Hjälp! Spindelled peugeot 605!

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
_per_

Hjälp! Spindelled peugeot 605!

Post by _per_ »

Hej!
Jag håller på med att byta spindelled vä fram på en peugeot -93. Det är bland det värsta jag varit med om..
Har fått lös bulten från bärarmen och så det är klart, gick ju relativ bra iaf. Men nu till att gänga lös själva spindelleden? hur ska det gå till om det inte går med 2st på en stor polygrip som drar med all sin kraft? Finns det speciella tips för att få det att gå lätt så uppskattas det.

// Småarg
Peace! :)
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det bästa är ett verktyg för ändamålet tillsammans med mutterdragare, det näst bästa huggmejsel och handslägga.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Eller varför inte en rörtång. Men låt spindelleden sitta fastskruvad lite lätt i bärarmen så blir det hela lite stadigare när man ska ta i och dra. Kolla bara så att det bara är spindelleden du försöker lossa. Det är lätt att man tar ett litet tag även i själva spindeln och då far man dra utav bara h o lite till. Det lossar nog inte ändå. Är ni två så är det ju lite lättare. Då kan ni ju kika från varsitt håll. lycka till borde ta en kvart tjugo minuter att byta.

PS värm gärna med gassvetsen innan.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
demolition

Post by demolition »

jag skulle också byta spindelled på en 605 en gång. höll på med gassvets och rörtänger en hel kväll. den ville inte lossna.
dagen efter tog jag av hela navet och körde in till peugeot. dom har specialhylsor för just detta! det tog längre tid att plocka fram hylsa och muttermaskin än vad det tog att gänga av.
kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga
kör: ford sierra cosworth rwd
har haft: 405 mi16, 205 cti, 306 gti, bmw 750, evo 4
_per_

Post by _per_ »

Var ungefär som vi höll på men nu är problemet löst, vi använde oss också utan gassvets, men tillslut gav vi upp och tog av hela navet också. Dagen efter hade gav jag det till en karl som jobbar på en industri han berättade senare att dom var 1 som värmde med gassvets och tre som drog för att få lös den så gissa om den satt. Här satt man och kände på armarna och tyckte det var lite klent att man inte fick upp den själv. haha
Peace! :)
Bengt C

Post by Bengt C »

Ameriakansk rörtång (finns billiga på Biltema) förlängd med järnrör verkar funka. Åsså precis som R-Gubbe säger, låt den sitta kvar i bärarmen när den lossas, så att inte hela fjäderbenet börjar pendla.
Post Reply