vibrationer i ratt trots att allt är bytt 607à

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
607-VIK

vibrationer i ratt trots att allt är bytt 607à

Post by 607-VIK »

Hej!
Har haft det öppet förr men uppdaterar lite nu.

Har haft vibrationer i ratten på min bil i ungefär 1års tid men lyckas inte åtgärda de trots att nästan allt är bytt i framvagnen, :x
ratten börjar att skaka från 120-130km/h ,ingenting innan.
Ratten skakar även vid hård inbromsning ner t.o.m 70km/h sedan inget skak.

* Alla däck bytta och ballanserade på flera olika firmor
* styrleder + spindelleder bytta
* skivor + belägg bytta
* krängningshämmarstag bytta
* framvagnsinställning
* Anläggningsytan på fälg och nav rena och fina
* lufttryck 2.6 bar i alla däck
/peugeot 607 3.0 2001

kom gärna med förslag på hur jag ska bli av med vibrationerna
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Hur långt har bilen gått ?

Drivaxelbekymmer kan också ge vibrationer.
Stötdämpare som inte är friska kan OCKSÅ ge vibrationer i högre fart fast det är inte så vanligt, men det händer.
Kärvande bromsok ger också gärna samma symptom.
Naturligtvis kan hjullager också ge vibrationer om de är glappa.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
607-VIK

Post by 607-VIK »

den har gått 10400mil
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Bengt C

Post by Bengt C »

Det verkar som du kollat en hel del. Jag tror att om jag hade detta bekymmer skulle jag...

1) Försöka utesluta att någon fälg är skev. Om du är en sådan person som märker hjulen HB, VB osv och återmonterar på samma ställe varje gång så kommer en skev fälg hamna på samma plats hela tiden. Har du bekymmret med både sommar och vinterdäck? Kanske kan du hämta två hjul på skroten, be dem att balansera dem samt montera tillfälligt fram.

2) Försöka utesluta att något nav är skevt. Ta av hjulen, dra fast bromsskivan. Häng en indikatorklocka på fjäderbenet och kolla att skivan och navets anliggningsyta snurrar plant. Jag skulle tro att kanske 0.2 mm kast i skivan ger vibrationer vid inbromsning. Navet ska vara ännu bättre.
Cidde

Post by Cidde »

Om jag inte har helt fel, så har jag för mig att det var lite problem med just detta på de tidigare 607or.

2st saker bör du kolla.

Det första är att om det har bytts bärarmsbussningar i framvagnen, har det inte det finns det nya modifierade som är kraftigare.

Det andra är styrväxeln. Det brukar glappa inuti styrväxeln. Detta känner man inte när man vickar på hjulen för hand...
Man har bilen nerhissad och motorn avstängd. Då vickar man på ratten snabbt till höger och sen vänster. Hör man då ett knackljud, el. det känns konstigt i ratten är styrväxeln trasig.

Styrväxeln är tyvärr skitdyr, och på skroten är det svårt att känna om den är ok.

Dessa två saker skulle jag kolla upp först.

Här är hela listan man ska åtgärda efter:

Hjullager fram ( Minskat spel i lagret )
Länkarmsbussningar fram bakre ( Styvare bussningar )
Stötdämpare fram ( Ny typ av stötdämpare, bättre toleranser )
Kompl. spindel fram ( Förstärkt infästning emot stötdämparen )
Fjäderbenslagringar ( Minskat spel i lagret )
Styrväxel ( Bättre toleranser )

Med andra ord är detta ganska dyrt att få ordning på...

Hoppas detta hjälper lite.
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Det med spindel har jag varit med om,
Vart bra när man monterade den modellen med 2 "klämmskruvar" isf 1.
Ifs, så var det ju nya lager samtidigt, men jag trro felet låg i spindels fastsättning.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
607-VIK

Post by 607-VIK »

Cidde wrote:Om jag inte har helt fel, så har jag för mig att det var lite problem med just detta på de tidigare 607or.

2st saker bör du kolla.

Det första är att om det har bytts bärarmsbussningar i framvagnen, har det inte det finns det nya modifierade som är kraftigare.

Det andra är styrväxeln. Det brukar glappa inuti styrväxeln. Detta känner man inte när man vickar på hjulen för hand...
Man har bilen nerhissad och motorn avstängd. Då vickar man på ratten snabbt till höger och sen vänster. Hör man då ett knackljud, el. det känns konstigt i ratten är styrväxeln trasig.

