fråga ang. original stereo i 307.

Frågor om styling eller ljud och bild i bilen (In-Car Entertainment)?
Post Reply
jonnie83

fråga ang. original stereo i 307.

Post by jonnie83 »

Tjena först inlägget här.

Tänkte fråga en snabb fråga som jag har angående original stereon i sambons 307 -03
Den lämnade in för ett par månader sedan (cd vill inte komma ut) och verken jag eller någon på Peugeot vet varför eller kan fixa det.

En ny skulle tydligen kosta 3.500 och en riktig felsökning skulle gå på 2.500, det tyckte jag var lite magstarkt och tänkte då att man kunde kanske köpa en bättre begagnad. Men sen så kommer jag ihåg att jag läste i instruktions boken att radion var kodad till just ens egen bil.

Är det något jag har fått om bakfoten eller stämmer detta verkligen? Och om det gör det. Vad har man då för alternativ?
Kan man få peugeot att koda om en annan stereo som man har hittat begagnat?

En av anledningarna till att vi inte bara kränger en ny på brc eller mds är väl lite för att säljer man sedan bilen eller bytar in den så ser det snyggare ut med en original stereo i bilen som fungerar.

Tacksam för svar!
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Finns en beg hos www.returbilen.se

Peugeot måste koda in den tror jag.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

Att få den omkodad kostar ett par hundra har jag för mig
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
Sanny307

Post by Sanny307 »

Här har du en också: http://www.blocket.se/vi/17816524.htm?ca=16_s

Jag har för övrigt samma problem på min 307 -04, eller snarare hade förhoppningsvis, köpte den på bilfirma och tack vare MRF-garantin ska jag få stereon utbytt. Har väntat i över två veckor på att de ska skramla fram en nu.

Peugeot menar att orsaken till att enheten inte vill mata ut skivor är att man spelat brända skivor i den, låter inte det märkligt? Jag menar, visst om vissa enheter inte fixar att läsa brända skivor men är det verkligen möjligt att det skulle kunna förstöra utmatningsmekaniken?

(Skivan som sitter i min är för övrigt ett ärligen köpt exemplar av Iron Maidens "Powerslave", tur att den första skivan jag stoppade inte var bränd, då skulle jag säkert inte fått en ny stereo... :))
607-VIK

Post by 607-VIK »

de där är bara bullshit att spelaren inte kan mata ut en skiva för att den är bränd, verkar som att många mekaniker får direktiv att hitta på något att säga för att inte tala dåligt om produkten, man hör allt för ofta att "vi har aldrig varit med om de här" trots att de kan vara vanligaste felet när man börjar forska runt lite.

jag lämnade in min bil för kodning av stereon och de gick på 352kr så de är inga stora summor de kostar.

kolla på www.bildelsbasen.se så kanske du hittar någon billig originalstereo
Bil:
*Peugeot 607 3.0V6 2001
Alex
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Alex »

607-VIK wrote:de där är bara bullshit att spelaren inte kan mata ut en skiva för att den är bränd

Precis
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
jonnie83

Post by jonnie83 »

får tacka för svaren! och det var som jag misstänkte iaf att den behövs kodas om.

Får ta en titt om jag kan hitta någon begagnad eller helt enkelt få igång den som sitter där på något vis.

Hehe ja det var ju en rolig förklaring att den blir sabbad av att man använder brända skivor. Det mest logiska är ju att man bränner lasern om man kör brända skivor. men mata ur funktionen tror inte jag heller på.

Men tack för svaren alla!
headlight

Post by headlight »

Min stereo gjorde reemix av alla skivor jag matade den med. Jag tröttnade och köpte en annan stereo (inte orginal) det är nog det billigaste. Dock fungerar ju inte orginalfjärren men det är ju kompenserat av att den nya läser mp3 och att det följde med en fjärr till den.. 8)
Peugeot 307 -06
Peugeot 307 hdi fap -02 Till salu!
Peugeot 106 rallye -97 Brann upp :(
Peugeot 405 mi16 -89 såld!
Post Reply