Diagnoskoder 406 V6 -01

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
PEw

Diagnoskoder 406 V6 -01

Post by PEw »

Hejba.

Har knåpat ihop ett OBD2 interface med gratis koden OIC503 från http://www.obdchip.com.

Sedan har jag kört Scantool programmet från http://www.scantool.net

Jag gjortde det på kul för att se hur det funkade och det gjorde det.

Nu visade det sig att jag hade 3 felkoder i bildatorn, 2 st P0121 och
1st P0221.

Den första betyder Throttle/Pedal Position/switch A Circuit Range/Performance Problem och den andra Throttle/Pedal Position/switch B Circuit Range/Performance Problem

Är det någon som har erfarenhet av dessa felkoder och om det är något man bör titta närmare på, om jag förstår rätt så har det att göra med
gas potentsiometern, men finns det 2st ?? och kan det vara så enkelt som glappkontakt i något anslutningsdon som datorn registrerat.

Jag har inte märkt något konstigt med gas funktionen i övrigt, men jag har inte haft bilen så länge heller.
:?:
406 St 3.0 V6 Sport -01
405 GTX -96
Richard Gustavsson

Post by Richard Gustavsson »

Japp det är 2 "spår" så det är 2 signaler från "gasrullen". Händer att om går sönder.
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
PEw

Post by PEw »

Richard Gustavsson wrote:Japp det är 2 "spår" så det är 2 signaler från "gasrullen". Händer att om går sönder.

Ok ! Det kan väl vara så att dessa är bytta tidigare och man inte har rensat felkoderna.

Jag har som sagt inte märkt av något fel, de första 200 milen jag har ägt bilen.

Jag får väl rensa koderna och se om de kommer tillbaka.

Vet du ungefär vad nya potentsiometrar kostar, och de är väl ganska enkelt och byta eller ??
406 St 3.0 V6 Sport -01
405 GTX -96
PEw

Diagnoskoder 406 V6 -01

Post by PEw »

Har någon testat att läsa ut live data från en 406 pegga´s diagnosuttag ??

Jag kan inte se mer än motorvarvtal, är det så att bildator programmet är från år 2000 och att man då inte hade så mycket intresse av att skicka ut mer data ?

Sedan verkar det inte heller finnas någon information om ABS givare och ASR systemet, stämmer detta ??
406 St 3.0 V6 Sport -01
405 GTX -96
Richard Gustavsson

Re: Diagnoskoder 406 V6 -01

Post by Richard Gustavsson »

PEw wrote:Har någon testat att läsa ut live data från en 406 pegga´s diagnosuttag ??

Fleragånger om dan :wink: 8) .
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Dr. Mabuse
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Dr. Mabuse »

Går det göra något mer med kabeln än att bara läsa ut live-data?
Typ, kolla bränslemappar och liknande?
"When the going gets tough, the Tough get DUCT-tape"

Dr. Mabuse Skeptic Friends Network - 605 SVE 3.0 -98 - Etanolkonverterad med Flexitune Sequential.

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
PEw

Post by PEw »

Går det göra något mer med kabeln än att bara läsa ut live-data?

Vet inte det ännu...

Vad OBD2007 programmet visar live är endast RPM. Sedan finns icke dynamiska data som Misfire monitoring och Fuel system monitoring, Catalyst monitoring mm

Men dessa är bara information som bildatorn kollar upp och rapporterar "Completed" om det verkar OK annars byggs väl felkoder från dessa tester.

Programmet kollar läsbara PID´s som det heter och där finns endast RPM som Live data, och fasta värden (icke dynamiska) som motorn kollar upp själv.

Vad jag undrade var om någon har testat ett riktigt OBD instrument för Peugeot och vet om det finns info om ABS givare o dyl ???
406 St 3.0 V6 Sport -01
405 GTX -96
Post Reply