206 RC - Dålig gång.
-
SpectreBoy
206 RC - Dålig gång.
Hej.
Jag har en 206 RC.
Problemet är att den går dåligt och hackigt när den är kall.
När man startar bilen på morgonen eller när den har vart avstängd ett tag så är det som den inte svara på gasen.
Trycker man plattan i bott så blir det en fördjörning innan de händer något, sen hoppar den iväg.
Bilen går dåligt ett par 100 meter sen går den mer eller minder som den ska.
Sen tycker jag förövrigt att den går gåligt på låga varv (mellan 1000-2000).
Bilen ger inga felkoder på verkstad och Pegueot har testat och bytt tempgivare och tändstift. Nu ska jag in igen och prova byta en annan givare.
Någon som vet va de kan vara? Bilen är inte chippad vad jag vet...
Jag har en 206 RC.
Problemet är att den går dåligt och hackigt när den är kall.
När man startar bilen på morgonen eller när den har vart avstängd ett tag så är det som den inte svara på gasen.
Trycker man plattan i bott så blir det en fördjörning innan de händer något, sen hoppar den iväg.
Bilen går dåligt ett par 100 meter sen går den mer eller minder som den ska.
Sen tycker jag förövrigt att den går gåligt på låga varv (mellan 1000-2000).
Bilen ger inga felkoder på verkstad och Pegueot har testat och bytt tempgivare och tändstift. Nu ska jag in igen och prova byta en annan givare.
Någon som vet va de kan vara? Bilen är inte chippad vad jag vet...
Peugeot 206 RC -04 2007-
Saab 9-3 2,0T (185hk) -99 2005-2007
Peugeot 205 GTI -89 2004-2005
Saab 9-3 2,0T (185hk) -99 2005-2007
Peugeot 205 GTI -89 2004-2005
Prova att programmera om styrboxen. Kostar 250 spänn på Peugeot. Löste mina likartade problem
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Att den går lite hackigt när den är kall och nystartad verkar vara mer eller mindre normalt. Har inte hört om någon som sluppit problemet efter service/omprog. Du kan ju höra med Peugeotverkstan men det är nog något man får leva med, men det är ju iofs inget större problem!
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla 
Japp, har samma problem som dej med min 206 RC. Rycker och går illa innan bilen blir varm. Pratade med Peugeot verkstaden i Linköping och deras servicekille där hade själv haft en 206 RC med samma problem. Han testade i princip allt i sin makt för att bli av med det hela, men inget hjälpte.
Vi får nog leva med det helt enkelt.
Vi får nog leva med det helt enkelt.
Numera smygborgare och kör BMW.
BMW 325 Touring -07 *Warum!*
Opel Vectra 2.8t OPC -08 Kombi (Black Mambah!) *Såld*
Opel Vectra 2.8t OPC -06 (Bratwursten) *Såld*
Peugeot 406 V6 Sport -03 *Såld*
Japp. Jag har K&N filter. Dock inte öppet. Skulle vad jag förstod av verkstadsfolket på Peugeot inte spela någon roll.
Numera smygborgare och kör BMW.
- raukroland
Har samma problem med min och den är det originalluftburk med originalfilter och originalavgassystem på så det verkar inte ha med annat luftfilter att göra iaf... 
Blå 206 RC -04
Grå VW Passat Variant TDI 4Motion Highline -07
Gul Volvo 144 -68
--------------------------------------------------
Såld Svart Mazda 6 kombi 2,5 Sport -08
Såld Blå Mitsubishi Colt Gti -92
Såld Svart Suzuki GSX-R 1000 -06
Såld Grå Mazda 6 kombi 2,3 Sport -05
Såld Grön Kawazaki ZX-9R -00
Såld Silver Mitsubishi Galant kombi GDi -99
Såld Svart Kawazaki GPX 750R
Såld Vinröd Mitsubishi Galant GLSi -95
Såld Blå Volvo 244 GL -77
Grå VW Passat Variant TDI 4Motion Highline -07
Gul Volvo 144 -68
--------------------------------------------------
Såld Svart Mazda 6 kombi 2,5 Sport -08
Såld Blå Mitsubishi Colt Gti -92
Såld Svart Suzuki GSX-R 1000 -06
Såld Grå Mazda 6 kombi 2,3 Sport -05
Såld Grön Kawazaki ZX-9R -00
Såld Silver Mitsubishi Galant kombi GDi -99
Såld Svart Kawazaki GPX 750R
Såld Vinröd Mitsubishi Galant GLSi -95
Såld Blå Volvo 244 GL -77
-
SpectreBoy
- Peter Igelhammar
- Crew

Pröva att programmera om den, det va ju så billigt. Du kan väl rapportera här i tråden sen.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
har samma problem här oxå. Bilen hoppar o har sig när den är kall. Haft den inne hos sätra förra veckan, men de hittade ingen förutom smutsiga kontakter som de rengjorde. Men det löste inget.
