Finns mekguide till byte av bakaxel på 405?
Finns mekguide till byte av bakaxel på 405?
Hittar ingen instruktion till hur man byter bakaxeln på en 405 mi16. Är det bara att börja riva, eller någon som kort kan gå igenom vad jag bör tänka på och eventuella problem?
mvh
Linus
mvh
Linus
(\_/)¨¨(\(\
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_)
(O.o)^(._. )
(> <)(')(')_)
Jag har skrivit lite om byte av bakaxel på 605 och jag har uppfattat att 406 har en liknande uppbyggnad. Jag vet inte hur tillämpligt det hela är på 405. Kanske har den torsionsfjädring, som hos mindre Peugeoter. Då gör man säkert på annat sätt.
Jag har inte skruvat loss någon 405-bakvagn själv ännu, men principen är densamma som för mindre puggar: Lossa bromsanordningarna, handbromsvajer och bromsledningar. Sätt en domkraft under bakaxelröret och lossa muttrarna som håller bakvagnen vid karossen. Tror de är bara fyra på 405 isf sex på t ex 205.
Sänk domkraften försiktigt och bakvagnen är loss.
Eventuellt kan det finnas lite bränsleledningar i vägen också, men tror inte det. Det ser du iofs om du lryper under.
Sänk domkraften försiktigt och bakvagnen är loss.
Eventuellt kan det finnas lite bränsleledningar i vägen också, men tror inte det. Det ser du iofs om du lryper under.
EN 14497
Dahlman wrote:Ser inte så svårt ut men, de där bultarna på 18mm de bara skruvar runt och drar med sig den gängade bulten den sitter fast på.
Hur ska jag göra här?
Är det dom främre du menar så är det bara att hålla emot på baksidan under baksätet
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01