Bättre Ljud i 307an
Wångö wrote:Hur är det med utrymme eller sladddragning från battert till slutsteg och bas i 307:an? i 207:an är det ju så jävla trångt så de är inte sant, funderar fortfarande smått på vart jag skall dra kabeln till steget.
Jag har låtit verkstan borra hål för strömmen till steget. Tror inte att det finns färdiga genomföringar, jag hittade inga i alla fall.
Vive la république!
Dasha wrote:Prova byta du men ett tips är att kolla vad nya systemet har för känslighet, om du skall köra dom på huvudenheten. Original system har i regel hög känslighet för att kunna leverera en ganska hög ljudnivå på den lilla effekt som huvudenheten levererar, dock får ljudkvaliteten komma i andra hand för den lilla slant fabriken betalar.
Alltså allt över 90dB i känslighet, som då ljudtrycket är på 1W RMS, bör du sikta på.
Jag köpte ett billigt system från DLS på 93dB och på min pioneer så spelar dom kalas!
Ok jag vet att du hade ett system liggandes men ville bara smyga in ett tips!
Det ska inte glömmas att DLS har fina högtalare med hög känslighet som inte alls är särskilt dyra. Kostar runt 500:- paret, alltså ungefär lika mycket som motsvarande högtalare från Sony och dylikt kostar, fast trevligare ljud så klart!
Vive la république!
dado wrote:Wångö wrote:Hur är det med utrymme eller sladddragning från battert till slutsteg och bas i 307:an? i 207:an är det ju så jävla trångt så de är inte sant, funderar fortfarande smått på vart jag skall dra kabeln till steget.
Jag har låtit verkstan borra hål för strömmen till steget. Tror inte att det finns färdiga genomföringar, jag hittade inga i alla fall.
Och vad tog de för det? Med tanke på att dom ville ha 2000 kr i arbete för att koppla in en aux sladd till stereon, då man inte kunde göra det själv:S
Carsten wrote:Ny bliven ägare av 307:a. Och ny på detta forum!
Ska också byta ut orginalhögtalarna mot nytt! Har satt in MDS MT9 disk.
där org. satt.Hade ett par hemma.
Men, är det koax i dörrarna, eller ren bashögtalare?
Mvh.
Vill bara säga: Vilket lyft det blev, på toppen, när jag satte in MT9 diskanterna. Gjorde en enorm skillnad!!!
Hoppas jag blir lika nöjd när jag sätter in 6.5":arna.
307 -08 2,0 Kombi Alusilver
Huyndai Accent -97 Alggrön!(Ska snart bytas in mot en 207!!)
GSXR750 -96 Streetfighter (såld)
- Peter Igelhammar
- Crew

Carsten wrote:Carsten wrote:Ny bliven ägare av 307:a. Och ny på detta forum!
Mvh.
Vill bara säga: Vilket lyft det blev, på toppen, när jag satte in MT9 diskanterna. Gjorde en enorm skillnad!!!![]()
Kör du orginalstereon?
Hru gammal e din bil, e det samma system som på min?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Peter Igelhammar wrote:Carsten wrote:Carsten wrote:Ny bliven ägare av 307:a. Och ny på detta forum!
Mvh.
Vill bara säga: Vilket lyft det blev, på toppen, när jag satte in MT9 diskanterna. Gjorde en enorm skillnad!!!![]()
Kör du orginalstereon?
Vet inte om ni redan sagt det men jag tjötade med en som hade billjudsaffär (bra ljud i bil i norrköping väldigt trevligt och kunskap förövrigt) han sa att det är bra drag i orginalsakerna, bara man kopplar in en slutsteg till de, t.ex en fyrkanaligt steg, 1 kanal till varje sida av bilen eller hru man vill, o sen en kanal, eller 2 vad det nu blir över till basen! då får du jätte bra ljud i orginalgrejjerna.
Wångö wrote:Peter Igelhammar wrote:Carsten wrote:Carsten wrote:Ny bliven ägare av 307:a. Och ny på detta forum!
Mvh.
Kör du orginalstereon?
Vet inte om ni redan sagt det men jag tjötade med en som hade billjudsaffär (bra ljud i bil i norrköping väldigt trevligt och kunskap förövrigt) han sa att det är bra drag i orginalsakerna, bara man kopplar in en slutsteg till de, t.ex en fyrkanaligt steg, 1 kanal till varje sida av bilen eller hru man vill, o sen en kanal, eller 2 vad det nu blir över till basen! då får du jätte bra ljud i orginalgrejjerna.
Eller inte...
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Peter Igelhammar wrote:Carsten wrote:Carsten wrote:Ny bliven ägare av 307:a. Och ny på detta forum!
Mvh.
Kör du orginalstereon?
Kör med org cd:n, RD4!
Ska byta ut alla org. högtalare!
-08!!
MVH
307 -08 2,0 Kombi Alusilver
Wångö wrote:dado wrote:Wångö wrote:Hur är det med utrymme eller sladddragning från battert till slutsteg och bas i 307:an? i 207:an är det ju så jävla trångt så de är inte sant, funderar fortfarande smått på vart jag skall dra kabeln till steget.
Och vad tog de för det? Med tanke på att dom ville ha 2000 kr i arbete för att koppla in en aux sladd till stereon, då man inte kunde göra det själv:S
Tror det var runt 1K, dock inte en pugverkstad (orkade inte vänta 1 vecka på tid) utan en lokal allbilverk. Billigt, inte sant?
Vive la république!
Wångö wrote:funderar fortfarande smått på vart jag skall dra kabeln till steget.
På min 307a satt där en liten gummiplopp för kabelgenomförning snett till höger bakom batteriet
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91