De ville jag skulle lämna bilen in över natten så de får känna av "hoppandet" själva, då bilen går bra när den är varm.
Lämnar in den på måndag så får vi se om de hittar ngt då.
Återkommer.
De ville jag skulle lämna bilen in över natten så de får känna av "hoppandet" själva, då bilen går bra när den är varm.
Lämnar in den på måndag så får vi se om de hittar ngt då.
Återkommer.
P.sätra uppdaterade mjukvaran, löste iof att bilen går dåligt vid kallstarter men tomgången är vissa ggr är orolig. Går ned till 200varv om man håller ned kopplingen o sen upp till c:a 900 efter ngn sekund, händer då när bilen är kall.
En annan notis är att bilen dött 2 ggr efter uppdateringen.
En gång precis efter hämtat upp den från sätra i en kurva, tur att ingen bilen kom mötandes. En andra gång vid avfart från E4an, även då med nästan inga bilar runt om.
kanske ngt man får leva med?
En gång precis efter hämtat upp den från sätra i en kurva, tur att ingen bilen kom mötandes. En andra gång vid avfart från E4an, även då med nästan inga bilar runt om.
Att tomgången sjönk sådär vid urtrampning, så var min cupa v6. Trodde det berodde på att tändspolarna började bli dåliga. Mest troligt är att tomgångsmotorn är dålig, men det verkar ju osannolikt på en så ny bil.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
henkis wrote:P.sätra uppdaterade mjukvaran, löste iof att bilen går dåligt vid kallstarter men tomgången är vissa ggr är orolig. Går ned till 200varv om man håller ned kopplingen o sen upp till c:a 900 efter ngn sekund, händer då när bilen är kall.
hade jag aldrig accepterat, något är ju tydligen riktigt fel om bilen bara dör sådär, särskillt när man kör!?
penix wrote:henkis wrote:P.sätra uppdaterade mjukvaran, löste iof att bilen går dåligt vid kallstarter men tomgången är vissa ggr är orolig. Går ned till 200varv om man håller ned kopplingen o sen upp till c:a 900 efter ngn sekund, händer då när bilen är kall.
hade jag aldrig accepterat, något är ju tydligen riktigt fel om bilen bara dör sådär, särskillt när man kör!?
Låter som problem med bränsletillförseln? På 205an är det ett vanligt problem i kraftiga högersvängar då bränslet flyttar sig till vänster sida av tanken och pumpen sitter på högersidan. Har aldrig hört om det på en 206a dock. Det är inte glapp i kontaktstycket till bränslepumpen så den nte får ström?
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
sorry att jag varit lite sen att svara, har haft skadegörelse på bilen i mån av promenadstråk från motorhuv, över taket och spruken bakruta. Så det har varit prio ett tag nu. Kul med självrisk på 4500kr.
Annars ska bilen in igen hos sätra på måndag (3e gången gillt?). Tomgången verkar ha lagt sig nu, inte haft några dippar än de vanliga - istället verkar den skjuta ut oförbränd bensin i grenröret eller avgassystem när man kör o släpper upp gasen vid c:a 3000rpm o uppåt.
Annars ska bilen in igen hos sätra på måndag (3e gången gillt?). Tomgången verkar ha lagt sig nu, inte haft några dippar än de vanliga - istället verkar den skjuta ut oförbränd bensin i grenröret eller avgassystem när man kör o släpper upp gasen vid c:a 3000rpm o uppåt.
henkis wrote:En annan notis är att bilen dött 2 ggr efter uppdateringen.
Jag hade samma problem på min 306GTi. Den dog när jag kopplade ur och svängde samtidigt.
Lösning:
Det sitter en trycksensor på ett rör till servostyrningen. Den skickar en signal till databoxen att öka varvtalet lite på motorn när du svänger för att kompensera pumpens motstånd på motorn.
Givaren ger förmodligen fel värden, men den verkar inte behövas. Jag kopplade bara bort kontakten till den och bilen har aldrig lagt av sedan dess.
Men har det löst sig ändå så är det ju bra.