Blinkande/Flimrande Batterilampa

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sessan

Blinkande/Flimrande Batterilampa

Post by Sessan »

Hejsan.

Peugeot 205 CJ -89

Hoppas på att det bara har med fukt att göra, men den senaste veckan har batterilampan börjar blinka och flimra. Trycker jag ner kopplingen och gasar till så slocknar den, men så fort jag står still, eller kör sakta så flimrar den igen. Det är så konstigt att den inte lyser konstant.

Kan det bero på att jag måste byta några sladdar tro? Känns larvigt att lämna in den för ett sånt litet fel!

Tacksam för ideér och tankar om vad det kan vara!

Mvh Sarah
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Kolla va generatorn laddar på tomgång, troligen fel i genarator.
Den bör ladda ca 14V.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Sessan

Generatorproblem - köpa ny, vilken?

Post by Sessan »

Jag får nog byta generator helt... nu totaldog bilen idag.

Jag drar på semester i tre veckor så den får stå hemma och vila tills att jag är hemma.

Nu har jag en följdfråga. Funkar det lika bra att köpa en på Biltema, eller ska man hoppa upp ett snäpp och köpa på Mekonomen?

En begagnad generator, är det ngn idé??

Tacksam för svar!

/Sarah
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Man brukar kunna köpa generatorer som utbytes.

Billigast är att skaffa genom skroten. Köpte en generator till en nyare modell -98 för 800kr. Alternativt att du lägger ut en köpesannons här på forumet, säker på att någon har en liggandes.

Beggad generator bör ligga på 3-500kr (beroende på skrot) till din bil.

ps. skriv gärna ut vart du bor i din profil ds.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Puggen

Post by Puggen »

Råkade ut för nästan samma sak i måndags. En pålitlig 205:a från 1989 bara tokdog. Ingen laddlampa lyste innan. Då bilen numer mest är ett "fin-/hobbyåkar alternativ till vardagsbilen (207:a) drogs den hem med bogsertamp i avvaktan på rep.

Plötsligt har generatorn dött utan att ha varnat med laddlampa. Ny/renoverad införskaffades hos killen i Årsta som nästan alltid annonserar i DN. Han verkar kunna det han håller på med eftersom min startmotor från honom har hållt i 5-6 år. En nyrenoverad 70A generator går bara på 1250kr, drygt 2.000kr hos Mekonomen. . Betydligt bättre än att chansa på en bra/dålig generator från skroten som kanske bara fungerar för tillfället alternativt inte fungerar alls och du har mer felsökning att göra eftersom du inte vet om det var generatorn som var felande.
Ta med den gamla generatorn till killen i Årsta om du bor i Sthlm och han mäter upp den direkt. Är den trasig då har du löst ditt problem för knappt 1,3".
Post Reply