Kall front 205 Gti?
Kall front 205 Gti?
Fronten är iskall när jag kört ett tag.Ska det inte vara varmt där?
Verkar även som om det läcker från påfyllnings behållaren för kylarvätska. Något som är vanligt för 205?
Behöver verkligen hjälp med detta.
K
Verkar även som om det läcker från påfyllnings behållaren för kylarvätska. Något som är vanligt för 205?
Behöver verkligen hjälp med detta.
K
Peugeot 205 Gti -89Skoda Octavia Kombi 1,6 Fsi -07
Fronten lär ju inte bli varm däremot själva kylaren. läcker expansionskärlet från det lilla röret som sitter under påfyllningen så brukar det räcka med att byta lock.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Jag menade inte att just fronten inte blir varm utan att det inte kommer någon värme från motorn genom fronten. Men du förstod ändå. Verkar som om det läcker från behållaren. Var nämligen blött på den och att det har börjat ryka en gång, troligen att det kommit vatten på motorn någonstans.
K
K
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Att det ryker om den läcker från expansionskärlet är ju inte så konstigt eftersom grenröret är precis under så att vattnet hamnar på det heta grenröret.
Som Joakim säger. Har du problem med att motorn går varm? Om inte testa iaf att lufta systemet och överfyll det inte. Då kan den trycka ur sig lite vatten. Speciellt då om du har ett dåligt kylarlock.
Kolla också om du får någon värme inne i bilen.
Som Joakim säger. Har du problem med att motorn går varm? Om inte testa iaf att lufta systemet och överfyll det inte. Då kan den trycka ur sig lite vatten. Speciellt då om du har ett dåligt kylarlock.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
Gör då inte som jag gjorde med min bmw förut
Var ute och driftade med bilen.. Efter en 1.5 timme så noterade jag att motorn började bli varm..
Och jag hade problem med att den läkte vatten, så dum som jag var trodde jag att vattennivån hade sjunkit.. Så jag öppnade kylarlocket..
Varmt vatten = Tryck i systemet.. Det blev en 1.5 meters fontän över hela bilen.. Tur nog att jag inte brännde mig..
Fick fylla på runt 8 liter glykol blandat vatten i bilen sen efter den fontänen.. Så med andra ord så försvann nästan allt vatten i den svängen
Nu så vågar jag knappt röra locket när jag har kört en liten bit
Jag bjuder på denna dumhet
Var ute och driftade med bilen.. Efter en 1.5 timme så noterade jag att motorn började bli varm..
Och jag hade problem med att den läkte vatten, så dum som jag var trodde jag att vattennivån hade sjunkit.. Så jag öppnade kylarlocket..
Varmt vatten = Tryck i systemet.. Det blev en 1.5 meters fontän över hela bilen.. Tur nog att jag inte brännde mig..
Fick fylla på runt 8 liter glykol blandat vatten i bilen sen efter den fontänen.. Så med andra ord så försvann nästan allt vatten i den svängen
Nu så vågar jag knappt röra locket när jag har kört en liten bit
philipk wrote:Gör då inte som jag gjorde med min bmw förut![]()
Fick fylla på runt 8 liter glykol blandat vatten i bilen sen efter den fontänen.. Så med andra ord så försvann nästan allt vatten i den svängen![]()
Nu så vågar jag knappt röra locket när jag har kört en liten bit![]()
Du e nog inte den första, o inte den sista som gjort det
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03
Jag har varit ute och testat lite nu. Jag har frågat i en annan tråd om motorn ska bli så pass varm som den verkar bli då man står i kö t.ex eftersom den går från 80 till 95 grader ganska snabbt och var rädd att den skulle koka, men det har den inte gjort nu när jag kört den varm och låtit den stå på tomgång.
De började ju ryka en gång från motorn (trodde jag), men de var från kylarvätske behållarn som det läckte från. Den svarta slangen som sitter ungefär där locket är läcker det ifrån.
Sen så var det att om man känner vid fronten när man kört så brukar det väl vara varmt? men jag blev fundersam eftersom det är iskallt på min.
Hopps ni fattar min problem. Är inte riktigt så jätte high på motorer.
K
Skulle inte tro att det är någon fara alls. Att den rusar i höjden vad gäller temp när du står i kö är helt normalt. Bara fläkten går igång när det blir tillräckligt varmt. Som jag sagt tidigare så kan den trycka ur sig lite vatten i slangen under locket av två skäl. Det första är ju att det är för mycket vatten i då trycker den ur tills du har rätt nivå. det andra är ju att du har ett dåligt lock.
Så tuta och kör och var glad så länge den inte kokar.
Så tuta och kör och var glad så länge den inte kokar.
Projekt just nu:
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
945 -92 Såld.