Min laddningslampa har lyst konstant i 2 veckor. Slocknar över 3000rpm.
Har laddat upp den på natten för att kunna ta mig till jobbet
Har haft den i garaget några dagar nu och helt plötsligt så fungerade den laddade snyggt och prydligt på 14 v ca. Blev hur glad som helst satte mig i bilen gasade och då slutade den ladda igen.
Borde den fungera ibland då? Börja undra om det inte är remmen som är kaputt. Den känns rätt spänd men det gnisslar lite.
Konstiga är att halvljusreläet inte fungerar. Det lyser ingen lampa vare sig den lilla gröna inne i bilen eller några halvljus automatiskt.
Kan det hänga ihop?
Kolen kan kärva och glappa på lite olika sätt så att de ibland följer rotorn och ibland inte. Skulle de börja funka skapligt en tid så kommer problemet säkert tillbaka. När det strular på detta sätt är det en stor chans att släpringarna skadas och nya kol kommer inte hålla länge.
Generatorn laddar antagligen en aning på egen hand (utan ytterligare magnetisering) på höga varvtal. Det har varit upp här förr (bara någon vecka sedan).
När generatorn laddar får man en systemspänning kring 14 V, när den inte laddar blir det mindre än 12 V. Fönsterhissarna går såpass trögt att detta mycket väl kan vara skillnaden mellan ""funkar" och"funkar inte".
Man kan byta kol på alla generatorer, det är bara en fråga om hur krångligt det blir. En gammal Bosch kan man byta utifrån på plats, har man en Mitsubishi måste man ta av den från motorn och klyva den.
det blir väl till att byta kol. Någon som vet hur man gör på en 206 xs-99?
Annars får man väl leta upp en gammal generator från skroten.
Har Haynes bok står hur man byter generator men inte kolen.
Kan tillägga att min generator betedde sig precis som din. kolen hade gått ner sig på kopparbanan (fabrikationsfel?) nåja, jag bytte hela generatorn. den går som en stjärna nu.
Peugeot Sport Club | CREW If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...