Montering av öppet luftfilter i 406?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Montering av öppet luftfilter i 406?

Post by Forsberg »

Nybliven medlem och ägare till en 406 2,2 sport, bombarderar forumet med frågor till höger och vänster, ursäkta mig... Har funderingar på att byta ut luftfiltret, antingen till ett green insatsfilter i originalboxen, eller ett öppet. Tror ni att man kan montera det öppna direkt där boxen sitter eller måste jag dra om en massa för att skiten inte ska suga varmluft? Ser ut så här:

Image

Kan dessutom inte hitta nåt öppet filter som verkar vara tillverkat speciellt till 2,2'an, kan man ta vilket som helst? vilken anslutning är det?
TAXI 406

Post by TAXI 406 »

tja..inga problem..bara att sätta på ett filter där..kommer ju få lite vart luft men du kan ju lägga nått rör som går från grillen..hos mig fanns det e hål där..finns lite bilder på mitt filter

http://www.garaget.org/?car=59716&image=913046

http://www.garaget.org/?car=59716&image=913047

hade den innan utan den silvriga röret och utan värmeskydd men blev mkt mer skillnad med detta. finns lite värme sköldar och rör att köpa billigt hos stylingbutiken.se
Peugeot 406 2.0 -01
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

Ok! tack för tipset, köpte du röret där också? jag är riktigt noob så ursäkta om det slinker ur nån dum fråga, haha. måste man ha några adapterplattor?

passar på att fråga lite offtopic, såg att du har bytt stereon, hade du några problem med det? behövs några iso-kontakter eller annat? ska byta min i veckan, originalcd'n pajade...
Sliced

Post by Sliced »

TAXI 406 wrote:tja..inga problem..bara att sätta på ett filter där..kommer ju få lite vart luft men du kan ju lägga nått rör som går från grillen..hos mig fanns det e hål där..finns lite bilder på mitt filter

http://www.garaget.org/?car=59716&image=913046

http://www.garaget.org/?car=59716&image=913047

hade den innan utan den silvriga röret och utan värmeskydd men blev mkt mer skillnad med detta. finns lite värme sköldar och rör att köpa billigt hos stylingbutiken.se

Snyggt.. sen kan du ju peta dit nåt makeshift i dubbel 0.3mm alu att ha runt filtret när det är prestanda som gäller, t.ex på banträffar, och somd u kan slita bort när du hänger vid korvkiosken..
/Arne Lindgren
Det som inte brinner, det ruttnar
Den som tar på sig skorna stående, dör stående (Gammalt vikingaordspråk)
Man lever så länge man lär, inte tvärtom.
Jag har varit i handgemäng med en hkp3, och vunnit
Suzis dagbok ändrad 20100111
TAXI 406

Post by TAXI 406 »

nej köpte inte röret..köpte den i borås..inga adapterplatter heller..bara sätta dit...

stereon går utan iso kontakt men då kommer den inte stängas av oc sättas på när du stänger eller sätter på bilen..då måste du trycka på knappen så den sätts på..iso kontatken finns att köpa hos peugeot..40-50 spänn ba
Peugeot 406 2.0 -01
TAXI 406

Post by TAXI 406 »

vad e makshift för nått?
Peugeot 406 2.0 -01
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

fixade stereon, enligt peugeotverkstan här i linköping behövdes ingen isoadapter till min, märkligt. men det funkar finemang, stängs av när jag stänger av bilen och vice versa... dessutom fick jag min rattfjärradapter från connect2 att fungera felfritt med sony-stereon, t o m displayen funkar!

så, alla ute på forumet som funderar på stereobyte och rattfjärr/displayadapter, det funkar! :D

offtopic...igen. i min egen tråd. haha.
TAXI 406

Post by TAXI 406 »

oo nice..så du bytte röd och gul kabel med varnadra...men stereon du köpte va gjorde för att rattfjärren och färdatorn ska funka lr?
Peugeot 406 2.0 -01
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

TAXI 406 wrote:vad e makshift för nått?

"makeshift" är utrikeska och betyder "provisorisk".
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
TAXI 406

Post by TAXI 406 »

och vad betyder provisorisk
Peugeot 406 2.0 -01
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

TAXI 406 wrote:och vad betyder provisorisk

tillfällig , som ofta blir permanent :lol:¨

Funkar det, så rör skiten inte 8)
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

TAXI 406 wrote:oo nice..så du bytte röd och gul kabel med varnadra...men stereon du köpte va gjorde för att rattfjärren och färdatorn ska funka lr?

Nope, enligt verkstan här i stan så var det bara att peta in skiten, inga sladdbyten eller nåt. Får väl se hur bra allt funkar, men hittills är det inga problem! För att rattfjärren och displayen ska funka kopplade jag till Connects2 stalk-adapter, men den som ska vara till 307'an. Hittade en gammal en hos en polare, fungerar felfritt. Blev trångt som satan bakom dock...
TAXI 406

Post by TAXI 406 »

jaha oo f*n vad gött..ratt fjärren e riktig skön att ha.
Peugeot 406 2.0 -01
simonmannen

Post by simonmannen »

Vad för dimension ska det vara på luftfiltret för att det ska passa med röret?
Forsberg
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Forsberg »

simonmannen wrote:Vad för dimension ska det vara på luftfiltret för att det ska passa med röret?

jag mätte innerdiametern på röret på luftintaget till 70mm. men vette f*n hur det blir, har beställt ett filter med innerdiameter på 70mm som enligt mekonomen ska sitta på en skarvmuff på 2,5". :? får väl se hur det löser sig...
Post Reply