Köpte bilen för en månad sen,funkade ok,sen när min sambo kör tidningar om natten så började den gå varm,fläktarna funkar som dom ska,när man öppnar locket till kylaren är det väldigt tryck,finns det någon luftning?
Någon som haft liknande bekymmer?
Bilen är 405 td-93
405 td går varm
Jodå, följ vattenslangar. Vet inte exagt hur det ser ut på turbomodellen men luftningar brukar finnas vid torpedvägg, kylare, termostathus.
Kolla dem. Sedan är det normalt med lite tryck i kärlet, det skall klara upp till 110grader. öppna inte kärlet när motorn är varm
Nu är lite folk borta från forumet, bankörning på gelleråsen denna helg så du får nog lite vettigare svar efter helgen.
Kolla dem. Sedan är det normalt med lite tryck i kärlet, det skall klara upp till 110grader. öppna inte kärlet när motorn är varm
Nu är lite folk borta från forumet, bankörning på gelleråsen denna helg så du får nog lite vettigare svar efter helgen.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!
Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Re: 405 td går varm
joakim759 wrote:Köpte bilen för en månad sen,funkade ok,sen när min sambo kör tidningar om natten så började den gå varm,fläktarna funkar som dom ska,när man öppnar locket till kylaren är det väldigt tryck,finns det någon luftning?
Någon som haft liknande bekymmer?
Bilen är 405 td-93
När jag hade köpt och monterat ett topplock med en spricka i på min 405 td -93 så fick jag just "väldigt tryck" i kylaren...så illa kan det vara i värsta fall men klart att det även kan vara blåst toppackning eller bara kärvande /fastnad termostat. Bästa stället att lufta på är en smal slang med vit "luftningsratt" som finns till höger och något framför intercoolern, strax ovanför bränslefiltret framifrån sett.