Styrväxeln är tyvärr skitdyr, och på skroten är det svårt att känna om den är ok.

Dessa två saker skulle jag kolla upp först.

Här är hela listan man ska åtgärda efter:

Hjullager fram ( Minskat spel i lagret )
Länkarmsbussningar fram bakre ( Styvare bussningar )
Stötdämpare fram ( Ny typ av stötdämpare, bättre toleranser )
Kompl. spindel fram ( Förstärkt infästning emot stötdämparen )
Fjäderbenslagringar ( Minskat spel i lagret )
Styrväxel ( Bättre toleranser )

Med andra ord är detta ganska dyrt att få ordning på...

Hoppas detta hjälper lite.

De här låter lite intressant, ska kolla om styrväxeln verkar konstig, däremot har jag ingen aning om ifall länkarmsbussningarna är bytta, har iallafall inget kvitto på de.

Nån som vet hur pass duktiga peugeot-verkstäderna är på att hitta felet?, för jag ska in med bilen om några veckor (om jag inte kan konstatera felet själv), för jag frågade dom va dom trodde de kunde vara men dom skulle börja med att balansera hjulena som redan är ballanserade x-antal gånger, så enkelt fel är det inte, så har information gått ut till alla verkstäder om "vanliga" fel så att säga?,

annars känns det som att de här forumet har extremt mer kompetens.
mycket bra klub måste jag säga.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
607-VIK

Post by 607-VIK »

Har försökt lyssnat på styrväxeln och det finns ett ljud som jag inte vet om det är normalt eller inte när man rattar fram och tillbaka när motorn är avstängd. Man hör det ganska högt (men knak vill jag inte förklara det som)

ska det vara helt tyst eller är det kanske min styrväxel som är "mysteriet"
för vibrationerna?

Bilen är även lite äcklig ifall det är blåsigt ute och man kör i 130- och uppåt, känns lite instabil i sidled.

är de här symtom för trasig styrväxel så skriv så åker jag och hämtar en nyare på skroten som jag hittat fån en 2004, som jag hoppas är uppdaterad till det bättre.
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Cidde

Post by Cidde »

Det är lite svårt att förklara. Det ska inte finnas något oljud alls vid rattmanövern. Jag har jobbat ett tag med peugeot bilar och man får ju in känslan vad som är ok el. inte...

Men tänk på att de övriga förslagen jag gav kan oxå skapa skakningar i ratten, det kan nämligen vara så att du har ett litet glapp i styrväxeln som du även hör vid testet. Men det är så lite att det ej påverkar skakningarna, utan att det kommer senare när den glappar mer...

Vill bara säga detta så du inte lägger massa pengar på bilen i onödan...

Åtgärdspaketet för att laga skakningar är tyvärr att byta allt som jag beskrev förut, tyvärr. Men visst kan man chansa och prova med det man tycker är mest troligt...

Med andra ord tycker jag du ska besöka en erfaren peugeot verkstad med personal som jobbat med peugeot en längre tid och boka en felsökning. Då kan de se om styrväxeln glappar onormalt mycket.

Lycka till.
607-VIK

Post by 607-VIK »

Cidde wrote:Det är lite svårt att förklara. Det ska inte finnas något oljud alls vid rattmanövern. Jag har jobbat ett tag med peugeot bilar och man får ju in känslan vad som är ok el. inte...

Men tänk på att de övriga förslagen jag gav kan oxå skapa skakningar i ratten, det kan nämligen vara så att du har ett litet glapp i styrväxeln som du även hör vid testet. Men det är så lite att det ej påverkar skakningarna, utan att det kommer senare när den glappar mer...

Vill bara säga detta så du inte lägger massa pengar på bilen i onödan...

Åtgärdspaketet för att laga skakningar är tyvärr att byta allt som jag beskrev förut, tyvärr. Men visst kan man chansa och prova med det man tycker är mest troligt...

Med andra ord tycker jag du ska besöka en erfaren peugeot verkstad med personal som jobbat med peugeot en längre tid och boka en felsökning. Då kan de se om styrväxeln glappar onormalt mycket.

Lycka till.

Hej!
Jo är kanske smartast att jag frågar någon meck ifall ljudet är onormalt eller ej på styrväxeln, tycker jag bytt saker för flera tusen redan, men felet måste åtgärdas hatar vibrationer :x :wink: , men tack för all hjälp
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Post Reply