Dieselhaveri

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
nollkoll

Post by nollkoll »

Ja så har man plockat isär dieseln igen...Image

Undrar om den här "toppstyrningen" som är illustrerad på bilden, kan vara för hög när toppen är planad :scratch: ...om det kan vara därför kompression läckte ut i kylsystemet... :?
Image
:roll:
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

HAr aldrig kortat av några styrning vid topp planing, brukar vara såpass mycket extra plats. Men är du osäker så är det ju bara att mäta hur mycket det sticker ut och hur mycket plats det finns. Därimot så brukar man sättadit en tjockare packning för att kompensera planingen
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
nollkoll

Post by nollkoll »

Richard Gustavsson wrote:HAr aldrig kortat av några styrning vid topp planing...

Kanske inte behövs göras ...men när jag jämförde den planade toppens hål för styrningen med originaltoppen så såg jag att man borrat hålet betydligt djupare på den planade toppen.Där låg alltså inte problemet. Har lämnat in toppen för provtryckning nu...
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

utan att läst tråden för mycket, är toppen uppmätt och garanterad plan?
nollkoll

Post by nollkoll »

Joakim Enoksson wrote:utan att läst tråden för mycket, är toppen uppmätt och garanterad plan?

Jag kan ju bara gå på säljarens uppgifter men toppen var enligt uppgift renoverad. Nu har den varit på provtryckning för 764 kr. Där fick jag svaret att den är sprucken i fyrans förkammare och att det bästa är att kasta den...ingen ide att slösa pengar på att försöka laga sa man på den firman... :roll:
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

nollkoll wrote:
Joakim Enoksson wrote:utan att läst tråden för mycket, är toppen uppmätt och garanterad plan?

Jag kan ju bara gå på säljarens uppgifter men toppen var enligt uppgift renoverad. Nu har den varit på provtryckning för 764 kr. Där fick jag svaret att den är sprucken i fyrans förkammare och att det bästa är att kasta den...ingen ide att slösa pengar på att försöka laga sa man på den firman... :roll:

Privat säljare eller firma? Är det en firma ska du be dem ta tillbaka skiten! En privatperson tror jag inte du kan göra nåt mot.

Tycker ganska synd om dig som lagt ner sånt arbete helt i onödan, utan att det inte ens är ditt fel :(
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
nollkoll

Post by nollkoll »

TheDagger wrote:
nollkoll wrote:

Privat säljare eller firma? Är det en firma ska du be dem ta tillbaka skiten! En privatperson tror jag inte du kan göra nåt mot.

Tycker ganska synd om dig som lagt ner sånt arbete helt i onödan, utan att det inte ens är ditt fel :(

Säljaren var en privatperson...man kan hitta en länk till honom längre bak i tråden. Den hade suttit på en Citroen. Hans problem hade varit att olja och vatten blandade sig och han kom fram till att blocket var sönderärgat eller nerfrätt på ett ställe så han bestämde sig för att skrota bilen men menade att toppen var i toppskick :( Jupps...jag har haft lite otur på sistone...inte bara i det här ärendet. Tänker nog byta nick nu...till "Bad-luck" :)
nollkoll

Post by nollkoll »

Nu har jag blivit erbjuden en 1,8-motor från en 405 srdt -92. Kan den passa i min gtx -93 månne :scratch:
T.P
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

hur mycket får du ge för en sån?
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

nollkoll wrote:Nu har jag blivit erbjuden en 1,8-motor från en 405 srdt -92. Kan den passa i min gtx -93 månne :scratch:

Ja är den komplett passar den rakt i.
Motorer från BX, ZX osv passar också.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
nollkoll

Post by nollkoll »

TheDagger wrote:
nollkoll wrote:Nu har jag blivit erbjuden en 1,8-motor från en 405 srdt -92. Kan den passa i min gtx -93 månne :scratch:

Ja är den komplett passar den rakt i.
Motorer från BX, ZX osv passar också.

Bra. Då får det nog bli så...så man kan avsluta den här följetongen :) Tack !

T.P wrote:hur mycket får du ge för en sån?

2.500 kr. Det är bara 2,5 mil hemifrån...känns så bökigt att hämta motor typ 30 mil bort...
nollkoll

Post by nollkoll »

R.O.B. wrote:inte bättre att byta hela spisen? du har ju samma motor i en del cittror. kan inte tänka mig att det är värt att renovera annat än för att lära sig hur man skruvar.

Kan vid det här laget konstatera att det är cirka 700 procent lättare att byta topp på det nämnda fordonet än att byta hela spisen. Jag har försökt att skruva bort den gamla spisen men det har visat sig att allting sitter monterat bakom allting annat vilket medför att allting måste demonteras före allt annat. :) Image
nollkoll

Post by nollkoll »

Lite uppföljning på dagen exakt ett år senare. Det här ämnet intresserar kanske bara undertecknad men jag omnämner ändå att jag besiktade den här bilen i tisdags efter att ha klämt dit en ny koppling för 2.810 kr, köpt hos Mekonomen. Den har vilat ett bra tag nu och jag trodde själv att det var R.I.P. som gällde för denna gamla kärra som Eddie Meduza uttrycker saken i en av sina låtar. Det vart några löjliga småsaker som föranledde fyra stycken tvåor på besiktningen...exempelvis icke fungerande tuta :roll: Glömde kolla liksom...nåja jag har fixat detta och div. annat smått. Ett problem kvarstår dock. Det är att drivremmen till generator, AC och styrservo nöts till spån :( Kan ju tänkas vara generatorn som sitter lite snett...annars kan jag inte komma på vad det beror på. Jag plockade bort remmen och synade den samt vände på den idag...verkar inte göra någon skillnad. Den tar absolut inte i någonstans utan den löper helt fritt. Är det någon som upplevt och åtgärdat ett liknande problem ?
Kan i övrigt nämna att denna franska skapelse är rätt trevlig att köra :wink:
T.P
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

du har säkert någon liten skada på någon av remskivorna eller löprulle
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
nollkoll

Post by nollkoll »

T.P wrote:du har säkert någon liten skada på någon av remskivorna eller löprulle

Jag hittar ingen skada på något av remhjulen. Jag har "svarvat" remhjulen överallt där jag kommit åt, genom att sätta en mejsel i spåren när motorn går.Något småhack har jag känt men inget som känns allvarligt. Tacka vet jag gamla kilremskivor från förra seklet :)

Editerat stavfel. Två ggr :roll:
Last edited by nollkoll on Sun Jul 12, 2009 23:04, edited 2 times in total.
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Hade också problem med slirande rem på min gammelbil. Misstänkte att det var remskivan det var fel på. Remmen har så pass lång anliggningssträcka och så hårt spänd så att den ska inte slira i normalfallet.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
nollkoll

Post by nollkoll »

Johan Jatko wrote: Remmen har så pass lång anliggningssträcka och så hårt spänd så att den ska inte slira i normalfallet.

Hur hårt ska den vara spänd egentligen. Kan det vara det gamla standardsvaret : ca 1 cm spel/slack som gäller här med?

Generatorhjulet och servopumphjulet blir heta...generatorn går ganska trögt runt... :?
Post Reply