wink:
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Niklas »

Jag kör nankang fram på miatan nu, satt på när jag köpte bilen. Riktiga sopdäck, klart den mest begränsande faktorn när det gäller väghållningen i kärran. Har andra däck på bakaxeln, inte heller några värstingar, men jämfört med de tidigare nankangerna som satt där håller de i bättre vid raktframgas när jag släpper loss mina mäktiga, diffbromsade ~150 hk. (17/40/205).

Oh yeah, bytte däck på bakaxeln då ett av nankangerna fick för sig att spontant släppa corden på insidan! av däcket.
http://i154.photobucket.com/albums/s246 ... gskill.jpg
Mazda Miata LS -00, ständigt mera godis.
Fd. Dagligbrukare, nu intermittentspammare.
Post Reply