Karossdelar, Yttre vänster Kanal till 605 -95

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Lars28

Karossdelar, Yttre vänster Kanal till 605 -95

Post by Lars28 »

Hej

Nån som vet vart man kan köpa en sådan?
fick anmärkning på besiktning, tror kanske det e enklast att byta hela, än att laga den befintliga För andra gången ...

kanske nån t om som vet vad den kostar?

Mvh
Lars-Göran
Bengt C

Post by Bengt C »

"Yttre vänster kanal" ?? Menar du den del av tröskeln som man ser utifrån?

Fick du verkligen anmärkning på detta? Jag trodde bilprovningen sket i sådant numera? Att man måste ha ett fruktansvärt långt hål (typ 50 cm) för att få en anmärkning.

Sist jag kollade (flera år sedan) kostade dessa 1800 kr/st på Peugeot. De är tydligen förhållandevis lätta att byta. Man limmar dem i överkant, under tätningslisten och punktsvetsar i underkant mot golvet. Detta får mig att tro att de inte har någon bärande funktion över huvud taget. Bara en konkav skulptering av karossen mellan skärmarna, om man säger så. 1 cm innaför ytterplåten sitter spikraka, galvade plåtprofiler som jag misstänker är den bärande strukturen.

2 x 1800 kr är aldeles för mycket för min gamla skitbil, så jag klippte rent runt hålet och petade dit lite vanlig plåt som jag bankade till ungefär rätt form runt ett grovt järnrör.
Lars28

Post by Lars28 »

ja du förstod rätt.. den man ser utifrån, hmm trodde som du att den yttre balken var bara för syns skull och att det är den innre som är bärande..
men jag fick en 2..
hmm 1800 kr, det kan ju löna sig om det innebär mycket extra arbete att laga den gamla eventuellt.

vet du om nån återförsälgare?`
Bengt C

Post by Bengt C »

Att bara klippa runt ett hål knacka lite plåt, svetsa och spraya tror jag iofs går snabbare än att byta hela tröskelplåten. Mitt hål var i nederkant, nästan under bilen. Så jag var inte så noga med finishen. Byter man hela är det ju en hel del mer at måla också.

Återförsäljare? Tja, vilken Peugeothandlare som helst. Jag har visserligen inte letat så mycket, men jag har inte hittat dessa plåtar någon annan stans.
Lars28

Post by Lars28 »

OK, då e det nog lika bra att försöka svetsa, bara så den går igenom besiktningen..

Men tack för hjälpen :)
Post Reply