Peugeot 406 -96: KAN INTE VRIDA OM NYCKELN!
Peugeot 406 -96: KAN INTE VRIDA OM NYCKELN!
Skulle till jobbet här om dagen, så det var en stillsam lugn och tidig morgon påväg till bilen.
Låser upp den med fjärrnyckeln. Sätter in nyckeln, sedan tog morgonen stopp!
Nyckeln gick inte att vrida, inte ens 1 mm.
Vad är det som har skett?
Det kostade mig skjortan att ta Taxin idag!
Uppskattar varmt hjälp med denna osannolika händelse!
Bilen är en. Peugeot 406 1.8 -96[/b]
Låser upp den med fjärrnyckeln. Sätter in nyckeln, sedan tog morgonen stopp!
Nyckeln gick inte att vrida, inte ens 1 mm.
Vad är det som har skett?
Det kostade mig skjortan att ta Taxin idag!
Uppskattar varmt hjälp med denna osannolika händelse!
Bilen är en. Peugeot 406 1.8 -96[/b]
Att fråga riktigt är att veta mycket
Zkronk wrote:Det är inte rattlåset som gått i?
Rattlåset är i som vanligt. dvs. Jag kan inte göra något större rattslag.
Men vad har det med att nyckeln inte går att vrida runt? Hela bilen står still om man inte kan vrida om nyckeln. Jag kan inte under några omständigheter tydligen starta bilen!
Detta har hänt 1 gång tidigare denna vecka! Men efter massa försök att vrida om nyckeln så gick det. Därefter funkade allt fint tills nu igen!
Roligt att detta är min första bil, och har varit i min ägo i strax 3 veckor nu.
tyriek wrote:Zkronk wrote:Det är inte rattlåset som gått i?
Rattlåset är i som vanligt. dvs. Jag kan inte göra något större rattslag.
Men vad har det med att nyckeln inte går att vrida runt? Hela bilen står still om man inte kan vrida om nyckeln.
Jag antar att du har vridit lite fram och tillbaks på ratten när du provat att vrida nyckeln? Kanske en dum fråga men frågar jag inte så kan jag ju inte veta.
Pär H wrote:Troligen tändningslåset som är trasigt. Tog lite bilder när jag bytte mitt, men jag tror inte jag la upp några. Ska kolla under helgen om de kan vara till nån hjälp. Richard Gustafsson bistod mig med instruktioner, vilket hjälpte!Men det är inte alls svår om man känner till ett par trix.
Tack, det hade uppskattats otroligt!
Fast det låter en aning dyrt med att byta tändningslåset, vad kan de ligga på?
provat att rengöra låset?
Peugeot Sport Club of Sweden | DART DOMINATES
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Mannen bakom Sveriges absolut bästa pappa-blogg!
http://minbebis.com/blogg/dart/
Tobbe Tuff wrote:provat att rengöra låset?
Ja absolut, det är möjligt att det kan vara så att det är smuts som hindrar all el att strömma genom korrekt.
Hursomhelst, så gick jag ner till bilen och försökte så gick det inte första försöket.
Andra försöket, så vred jag så mycket jag kunde på ratten när den var under "rattlås", just i ett ögonblick så kände jag hur det släppte i nyckeln och bilen gick att starta normalt, om & om igen!
Vad innebär denna skeva upptäckt, finns det någon logisk förklaring bakom detta?
Ställ hjulen rakt när du parkerar o inte med fullt rattutslag..
Så ska du se att det funkar..Det är rattlåset som är ditt problem..
Så ska du se att det funkar..Det är rattlåset som är ditt problem..
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
- Peter Igelhammar
- Crew

Jag brukar bara föra ratten fram o tebax lite när rattlåset ligger på, på bilar som trillskas, så kommer nyckeln runt snällt. Men parkera rakt som han säger varje gång
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga
Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16
Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Nu var det ju tydligen inte aktuellt, men jag inspirerades iaf till ett mektips: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=62030
Men jösses, jag vill inte verka respektlös, jag anade inte att det bara var rattlåset som låg i spänn...
Men jösses, jag vill inte verka respektlös, jag anade inte att det bara var rattlåset som låg i spänn...
EN 14497
Pär H wrote:Nu var det ju tydligen inte aktuellt, men jag inspirerades iaf till ett mektips: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=62030
Inte illa taget..
Det blev mer ett bakslag följt av ett skratt när jag fick reda på att det var rattlåset hade gått i "baklås". Det hade låst sig, men efter att ha tagit en rattlarms-stång och vridit ratten fram o tillbaka med nyckeln i så klickade det till.
Men huvudsaken är att vi kom fram vad problemet var! Tacksam för alla svar & hoppas jag kommer kunna svara på era (dessvärre är jag mer insatt i modifieringar och styling i glasfiber/högtalar väg)
Jag tycker det är en rimlig motprestation att du praktiskt gjuter mina bromskylningsstosar i startrek-anyonium-ultratech-komposit åt mig nu när du lurat mig så å det grövsta!tyriek wrote:Pär H wrote:Nu var det ju tydligen inte aktuellt, men jag inspirerades iaf till ett mektips: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=62030
Inte illa taget..
Det blev mer ett bakslag följt av ett skratt när jag fick reda på att det var rattlåset hade gått i "baklås". Det hade låst sig, men efter att ha tagit en rattlarms-stång och vridit ratten fram o tillbaka med nyckeln i så klickade det till.
Men huvudsaken är att vi kom fram vad problemet var! Tacksam för alla svar & hoppas jag kommer kunna svara på era (dessvärre är jag mer insatt i modifieringar och styling i glasfiber/högtalar väg)
Dokument över framtagning av pluggarna för pluggformarna:
EN 14497
Njae, allt man gör är kompromisser iofs och jag skulle kunna få större area på mynningen under-bakom spindeln.tyriek wrote:HAHADet där såg ju inte allt för svårt ut.
Fast det där ser ju inte helt så effektivt ut, eller?
Men då skulle kylslangen (från fronten) behöva göra en kruxig omväg över spindeln som är jättesvår att administrera eller passera under bärarmen. En passage under bärarmen är inte acceptabel eftersom jag vill kunna passera en curb på insidan om det behövs.
EN 14497
-
simonmannen
Min nyckel fastnade på riktigt i tänt läge. Det var inte så kul ska jag säga er. Fick koppla ur batteriet för att stanna bilen. Sen koppla i det igen för att kunna låsa centrallåset. Dessvärre fungerade inte fjärrlåset eftersom låset var vridet i tänt läge. Fick ur nyckeln men inte i rätt läge dessvärre. Samtidigt pajade även fläkt och elhissar
Den har stått på verkstaden i över en vecka nu.
Peugeot 406 2.0 1999 års modell
Den har stått på verkstaden i över en vecka nu.
Peugeot 406 2.0 1999 års modell