205 gti på etanol

Ett forum för chassi, trim, r-däck, bromsar, motorsport och körteknik t.ex. Sånt som gör dig och din bil snabbare runt-runt eller rakt fram helt enkelt.
tysken

205 gti på etanol

Post by tysken »

kan man köra vid en insprutningsmotor med en viss ethanol bensinblandning eller dricker den så mycket att det inte är värt det?
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Ska väl inte vara några större problem. Har testat med min att köra 40 - 50% etanol och det funkar prima. Tycker mig inte märka någon större förbrukning per mil.

Snillet vet betydligt mer om det här än jag.

Har ju hört att ska man konvertera till bara etanol så ska man byta spridare till några som är 37% större. Men då får man väl räkna med en del ökad förbrukning kan jag tro.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Zkronk

Post by Zkronk »

Jag kör min 205 Gti på 100% E85 med hjälp av Flexitune, ligger på en stadig förbrukning av 1 liter/milen..
tysken

Post by tysken »

flexitune låter intressant var inne på deras hemsida men hittar inga priser räknar det sig? och vad händer med motorns prestanda?
Zkronk

Post by Zkronk »

tysken wrote:flexitune låter intressant var inne på deras hemsida men hittar inga priser räknar det sig? och vad händer med motorns prestanda?

Jag prövade först med en Flexitune 2 för 495:-, men jag fick det inte att fungera riktigt.. Kan nog gå om man orkar experimentera lite mer.
Men jag köpte mig en Flexitune Sequential för 795:- istället, så funkade det på direkten :)
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Större spridare borde ju vara bättre än att förlänga öppettiden på spridarna, tror man maxar ut dom om man kör hårt på E85.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
tysken

Post by tysken »

nice forskade lite i det där . Hittade en annan tillverkare som heter flextek, kostar lite mer men verka vara idiotsäker att instalera och går lätt att byta.
Starta bilen lätt på vintern?
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Folk på Etanol-forumet rapporterar att det snarare är luftfuktigheten än temperaturen som gör bilen svårstartad. Vill du att bilen ska starta bra när det är kallt, kolla vilken typ av choke flex-enheten har.

På vissa ansluter man en termistor någonstans på motorn vid någon kyl-slang för att mäta vattentempen. Exempelvis AutoFFV... de fixar kallstarter jättebra rapporteras det.
Andra enheter, som Flexitune har manuell choke, då behöver man lära sig hur man ska hantera den.

Att bara sätta större spridare innebär inte att bilen drar mer.
Möjligtvis kan det vara så att man får spridarna att gå på 100% duty-cycle innan fullgas-anrikningen. Då drar bilen snarare mindre än vad den "borde" göra.
När motorn går lambda-reglerat så är tydligen 30% ökning det normala när man kör på E85.

Jag har inte konverterat min bil ännu, men läser etanol.se flitigt för att ha kunskaperna klara till den dagen jag slår till.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

TheDagger wrote:Större spridare borde ju vara bättre än att förlänga öppettiden på spridarna, tror man maxar ut dom om man kör hårt på E85.

Som ovan säger. Och jag kan bekräfta det, det är bättre att skaffa större spridare än att förlänga spridartiderna, då dem bottnar snabbare, eftersom de e helt öppna vid halv effekt.

Eller hur ska jag förklara, skaffa större spridare!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Zkronk

Post by Zkronk »

Jaaacob wrote:Som ovan säger. Och jag kan bekräfta det, det är bättre att skaffa större spridare än att förlänga spridartiderna, då dem bottnar snabbare, eftersom de e helt öppna vid halv effekt.

Min Flexitune har aldrig rapporterat att det är 100% duty cycle ännu, genom att blinka med lysdioden :roll:
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Zronk, nackdelen med just elektroniskt jox som förlänger spridarens spruttid är att över varvtal 3500 - 4500v/min så är spridaren helt öppen vilket då betyder att motorn egentligen får förlite bränsle. Den går med andra ord "lent/svagt" Vid de varvtal och belastning där bränslet då behövs som mest. Detta påverkar i sig ventilsäten som kan ätas upp/skadas... och det är en kostnad i sig.

