Ac:n beteer sig märkligt på min 307a? :(
Ac:n beteer sig märkligt på min 307a? :(
Min Ac krånglar.. eller tror det.. Iaf, när jag har igång bilen och ac osv.. så hör man att något slår av och på hela tiden typ..tror det är ac tjafset.. om jag öppnar huven så hör jag ännu tydligare hur något slår av och på, känns som att det gör det lite väl ofta? vad kan det bero på
?
Peugeot 307 2.0
- Johan Jatko
-
205gti mattias
205gti mattias wrote:Möjligt att den läcker lite någonstans och det är lite gas kvar i systemet då vet kompressorn inte riktigt om den skall slå till eller av och då klickar den till och från ganska mer frekvent än om ac systemet fungerar normalt.
Okej! Tack så mkt för svaren!
Men om det nu är det, vad ska jag då göra för att åtgärda det? Eller gör det ingenting ?
Peugeot 307 2.0
Och jag håller med 205gti mattias.
När köldmedienivån börjar bli för låg så kan systemet bete sig på det sättet. Kompressorn börjar pumpa, slår ifrån när trycket blir för lågt och håller på så mycket oftare än normalt. Hur ofta som är normalt vet jag ju iofs. inte riktigt... Men om den slår till och från regelbundet och flera gånger i minuten skulle jag nog låta trycktesta systemet.
När köldmedienivån börjar bli för låg så kan systemet bete sig på det sättet. Kompressorn börjar pumpa, slår ifrån när trycket blir för lågt och håller på så mycket oftare än normalt. Hur ofta som är normalt vet jag ju iofs. inte riktigt... Men om den slår till och från regelbundet och flera gånger i minuten skulle jag nog låta trycktesta systemet.
Claes B wrote:Och jag håller med 205gti mattias.
OKej, hehe vem ska man tro på? hahah nämen ska undersöka det lite mer. men trycktesta systemet? måste göras på peugeot/ verkstad? eller något man kan kirra hemma?
Peugeot 307 2.0
- Johan Jatko
Kostar väl en 2-300kr för en enkel funktionskontroll där dom kollar prestandan på kylanläggningen samt kollar trycket i systemet när det är igång. Lätt värda pengar om du vill veta i vilket skick din ac-anläggning är i.
Att börja trycktesta det första man gör är inte värt pengarna, om du har lite gas kvar så är det bättre att verkstan fyller upp ditt system igen och samtidigt fyller på lite spårvätska så ser dom på en gång vart det har läckt ut nästa gång gasen har åkt ur.
Att börja trycktesta det första man gör är inte värt pengarna, om du har lite gas kvar så är det bättre att verkstan fyller upp ditt system igen och samtidigt fyller på lite spårvätska så ser dom på en gång vart det har läckt ut nästa gång gasen har åkt ur.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-
205gti mattias