Bättra till ljudet i min 307a!!!!

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
Preeben

Bättra till ljudet i min 307a!!!!

Post by Preeben »

Jag har orginalljudet kvar i min 307 -02.
Låter väl inte jääätte dåligt, för är inte så kräsen, men funderar på att bättra till det lite grann,, jkänner att jag gärna har kvar orginalstereon, men ger det då något att typ sätta in andra högtalare? och skulle man på något bra sätt koppla in en liten baslåda? och hur kopplar man och drar på bästa sätt då?
Har som lite erfarenhet!

Vad jag vet är iaf att ljudet gärna får bli bättre för inte en allt för stor peng!

KOm gärna med tips och förslag!!
Peugeot 307 2.0
dado

Post by dado »

Det finns ingen bra sätt att koppla in en baslåda till originalstereon. Annars så blir det bättre av att byta ut befintliga högtalare med. Kolla in DLS högtalare hos Nårdik ( www.nardik.se ), ex DLS 226 Classic skulle sitta fint fram och DLS 225 Classic bak.
Vive la république!
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Om jag förstått rätt så e det i första hand dåliga högtalare i bilen som e problemet. Lika kasst i min 08a :roll:
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
dado

Post by dado »

Peter Igelhammar wrote:Om jag förstått rätt så e det i första hand dåliga högtalare i bilen som e problemet. Lika kasst i min 08a :roll:

Jag förstår att Peuget jagar marginaler och därför snålar in så mycket det går, men många skulle nog vara beredda att betala en extra slant för en bättre ljudanläggning. T o m till Opel kan man välja till bättre ljudsystem - varför inte till Pug?
Vive la république!
Preeben

Post by Preeben »

dado wrote:Det finns ingen bra sätt att koppla in en baslåda till originalstereon. Annars så blir det bättre av att byta ut befintliga högtalare med. Kolla in DLS högtalare hos Nårdik ( www.nardik.se ), ex DLS 226 Classic skulle sitta fint fram och DLS 225 Classic bak.

aah iofs, kanske lika bra att göra så? Hur mkt går det på ungefär?
Peugeot 307 2.0
dado

Post by dado »

Preeben wrote:
dado wrote:Det finns ingen bra sätt att koppla in en baslåda till originalstereon. Annars så blir det bättre av att byta ut befintliga högtalare med. Kolla in DLS högtalare hos Nårdik ( www.nardik.se ), ex DLS 226 Classic skulle sitta fint fram och DLS 225 Classic bak.

Antingen surfar du in på hemsidan som jag länkade till ( www.nardik.se ) och kollar eller så tar du en åktur upp till Örnsköldsvik och rådgör med folk på Nårdik face in face så att säga :) .
Vive la république!
Preeben

Post by Preeben »

dado wrote:
Preeben wrote:

Antingen surfar du in på hemsidan som jag länkade till ( www.nardik.se ) och kollar eller så tar du en åktur upp till Örnsköldsvik och rådgör med folk på Nårdik face in face så att säga :) .

Verkar ju bra där på hemsidan, men om vi nu säger att man bara skulle sätta in dom där framme? hur mkt ger det? och hur mkt bättre basljud blir det? för det som är så otroligt trist nu är ju att det raslar och slår igenom på vissa låtar... inte jätte roligt när det blir så med basen....
Peugeot 307 2.0
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Berätta gärna sen vad du gjorde o hur mkt bättre det blev.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Om det slår och rasslar, ta en noggrannare titt på var och vad det är som rasslar. En magnet som väger 2-3ggr mer än orginalet hjälper absolut till att reducera vibrationer, men dörrarnas innersida kan behövas stabiliseras upp.
Det finns olika varianter. Bitumen (kallas även asfaltmatta) kan vara ett alternativ att få ner durr i dörrpanelerna. Man värmer upp den, och sedan limmar man den på baksidan av innerpanelen.
Det ökar massan på panelen och sänker resonansen och resonansfrekvensen.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Preeben

Post by Preeben »

Dr. Mabuse wrote:Om det slår och rasslar, ta en noggrannare titt på var och vad det är som rasslar. En magnet som väger 2-3ggr mer än orginalet hjälper absolut till att reducera vibrationer, men dörrarnas innersida kan behövas stabiliseras upp.
Det finns olika varianter. Bitumen (kallas även asfaltmatta) kan vara ett alternativ att få ner durr i dörrpanelerna. Man värmer upp den, och sedan limmar man den på baksidan av innerpanelen.
Det ökar massan på panelen och sänker resonansen och resonansfrekvensen.

