Högtalarbyte, 206 GTI -03

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
chrillo

Högtalarbyte, 206 GTI -03

Post by chrillo »

Är det någon här som har provat att byta ut standardhögtalarna utan att byta ut själva stereon? Jag har sökt runt en hel del men inte lyckats hitta någon info om hur pass bra ljudet blir om man bara byter ut högtalarna.

Jag sitter och funderar på att köpa dessa som frontar:
Image
DLS 426 Reference - Högtalare Koaxial 6,5" från Nårdik (verkar inte gå att direktlänka).

Vad säger ni som är erfarna? Kastar man pengar i sjön genom att köpa bra högtalare utan att byta ut stereon eller blir det märkbar skillnad?
xant

Post by xant »

Jag tror du skall försöka kolla upp vad de är för stereo som sitter i bilen.. men tror man tjänar mycket på att byta själva stereon.. jag gjorde allafall det när jag bytte alla högtalarna i min bil. Har en 206 Xsi. Gå in på BRL och kolla de brukar ha bra paketpriser på högtalare där stereo ingår :) det var där jag köpte mina..
chrillo

Post by chrillo »

Det är orginalstereon som sitter i (Blaupunkt 2040) tror jag den heter. Jag vill undvika att byta ut den för att slippa strul med ratt-remoten och paneldisplayen och för att det är besvärligt generellt :p

Självklart gör stereon sitt, men av de bilder och data jag har sett på orginalhögtalarna så känns det som om det skulle kunna vara ett stort lyft att byta ut dem. Det är lite svårare att bedömma själva stereoenheten.
xant

Post by xant »

Jooo jag vet standardhötalarna är väl inga man skryter med direkt :P
men det skal nog ändå vara rätt hyfsat ljud i den om man sätter i nya högtalare. jag köpte ju endå ett biligt paket till min och det blev ju f*n så mycket bättre än orginalet :P
dado

Post by dado »

chrillo wrote:Det är orginalstereon som sitter i (Blaupunkt 2040) tror jag den heter. Jag vill undvika att byta ut den för att slippa strul med ratt-remoten och paneldisplayen och för att det är besvärligt generellt :p

Självklart gör stereon sitt, men av de bilder och data jag har sett på orginalhögtalarna så känns det som om det skulle kunna vara ett stort lyft att byta ut dem. Det är lite svårare att bedömma själva stereoenheten.

Det blir inte sämre ljud efter bytet :wink: . När jag fixade ljud i min 307:a så testade jag för skojs skull att driva nya DLS högtalare med originalstereon och ljudet blev märkbart bättre, även om det inte var nån tryck i de. Sen kopplade jag originalhögtalare ihop med en ny stereo från sony och ljudet blev även denna gång bättre än original, men sämre än med originastereon och DLS-högtalare.
Vive la république!
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Min erfarenhet är att till och med på lite lyxigare bilar, som 406 SV och 605 SVE så suger orginal-högtalarna.
Bredbandspappkoner och pytteliten magnet...

Bara att uppgradera högtalarna kommer att innebära ett rejält lyft för stereon. I nästa steg kan man ju testa med separata slutsteg.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
chrillo

Post by chrillo »

Tack för svaren!

Jag har bestämt mig för att börja med att köpa högtalare! Sedan får slutsteg följa om det fortfarande låter halvtaskigt.

Följdfråga dock; ska jag satsa på system eller koaxialhögtalare?

De jag funderar mellan är:
Koaxial: DLS Classic 226 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=29539
Image

System: DLS Classic K6 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=155075
Image

Vilka av dessa (system eller koax) är att föredra till en 206 GTI -03?

Finns det några andra högtalare i samma prisklass som ni anser är bättre köp?

Är det för övrigt någon som vet hur orginalstereon i GTI'n -03 förhåller sig till en ny stereo i 1000kr-klassen?

Tacksam för all hjälp.
Dojje

Post by Dojje »

Jag tycker att du skall köpa systemet och inte bara 6'5 orna, blir ju bättre ljud än orginal helt klart, sen kan jag tyvärr inte uttala mig om kvaliten på orginal stereon men tycker personligen att byta ut orginalen mot en annan och högtalarna gjorde stor skillnad helt klart, och som någon tidigare skrev känns inte Peugeots orginal produkter som något att satsa på. Och tror DLS är ett vettigt köp, skall själv byta till DLS då jag tyckte mds systemet va kass och folk på olika forum nämner ofta DLS som ett av dom bättre och Focal m.m. men man får väl lite vad man betalar för med.

Men om du inte vill lägga mer än runt 1000:- på en annan huvudenhet så kolla på en begangnad pioneer eller nåt, sen kan du ju alltid dämpa dörrar och så med för att det skall bli lite bättre ljud i bilen, dämpningen e ju ganska obefintlig i 206orna=)

Lycka till
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

chrillo wrote:Vilka av dessa (system eller koax) är att föredra till en 206 GTI -03?