Somsagt, skaffa större spridare. Gör rätt från början.
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Nik

Post by Nik »

Jaaacob wrote:Zronk, nackdelen med just elektroniskt jox som förlänger spridarens spruttid är att över varvtal 3500 - 4500v/min så är spridaren helt öppen vilket då betyder att motorn egentligen får förlite bränsle. Den går med andra ord "lent/svagt" Vid de varvtal och belastning där bränslet då behövs som mest. Detta påverkar i sig ventilsäten som kan ätas upp/skadas... och det är en kostnad i sig.

Det beror väl först och främst på hur original spridare är dimensionerade!?
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
tysken

Post by tysken »

Vart få man i så fall tag i spridarna och vilken storlek ska det då vara
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Nik wrote:
Jaaacob wrote:Zronk, nackdelen med just elektroniskt jox som förlänger spridarens spruttid är att över varvtal 3500 - 4500v/min så är spridaren helt öppen vilket då betyder att motorn egentligen får förlite bränsle. Den går med andra ord "lent/svagt" Vid de varvtal och belastning där bränslet då behövs som mest. Detta påverkar i sig ventilsäten som kan ätas upp/skadas... och det är en kostnad i sig.

Det beror väl först och främst på hur original spridare är dimensionerade!?

Vi snackar ju ändå spridare som sitter monterade... än en gång, varför?! :?: :!:

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
tysken

Post by tysken »

zronk hur länge har du kört med flexifuel? på deras och andra hemsidor står det att det inte behövs mer än och sätta in deras "adapter". pratade precis med en peugeotmekaniker som har jobbat i 40 år han var inte insatt riktig men sa att det igenligen inte kunde hända så mycket bensinaretyckte han klarade av petrolium på 50 talet utan konventering
Zkronk

Post by Zkronk »

tysken wrote:zronk hur länge har du kört med flexifuel? på deras och andra hemsidor står det att det inte behövs mer än och sätta in deras "adapter". pratade precis med en peugeotmekaniker som har jobbat i 40 år han var inte insatt riktig men sa att det igenligen inte kunde hända så mycket bensinaretyckte han klarade av petrolium på 50 talet utan konventering

Sedan i höstas/vintras någon gång, så kanske 6-7 månader..
Och som sagt var så ska ju Flexitune indikera med lysdioden när spridarna nästan är öppna hela tiden, och det har den aldrig gjort.. Men då åker jag ju inte runt med fullgas hela tiden heller :wink:

Nu med sommarkvalitén på etanolen har jag fått lov att använda mig av ett kallstartsmotstånd (Flexitunes egna kallstartsfunktion gör bara liite liite nytta) för att motorn ska starta på direkten nu, men med E75 behövdes inte det..
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

tysken wrote:Vart få man i så fall tag i spridarna och vilken storlek ska det då vara

Hitta ett par spridare som flödar ca: 40% mer än dina originalspridare och som vid det högre flödet arbetar på ca: 80-90% duty cycle. Original spridare ger 214 cc/min, så du bör ligga på runt 300cc/min (obs! har ingen miniräknare just nu så det är en hyffsad estimering).

Du ska ha en uppsättning spridare med högt ohmtal. Du behöver även en ställbar BTR (bränsletrycksregulator) en linjär blir bra. Det finns billiga t ex på Blocket med förmonterad manometer som fungerar bra, även kallade Kinaskräp. Har funkat bra för mig, Kinaskräpet alltså.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

el cacique wrote:Du ska ha en uppsättning spridare med högt ohmtal. Du behöver även en ställbar BTR (bränsletrycksregulator) en linjär blir bra.

Du för gärna förklara varför BTR behöver bytas också.
Om spridaren flödar 30-40% mer, behöver inte trycket ändras...
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Dr. Mabuse wrote:
el cacique wrote:Du ska ha en uppsättning spridare med högt ohmtal. Du behöver även en ställbar BTR (bränsletrycksregulator) en linjär blir bra.

Precis, där emot behöver du en pump som klarar av att flöda mer...

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Jaaacob wrote:
Dr. Mabuse wrote:

Precis, där emot behöver du en pump som klarar av att flöda mer...

Inte om pumpen är som den ska.

En normal bränslepump flödar 100-200 liter per minut, 4 st 500cc spridare på 95% dutyrate kan släppa igenom 2 liter per minut.

Du måste tänka innan du talar Jacob.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Post Reply