OKej! Tack för infon! men förstod inte allt riktigt.. hehe, nämen låter ju bra! För det är just det att på vissa låtar där det är bra tryck i basen så kan det skallra ganska mkt ändå jag inte har speciellt ljud! men vad menade du med magnet?
heh är inte så haj på sånt här ;)
Peugeot 307 2.0
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Preeben wrote:OKej! Tack för infon! men förstod inte allt riktigt.. hehe, nämen låter ju bra!

Jag kanska uttryckte mig luddigt. Är det något som är oklart är det bara att fråga/be om utförligare info...

För det är just det att på vissa låtar där det är bra tryck i basen så kan det skallra ganska mkt ändå jag inte har speciellt ljud! men vad menade du med magnet?

Originalhögtalarna är sunkiga papp-koner och högtalarnas magneter är små. Små magneter väger lite, och har därför ingen stabiliserande effekt på själva högtalar-korgen som man skruvar fast i dörrsidan. Små magneter på högtalaren ger även dålig elektrisk verkningsgrad på högtalaren.

När pappkonen vibrerar kommer den att tvinga högtalarkorgen (och magneten) och dörrsidan att svänga i motsatt riktning. En stabil hemma-stereohögtalare är ju hela paketet inklusive trälådan robust och svänger nästan inget alls.

Om du skruvar ur högtalar-elementet och håller i den när det spelar känner du att den vibrerar. Det är den vibrationen som kan orsaka skallrande i dörren.
Man motverkar detta genom att styva upp dörrsidan och/eller öka vikten på den.

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Preeben

Post by Preeben »

Dr. Mabuse wrote:
Preeben wrote:OKej! Tack för infon! men förstod inte allt riktigt.. hehe, nämen låter ju bra!

Jag kanska uttryckte mig luddigt. Är det något som är oklart är det bara att fråga/be om utförligare info...

För det är just det att på vissa låtar där det är bra tryck i basen så kan det skallra ganska mkt ändå jag inte har speciellt ljud! men vad menade du med magnet?

Originalhögtalarna är sunkiga papp-koner och högtalarnas magneter är små. Små magneter väger lite, och har därför ingen stabiliserande effekt på själva högtalar-korgen som man skruvar fast i dörrsidan. Små magneter på högtalaren ger även dålig elektrisk verkningsgrad på högtalaren.

När pappkonen vibrerar kommer den att tvinga högtalarkorgen (och magneten) och dörrsidan att svänga i motsatt riktning. En stabil hemma-stereohögtalare är ju hela paketet inklusive trälådan robust och svänger nästan inget alls.

Om du skruvar ur högtalar-elementet och håller i den när det spelar känner du att den vibrerar. Det är den vibrationen som kan orsaka skallrande i dörren.
Man motverkar detta genom att styva upp dörrsidan och/eller öka vikten på den.

OKej!
Men om vi nu säger att jag skulle köpa dls 226 till framdörrarna, vad kan jag mer behöva göra för att förbättra ljudet eller gör bara det mkt?

Borde kanske ta bort och kolla hur det ser ut osv för att fatta.. hehe
Peugeot 307 2.0
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Man kan ju börja med att byta högtalarna och sedan lyssna hur det blev.
Behövs något mer? Finns det något handskfack i dörren där saker kan ligga och skramla?

Om man åker till Bil-Radio-Lagret brukar de kunna ge råd om vad som kan göras för att bättra på ljudet.

Kristian

Post by Kristian »

dado wrote:
Peter Igelhammar wrote:Om jag förstått rätt så e det i första hand dåliga högtalare i bilen som e problemet. Lika kasst i min 08a :roll:

Jag förstår att Peuget jagar marginaler och därför snålar in så mycket det går, men många skulle nog vara beredda att betala en extra slant för en bättre ljudanläggning. T o m till Opel kan man välja till bättre ljudsystem - varför inte till Pug?

Dom flesta modeller som säljs idag kan man välja till bättre ljudsystem...
Volkswagen Passat Variant TDI170 DSG 4Motion 2011
Post Reply