System är i stort sett alltid att föredra. Örat är känsligt för varifrån ljudet kommer om det inte är bas. Med en koax kommer du att höra att ljudet kommer nerifrån högtalarna i dörren, men om du istället har en diskant som sitter ovanpå instrumentbrädan som kommer du att uppfatta ljudet som kommande mer framifrån än nerifrån.
Ju lägre i frekvens diskanten går, desto bättre!
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Dasha

Post by Dasha »

DLS är ett säkert kort! Köp ett system!
kaliber

Post by kaliber »

och du kommer vilja köpa ny stereo! :)
skaffa pioneer så kan du köpa en adapter till rattfjärren...
Peugeot 206 GTI '03
chrillo

Post by chrillo »

Har nu öppnat upp dörrsidorna för att kika lite på högtalarna som satt i.

Till min förvånig satt där ett focal-kit med delningsfilter och hela köret. Högtalarna har ett par år på nacken, men Focal verkar vara ett 'dyrt' märke enl. vad jag hittar på prisjakt etc.

Det står inga specifikationer på själva högtalarna som sitter i. Det som står är dock modell 6V3241/R (Reference). Jag har sökt på google men hittar ingenting. Är det någon som har en aning om vilka specifikationer dessa högtalare kan ha?

Det skulle verkligen uppskattas eftersom det inte vore så kul att lägga typ 1500 spänn på nya högtalare, som kanske är sämre än de jag redan har. :lol:

Image
Olander

Post by Olander »

chrillo wrote:Tack för svaren!

Jag har bestämt mig för att börja med att köpa högtalare! Sedan får slutsteg följa om det fortfarande låter halvtaskigt.

Följdfråga dock; ska jag satsa på system eller koaxialhögtalare?

De jag funderar mellan är:
Koaxial: DLS Classic 226 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=29539
Image

System: DLS Classic K6 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=155075
Image

Vilka av dessa (system eller koax) är att föredra till en 206 GTI -03?

Finns det några andra högtalare i samma prisklass som ni anser är bättre köp?

Är det för övrigt någon som vet hur orginalstereon i GTI'n -03 förhåller sig till en ny stereo i 1000kr-klassen?

Tacksam för all hjälp.

Jag har DLS classic 226 modellen.. Fungerar klockrent!
Letar bil...!

306an såld.!
chrillo

Post by chrillo »

Har nu fått tag i specarna via en tokig fransman som titulerar sig Car Audio Support Manager på Focal som knappt kunde ett ord engelska. Tur att bitar av skolfranskan fanns kvar i minnet :P

Effekt: 75W RMS, 150W Max
Känslighet: 93db
Impedans: 4 ohm
Frekvensomfång: 50 - 25000 Hz
Retailpris i Frankrike när den såldes var 300euro.

Högtalarna behåller jag såklart, och nu vet jag att det är drivningen som inte orkar med. Kan någon rekommendera ett slutsteg under 1500 spänn som räcker gott och väl för att driva dessa? Jag har som det ser ut nu inga planer på en baslåda, men antar att jag behöver ett 4-kanals steg för att få med bakhögtalarna också. Jag behöver inte ha något übersteg, bara något som driver detta kit bra. Det är lite tabu att prata slutsteg från Biltema och Classe Ohlsson, men hur skräp är de egentligen jämfört med budgetsteg från kända märken?:P

Orginal-HU'n från Clarion (Peugeot 206 GTI-03) får vara kvar tills vidare. Denna hittar jag inga specar på någonstans heller, är det någon som råkar ha koll på det också?

Tack för all hjälp!
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Skit i bakhögtalarna. Musik ska komma framifrån. Köp detta http://www.netonnet.se/item.asp?iid=807 ... onRow1Left om du vill komma billigt undan. Det är ett grymt bra steg till ett mycket attraktivt pris. Vill du sen komplettera med något så köp en aktiv sub
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
sweede206gti

Post by sweede206gti »

Alex wrote:Skit i bakhögtalarna.

skeptisk till att ljudet blir bättre av de.

on inte annat lär de medföra en viss odör ;)
sanoj

Post by sanoj »

chrillo wrote:Det är orginalstereon som sitter i (Blaupunkt 2040) tror jag den heter. Jag vill undvika att byta ut den för att slippa strul med ratt-remoten och paneldisplayen och för att det är besvärligt generellt :p

Är det samma orginalhögtalere i alla 206? I min Griffe är det väldigt bra ljud med fint tryck i dom 8)
Miklo206

Post by Miklo206 »

sanoj wrote:

Är det samma orginalhögtalere i alla 206? I min Griffe är det väldigt bra ljud med fint tryck i dom 8)

Har en 206 gti 04 kul och veta om det sitter sådant i min med så jag bara kan köpa en ny sterio för att få bättre ljud???
206 äger :)
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Det sitter samma högtalare i alla 206or jag skruvat isär o det är samma mög allihop, sålänge det inte är JBL systemet som i sin tur är duktigt överprisat. Men såklart, allt handlar ju om ens referensramar... :)
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Miklo206

Post by Miklo206 »

Okej men då får jag ta och byta sterio och se om min Focal spelar något =)
206 äger :)
Post Reply