Backspärr vid 205mi16 bygge?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
MARKLUND

Backspärr vid 205mi16 bygge?

Post by MARKLUND »

Står i startgroparna för ett 205mi16 bygge.
Jag har en undran om backspärren på mi16-lådan. Det är ju en med vajer backspärr. Hur har ni löst det? Har ni tagit spaken från mi16 eller?
205Mi16 Monte Carlo -91
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Skit i backspärren, Fungerar fint ändå 8) 8)
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
MARKLUND

Post by MARKLUND »

Richard Gustavsson wrote:Skit i backspärren, Fungerar fint ändå 8) 8)

Vill nog ha backspärr
205Mi16 Monte Carlo -91
snusmummriken

Post by snusmummriken »

lite spännade vid röljusrace utan spärr 8)

funkar inte med spak från 205 gti ?
406 -00 (silverpilen) vinterbil
205 CTI -88 sommarbil
datapata
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by datapata »

antar att bilarna det gäller är de i din signatur? det var ju ett tag sen men ska se om jag minns rätt. du har en BE3 utan bakspärr i din 205:a. vill du sätta i lådan från din mi16 som är en BE1 med backspärr måste du skaffa hela vxl-spaken med vajer från en tidigare 205. minns jag rätt blir även kopplinsvajern för lång med BE1-lådan i din bil så du får byta den inklusive pedal.(kanske går ändå men byter man åt andra håller dvs från BE1 till BE3 blir vajern för kort och man måste byta. fast det lär du märka när du håller på.)

eller så letar du rätt på en mi16 BE3-låda......eller kör med din 205-låda som sitter i.
205 16v -90
106 rallye -97
VW beach buggy -66
Husqvarna sm610 -06
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

MARKLUND wrote:
Richard Gustavsson wrote:Skit i backspärren, Fungerar fint ändå 8) 8)

Vill nog ha backspärr

Jag körde utan backspärr i en av mina gamla 205or. Går jättebra så länge du inte lånar ut bilen till någon som inte kan köra bil möjligtvis?

Om du känner det så kan du ju sätta en hårdare fjäder som håller emot vid just inre läget till vänster. Tror bmw, mfl. har den lösningen, lite hårdare motstånd när man trycker spaken till vänster å sedan upp mot ettan.

Enkelt!
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
MARKLUND

Post by MARKLUND »

Men gud endå. Vill ju som köra med mi16 lådan. Visst har den "roligare" utväxling?
Kanske går med mi16 spaken. Ska kolla hur det ser ut.
205Mi16 Monte Carlo -91
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Vet inte hur mi16 spaken ser ut men det finns ju 205or med backspärrs-spakar på skroten.

I min silverige 205a så körde jag 1,9L Be3/5 lådan på mi16 motorn. Detta gav mig en rejäl sprutt, vettetusan hur mycket skillnad det är. Drog jämt med en tiptop 205s16+tillhörande låda på mantorp (effes gamla?).

Sedan tycker jag du ska kolla i snillet säljestråd, han säljer en växellåda som är perfekt till din konvertering, till billigt å bra pris.
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Sundin
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Sundin »

Köp en BE3-låda från en Mi16. Det är ju bara jobbigt att byta växelspak och dra kabel till backspärren.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=61674

BX16TZI kommer den ifrån, perfekt för dig!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Jaaacob wrote:http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=61674

NU hann du före mig.
Enda nackdelen med den är att 1:an är lite lägre(varvar mer) men slutväxeln är lite högre vilket borde passa bättre när motorn sitter i en 205:a istf 405:an.

Så steget 1-2 är aningens i största laget kanske, men från 2:an å uppåt lär min gamla låda vara finemang /perfekt.

Den e inte dyr :wink:, men du bor en bit bort :roll:
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
MARKLUND

Post by MARKLUND »

Jo avståndet är ett problem. Ska kolla lokala skroten osv. Men jag hör av mig. Det kostar säkert en del att skicka den med bussgods.

snillet spambot wrote:
Jaaacob wrote:http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=61674

NU hann du före mig.
Enda nackdelen med den är att 1:an är lite lägre(varvar mer) men slutväxeln är lite högre vilket borde passa bättre när motorn sitter i en 205:a istf 405:an.

Så steget 1-2 är aningens i största laget kanske, men från 2:an å uppåt lär min gamla låda vara finemang /perfekt.

Den e inte dyr :wink:, men du bor en bit bort :roll:
205Mi16 Monte Carlo -91
MARKLUND

Post by MARKLUND »

Jaaacob wrote:Vet inte hur mi16 spaken ser ut men det finns ju 205or med backspärrs-spakar på skroten.

I min silverige 205a så körde jag 1,9L Be3/5 lådan på mi16 motorn. Detta gav mig en rejäl sprutt, vettetusan hur mycket skillnad det är. Drog jämt med en tiptop 205s16+tillhörande låda på mantorp (effes gamla?).

Sedan tycker jag du ska kolla i snillet säljestråd, han säljer en växellåda som är perfekt till din konvertering, till billigt å bra pris.

Jag var tvärt förbi skroten och hittade en 88as (tror jag) gti med backspärrsspak med backen vänster/upp. Behöver jag bara den spaken för att det ska lira? Måste man under bilen nåt för att få lös den? Eller kommer man åt uppifrån?
205Mi16 Monte Carlo -91
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

MARKLUND wrote:
Jag var tvärt förbi skroten och hittade en 88as (tror jag) gti med backspärrsspak med backen vänster/upp. Behöver jag bara den spaken för att det ska lira? Måste man under bilen nåt för att få lös den? Eller kommer man åt uppifrån?

Du behöver förutom spaken hela vajern och manicken i lådan, men det är nog inga problem att få loss på skroten.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
MARKLUND

Post by MARKLUND »

TheDagger wrote:
MARKLUND wrote:

Du behöver förutom spaken hela vajern och manicken i lådan, men det är nog inga problem att få loss på skroten.

Med "manicken" menar du den lilla pluppen som påverkas av att man drar i spärren? Som sitter på vajern som går in i lådan? Går väl ta den från mi16 annars.
Tack till alla er som kommer med snabba svar! :)
205Mi16 Monte Carlo -91
QiX

Post by QiX »

Flytta över dreven i hastighetsmätar drivningen ifrån 205lådan till den du tänkt använda... annars får man lite glädjemätare...
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

QiX wrote:Flytta över dreven i hastighetsmätar drivningen ifrån 205lådan till den du tänkt använda... annars får man lite glädjemätare...

Annars kan man kolla den med GPS, sen göra som jag. Pilla isär mätaren och kalibrera nålen själv :lol:
Är rätt kul när mätaren visar på kilometern rätt i 180!
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
MARKLUND

Post by MARKLUND »

QiX wrote:Flytta över dreven i hastighetsmätar drivningen ifrån 205lådan till den du tänkt använda... annars får man lite glädjemätare...

Är det bara pilla ut det? Eller måste man sära på lådan från motorn för det?
205Mi16 Monte Carlo -91
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

MARKLUND wrote:

Det sitter på utgången till höger drivaxel, ett löst hus så du behöver inte ta ner hela lådan.
MARKLUND

Post by MARKLUND »

TheDagger wrote:
MARKLUND wrote:

Det sitter på utgången till höger drivaxel, ett löst hus så du behöver inte ta ner hela lådan.

Ok. Då är det ju lugnt. Tack för info.
205Mi16 Monte Carlo -91
Post Reply