Ac:n beteer sig märkligt på min 307a? :(

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Preeben

Ac:n beteer sig märkligt på min 307a? :(

Post by Preeben »

Min Ac krånglar.. eller tror det.. Iaf, när jag har igång bilen och ac osv.. så hör man att något slår av och på hela tiden typ..tror det är ac tjafset.. om jag öppnar huven så hör jag ännu tydligare hur något slår av och på, känns som att det gör det lite väl ofta? vad kan det bero på :(?
Peugeot 307 2.0
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Det är ingenting onormalt, det låter så när ac-pumpen slår till och från.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Preeben

Post by Preeben »

Johan Jatko wrote:Det är ingenting onormalt, det låter så när ac-pumpen slår till och från.

Okej fattar, men ska den göra det så pass ofta? Känns lite märkligt bara.. för slår verklige av och på lite hela tiden typ :S
Peugeot 307 2.0
205gti mattias

Post by 205gti mattias »

Möjligt att den läcker lite någonstans och det är lite gas kvar i systemet då vet kompressorn inte riktigt om den skall slå till eller av och då klickar den till och från ganska mer frekvent än om ac systemet fungerar normalt.
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
krille!

Post by krille! »

Jag håller med Johan här, speciellt med tanke på årstiden vi är i nu då tempen inte nått riktigt höga siffror ännu så man inte behöver ha på AC'n hela tiden för att behålla rätt temperatur, vilket då gör att den slår på/av ofta.
Preeben

Post by Preeben »

205gti mattias wrote:Möjligt att den läcker lite någonstans och det är lite gas kvar i systemet då vet kompressorn inte riktigt om den skall slå till eller av och då klickar den till och från ganska mer frekvent än om ac systemet fungerar normalt.

Okej! Tack så mkt för svaren!
Men om det nu är det, vad ska jag då göra för att åtgärda det? Eller gör det ingenting ?
Peugeot 307 2.0
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Och jag håller med 205gti mattias.
När köldmedienivån börjar bli för låg så kan systemet bete sig på det sättet. Kompressorn börjar pumpa, slår ifrån när trycket blir för lågt och håller på så mycket oftare än normalt. Hur ofta som är normalt vet jag ju iofs. inte riktigt... Men om den slår till och från regelbundet och flera gånger i minuten skulle jag nog låta trycktesta systemet.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Preeben »

Claes B wrote:Och jag håller med 205gti mattias.
När köldmedienivån börjar bli för låg så kan systemet bete sig på det sättet. Kompressorn börjar pumpa, slår ifrån när trycket blir för lågt och håller på så mycket oftare än normalt. Hur ofta som är normalt vet jag ju iofs. inte riktigt... Men om den slår till och från regelbundet och flera gånger i minuten skulle jag nog låta trycktesta systemet.

OKej, hehe vem ska man tro på? hahah nämen ska undersöka det lite mer. men trycktesta systemet? måste göras på peugeot/ verkstad? eller något man kan kirra hemma?
Peugeot 307 2.0
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Nåt som behörig ac-tekniker med utrustning måste göra... Nån med utrustning som kan skajag väl säga, behörigheten avgör ju inte kunnandet. :P
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Johan Jatko »

Kostar väl en 2-300kr för en enkel funktionskontroll där dom kollar prestandan på kylanläggningen samt kollar trycket i systemet när det är igång. Lätt värda pengar om du vill veta i vilket skick din ac-anläggning är i.
Att börja trycktesta det första man gör är inte värt pengarna, om du har lite gas kvar så är det bättre att verkstan fyller upp ditt system igen och samtidigt fyller på lite spårvätska så ser dom på en gång vart det har läckt ut nästa gång gasen har åkt ur.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
205gti mattias

Post by 205gti mattias »

Tryck test är tyvärr nödvändigt då man inte enligt svensk lag får fylla ett ac system som man inte vet är tätt...
205GTI DRAR ALLT PÅ STRIPPEN!!!
Post Reply