Inne i kompressorn sitter en elektriskt aktiverad koppling. Där finns något axialspel som är viktigt. Om inte det är någorlunda rätt så fungerar inte kompressorn alls. Kanske är det så att din koppling slirar? Kanske går själva kopplingen att laga utan allt för stort besvär? Om du har tur så kanske kopplingen inte fått allt för mycket stryck och i sådana fall kanske det bara är en justering som behövs? (Jag har en svåger som fick schimsa sin magnetkoppling på en Volvo 850 vid något tillfälle)
Sökte lite i forumet utan någon större framgång. Här är en stackare som lämnat in en 4 år gammal bin på verkstad och fått ett liknande problem fixat till det facila priiset 12.000 kr. (Så dyrt blir det när man låter en verkstad byta saker på en modern bil i stället för att laga...)
(F.ö. lär du inte hitta en kompressor med samma serienummer som din. Serienumret är ju unikt för just din kompressor. Din individ alltså. Nöj dig med att modellnumret stämmer...)
jag kan ju försöka plocka isär den och se om kopplingen kan justeras, fast jag e ju inte direkt nån bil/elmotor mekaniker... är det nått som går att förklara med några ord hur det kan göras? .. justeringen alltså..
jag tror nog den måste bytas trotsallt.. nån som vet hur man lossar Kompressorn ? något speciellt att tänka¨på?
Jag har vart under bilen och tittat och det verkar vara 2 bult som är fästade i motorblocket, 2 st "AC rör", 1 st el kabel och gummirem som också går runt generator och servopump.
Du lär ju åtminstonde ha någon som fyller systemet åt dig efteråt.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Hör efter med någon firma som servar kyl-anläggningar.
Ungefär som "Willy's el- och kyl" i Kumla.
De kunde hjälpa mig när jag hade AC-problem med bilen/bilarna. Shimsade om en AC åt mig för några hundralappar. Priset kan dock variera, men jag skulle gissa att det blir billigare än att släpa bilen till bilverkstad. Dessa killar är ju experter på just AC-system.
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"
Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.
"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Det finns om jag kommer ihåg rätt två olika kompressorer på 605 2,0 -95, dels den Sanden du har och nån annan modell. Så om du får tag på en begagnad Sanden borde den passa.
Den sitter rätt lätt till, skruvar i oljetråget och med konsol i motorblocket om jag inte kommer ihåg fel, inget svårt att få loss hursomhelst. Men det sitter ju lite packningar osv. mot rören, det är viktigt att det blir tätt där. Likaså att systemet vacuumpumpas innan fyllning och rätt mängd och kvalitet på olja fylls på.
308 1,6 HDi -10
Claes Börjesson #496