405 mi16 som går orent, som senare stendog.
-
PerLundqvist
405 mi16 som går orent, som senare stendog.
Började med att min 405 mi16 gick väldigt dåligt på tomgång och orent, svarade dåligt på gasen också. Mest dessa sympom när bilen är varm, när den är kall går den så gott som bra.
Testade med att rycka ur kontakten till tempsonden, då gick den ungefär lika illa.
Har även bytt LMM:en men ingen skillnad med den.
Då jag kom på att kanske lambdasonden är kass, testade jag att dra ur den, men då gick den nästan sämre. Så satte tillbaka kontakterna och då startade inte bilen alls. Matade ett bra tag med startmotorn och bilen ville bara småhosta lite.
Vad kan egentligen vara felet? Allt hände efter jag testade att dra ur kontakterna till lambdan och tillbaka igen.
Hade innan besiktigat och fått Lambdavärde 1,37 som är för högt. Men såg när jag kikade ner med huvudet vid grenröret att det var svetsat vid skarvarna, men ser ut som det släppt vid ena svetsfogen lite, luft som smyger in kanske? Tänkte att den luften som går in där kanske påverkade lambdasonden innan så att datan gav bilen fel luft/bränsle blandning?
En bra början känns som att få igång bilen nu iallafall, vad som kan vara felet.. Databoxen som gett sig?
Testade med att rycka ur kontakten till tempsonden, då gick den ungefär lika illa.
Har även bytt LMM:en men ingen skillnad med den.
Då jag kom på att kanske lambdasonden är kass, testade jag att dra ur den, men då gick den nästan sämre. Så satte tillbaka kontakterna och då startade inte bilen alls. Matade ett bra tag med startmotorn och bilen ville bara småhosta lite.
Vad kan egentligen vara felet? Allt hände efter jag testade att dra ur kontakterna till lambdan och tillbaka igen.
Hade innan besiktigat och fått Lambdavärde 1,37 som är för högt. Men såg när jag kikade ner med huvudet vid grenröret att det var svetsat vid skarvarna, men ser ut som det släppt vid ena svetsfogen lite, luft som smyger in kanske? Tänkte att den luften som går in där kanske påverkade lambdasonden innan så att datan gav bilen fel luft/bränsle blandning?
En bra början känns som att få igång bilen nu iallafall, vad som kan vara felet.. Databoxen som gett sig?
Tror inte att det beror på att det är svetsat... men MI16 är ju känd för att "käka" ventiltätningar...kanske???
Kom igen nu Mr.Dagger...Jag skulle kanske inte alls svara på detta just nu...

Kom igen nu Mr.Dagger...Jag skulle kanske inte alls svara på detta just nu...

Det som inte dödar, det härdar!
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
205 XR grå muz, går som en skinnflådd kanin
309 look m 8V gti 1,9-89
405 MI 16 -92................:::::SÅLD
405 MI 16 -90 styckmördad::SÅLD
Renault scenic 1,6-00
Seat Toledo 2,0 GT::::::::::::såld
VW Caravelle Coach m volvomotor::såld,
Till en fam. i Nigeria!!!!!!!!
Honda 550 F1, med touringkåpa
Hobby Prestige 545 T
WHISKY TAR FORT SÅ JÄVLA SLUT!!!
Fort tar Whisky så jävla slut..
- Eric Josefsson
Testat en annan tändmodul?
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
///Mi16
-
PerLundqvist
Eric Josefsson wrote:Testat en annan tändmodul?
Nej, får väl ta och köpa en och testa om problemet försvinner.
Det konstiga är att den bara stendog efter jag testade och koppla ur och i lambdasonden, nu hostar den bara när jag försöker starta den.
Kanske borde se hur gnistan är. Den kan ju ge gnista, fast att den är för svag, eller?
Tänkte innan när bilen gick dåligt och svarade på gasen dåligt, kan det bero på om grenröret läcker och lambdasonden skickar fel signaler till datorn?
En bra början är ju att kolla gnista o soppa samt nolla bilen..
Hade ett liknande fel på en Volvo 440..Då var det tomgångsmotorn som korslöt ibland o gav styrboxen fnatt..Kort sagt så kan sånt här driva en till vansinne innan man konstaterar att det är ett helt oväntat fel..
Så börja med det grundläggande o gräv djupare om det behövs..
Hade ett liknande fel på en Volvo 440..Då var det tomgångsmotorn som korslöt ibland o gav styrboxen fnatt..Kort sagt så kan sånt här driva en till vansinne innan man konstaterar att det är ett helt oväntat fel..
Så börja med det grundläggande o gräv djupare om det behövs..
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Tycker det låter som att tändmodulen bråkar (kan ge gnista men ändå vara trasig). Har även vart med om att tändspolen gått sönder sådär.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
-
PerLundqvist
Unik3505:
Kanske ska testa att rycka ur kabeln ur tomgångsmotorn och se om den startar? Datorn går väl in i ett "visst" läge så motorn går någorlunda iallafall även fast alla givare inte sitter i?
Jaaacob:
Jo känns som ett typiskt tändfel. När vi bogserade bilen och jag hade växel i för att försöka "tvinga" igång bilen så tände den till i början lite och varvade upp i några sekunder, sen stendog igen och bara ville hosta till ibland. Vi höll säkert på i 10 minuter..
Kanske ska testa att rycka ur kabeln ur tomgångsmotorn och se om den startar? Datorn går väl in i ett "visst" läge så motorn går någorlunda iallafall även fast alla givare inte sitter i?
Jaaacob:
Jo känns som ett typiskt tändfel. När vi bogserade bilen och jag hade växel i för att försöka "tvinga" igång bilen så tände den till i början lite och varvade upp i några sekunder, sen stendog igen och bara ville hosta till ibland. Vi höll säkert på i 10 minuter..
- Eric Josefsson
Problemet med tändmodulen är att när den är nära döden så kan den fungera när den är kall, men när värmen stiger så blir funktionen sämre och bilen börjar misstända.
Min gamla tändmodul fungerade t.ex. t.om. när bilen var varm, men vid race så dog den efter några varv på banan.
Min gamla tändmodul fungerade t.ex. t.om. när bilen var varm, men vid race så dog den efter några varv på banan.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
///Mi16
///Mi16
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem