tomgångsproblem

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
ir0n

tomgångsproblem

Post by ir0n »

Har lite problem med tomgången på min 205 GTI -90. Hade från början felkod 51&52 och bilen gick inte igenom besiktningen pga avgasvärdena. Bytte då både lambdan och katten, men felkod 52 var fortfarande kvar och bilen gick fortf inte igenom besiktningen.

Bilen är nu även svårstartad när den är varm (aldrig problem med kall motor). Oftast när man väl får igång motorn resulterar det i att det är ett stort moln av avgaser bakom bilen. Den har även börjat att dö när man kör motorn med lite högre varvtal och sedan låter varvtalet dala ner så är det som att den inte hinner "rädda" varvtalet innan den dör. Om man istället låter motorn gå sakta ner till tomgångsvarvtalet håller den sig där, även om det är lite ryckigt.

Idag testade jag med en annan lambda för att kolla att den inte spökade, men samma fel(tomgång + felkod 52).

Någon som har en idé vad det kan vara? känns som bilen drar lite för mycket bensin också.

//Andreas
ir0n

Post by ir0n »

var ute och testade att låta bilen stå på tomgång från att den var kall till det att den blev varm. Jag märkte då att den knappt släppte ut några synliga avgaser när den var kall, men när den var varm släpte den ut en hel del.

//Andreas
ir0n

Post by ir0n »

ingen som har något förslag? märkte nu när jag var ute och körde att bilen ryckte lite runt 4000rpm på 4an och 5an, vilket den inte har gjort innan jag bytte lambdasonden andra gången.

Kan det vara något med blandningen? kan man ställa in den på något sätt?

//Andreas
ir0n

Post by ir0n »

ingen? skulle var jättetacksam för hjälp. Summerar felen nedan:

-Felkod 52
-Motorn har svårt att hålla sig vid liv när den faller fritt från höga varv
-Rycker när man ger fullt gaspådrag på de högre växlarna

som sagt MYCKET tacksam för hjälp!

//Andreas
philipk

Post by philipk »

ir0n wrote:ingen? skulle var jättetacksam för hjälp. Summerar felen nedan:

-Felkod 52
-Motorn har svårt att hålla sig vid liv när den faller fritt från höga varv
-Rycker när man ger fullt gaspådrag på de högre växlarna

som sagt MYCKET tacksam för hjälp!

//Andreas

Du har troligen läckage innan katten..

Jag hade samma symptom på min 306:a gti när ena bulten som håller ihop grenröret och röret framför katten var av.. Så den tog in tjyvluft där..

Och så fort jag låg på högt varv och frikoppla så åkte varvet ner till 400, i med det så dog bilen..

Kan även hänga ihop med att bilen rycker vid max pådrag :)
Peugeot 306 GTI -99- SKROTAD
Volvo 360 GLT -88
Nissan Skyline R33 GTS25t -95
ir0n

Post by ir0n »

philipk wrote:Du har troligen läckage innan katten..

Jag hade samma symptom på min 306:a gti när ena bulten som håller ihop grenröret och röret framför katten var av.. Så den tog in tjyvluft där..

Och så fort jag låg på högt varv och frikoppla så åkte varvet ner till 400, i med det så dog bilen..

Kände runt grenröret nu,men det verkar vara tätt. Drog ändå åt bultarna det lilla jag kunde, men ingen skillnad. :( Några mer bra förslag?

tycker det är konstigt att detta med att bilen rycker kom efter att lambda nr.2 sattes dit. De andra problemen var ju innan. Kan tillägga att den första var en universal och den andra en orginal.

//andreas
ir0n

Post by ir0n »

ir0n wrote:
philipk wrote:Du har troligen läckage innan katten..

Kände runt grenröret nu,men det verkar vara tätt. Drog ändå åt bultarna det lilla jag kunde, men ingen skillnad. :( Några mer bra förslag?

tycker det är konstigt att detta med att bilen rycker kom efter att lambda nr.2 sattes dit. De andra problemen var ju innan. Kan tillägga att den första var en universal och den andra en orginal.

//andreas

Nu känns det som jag har testat det mesta (börjar bli lite uppgiven nu). Idag har jag:
-bytt lambda
-bränslefilter
-Sprayat startgas på slangar runt insuget utan verkan
-Kollat avgasläckor

Men bilen har fortfarande samma fel som förut. :( ska börja studera snart och är därför i behov av att sälja bilen innan, därför jag stressar på. Någon som har ett tips? snälla....

//andreas
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Att den går ryckigt å lite så, kan det ha något med att din bränslepump börjar jävlas mån tro?

Att den bara dör när den är varm, kanske tempsensor?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
ir0n

Post by ir0n »

Jaaacob wrote:Att den går ryckigt å lite så, kan det ha något med att din bränslepump börjar jävlas mån tro?

Att den bara dör när den är varm, kanske tempsensor?

Kanske en lite dum fråga, men var sitter tempsensorn? Den ger alltså styrboxen info om vilken temp motorn har? har du någon idé varför jag får 52 i felkod? vad är det egentligen exakt som framkallar den koden?

//andreas
ir0n

Post by ir0n »

Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Den sitter på toppen/vid toppen, en oftast blå-boschkontakt. :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

under fördelaren går vattenledningen från motorn till värmepaketet, den ledningen går igenom ett metallblock precis under fördelaren, ihop med det blocket sitter också ventilen som reglerar tomgångsvarvtalet.

Nästan rakt under fördelaren sticker det upp en sensor ur det metallblocket, vanligen är den som sagt blå men kan även ha andra färger så lite inte på just det...

Men det finns bara EN sensor som sitter i det metallblocket som kylvattnet går igenom till kupevärmen, med kontaktstycket riktat UPPÅT.

Kostar typ 200-250:- ny, dom har en tendens att bråka på gamla bilar.

Bry dig inte om kontaktstycket på tomgångsventilen, det är riktat FRAMÅT.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
ir0n

Post by ir0n »

SNILLET wrote:under fördelaren går vattenledningen från motorn till värmepaketet, den ledningen går igenom ett metallblock precis under fördelaren, ihop med det blocket sitter också ventilen som reglerar tomgångsvarvtalet.

Nästan rakt under fördelaren sticker det upp en sensor ur det metallblocket, vanligen är den som sagt blå men kan även ha andra färger så lite inte på just det...

Men det finns bara EN sensor som sitter i det metallblocket som kylvattnet går igenom till kupevärmen, med kontaktstycket riktat UPPÅT.

Kostar typ 200-250:- ny, dom har en tendens att bråka på gamla bilar.

Bry dig inte om kontaktstycket på tomgångsventilen, det är riktat FRAMÅT.

Har nu blivit av med ryckandet i farten. Gjorde rent tändkablarna så var det löst. Har dock fortf samma problem när det gäller tomgången. Jag har funderat mycket och tror inte att det är tempsensorn. Anledningen till detta är att mitt problem är lite sporadiskt. Ibland när den är varm vill den inte starta, samt att den inte klarar av att hålla tomgången efter högt varvtal.

Får fortf felkod 52. Har felsökt kablar,gjort rent kontakter osv, men ingen förändring. Bilen visar för lågt lambdavärde vid bilprovningen, vilket måste tyda på att den får för mycket bränsle?? Kan man justera insprutningen på något sätt?

Tacksam för alla som tar sig tid!!

//Andreas
Post Reply