ABS-fault 406 2.2 -03

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

ABS-fault 406 2.2 -03

Post by nesseman »

Jahapp det ena efter det andra.. renoverade handbromsarna för nåra veckor sen.. allt funka perfekt... nu omdagen så började det lysa en varning då.. ABS-fault.. märkte sen när ja bromsa in att ABS:en slog ..fast sakta liksom.. obs detta va ingen hård inbromsning utan en mjuk så normalt sett ska inte abs:en va med..

det slår i pedalen men inte hastig utan med typ lite mellanrum..hoppas ni förstår..

ligger det troliga problemet bak? har nåt hänt där sen ja renovera?på höger sida va inte oket perfekt utan kärvade lite..
Eric Josefsson

Post by Eric Josefsson »

Har givaren fått en smäll eller flyttat sig lite, har den problem att känna kuggkransen så kommer den ju tolka det som att hjulet står still dvs låst och att den ska sluta bromsa.
Peugeot 406 2,0ST -00 Till vardags, Såld
Peugeot 405 Mi16 -90 Pallbocksräsern, Såld.
BMW 635 CSI -82, pallbocksräsern II
///Mi16
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Låter som ABS-kransen på en drivaxel.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... t=abskrans

F.ö. hårdelödde jag ihop min och limmade fast den sen med 2-k lim, håller än så länge.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Eric Josefsson wrote:Har givaren fått en smäll eller flyttat sig lite, har den problem att känna kuggkransen så kommer den ju tolka det som att hjulet står still dvs låst och att den ska sluta bromsa.

Svara både Eric å Claes här då..

jag undrar på båda era svar.. om vi ponerar att givare/krans har blivit nåt mongo på.. det skulle möjligtvis va bak då det va där ja bankade för å få loss de gamla bromskivorna.. om det skulle va bak.. inverkar det då på hela ABS systemet så alla beter sig lika?
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

nesseman wrote:
Eric Josefsson wrote:Har givaren fått en smäll eller flyttat sig lite, har den problem att känna kuggkransen så kommer den ju tolka det som att hjulet står still dvs låst och att den ska sluta bromsa.

jag undrar på båda era svar.. om vi ponerar att givare/krans har blivit nåt mongo på.. det skulle möjligtvis va bak då det va där ja bankade för å få loss de gamla bromskivorna.. om det skulle va bak.. inverkar det då på hela ABS systemet så alla beter sig lika?

Ja, men jag tvivlar på att det är bak, jag tror på fram. Tror bara att det är en tillfällighet att det sammanfaller.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Claes B wrote:
nesseman wrote:

Ja, men jag tvivlar på att det är bak, jag tror på fram. Tror bara att det är en tillfällighet att det sammanfaller.

suck.... ja gillar inte å meka ju....
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Är det så illa att man verkligen behöver byta drivaxel?! För jag har exakt samma symptom på min 406:a.

Tror ni detta funkar:
MuRRa wrote:Jag hade detta problem på min bil i våras. Kransen vänster fram var sprucken.
Gick tillväga på detta sätt.
1 Bänd försiktigt loss kransen med skruvmejsel.
2 Gör rent drivaxel och krans på kontaktytorna.
3 Sätt tillbaka kransen och kolla att den går att sätta ihop utan spricka om inte gör om steg 2.
4 När kransen passar bra dra på ngt passande lim typ epoxi och limma fast.
Klart. :)
Fungerar mkt bra iaf på min kärra.

//Mvh Tommy

Edit:
Att bara fylla sprickan är nog ingen bra idé eftersom avståndet mellan kuggarna är större där sprickan är.

Taget ifrån: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... t=abskrans

Det låter i så fall mycket lättare/billigare.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kransarna är ju pressade på så det måste man nog med andra ord. Jocke, i ditt fall kan det ju vara en givare i "bästa fall", vi måste kika på det där...
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Uffe66
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Uffe66 »

Inte omöjligt att kransarna bak varit rostige/dåliga och när du har bankat etc så kan det ha trilla av "kuggar".
307 2.0Hdi Kombi -07
406 v6 3.0 Kombi -02
306 Gti -97B
Morbidio
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Morbidio »

Jaaacob wrote:Kransarna är ju pressade på så det måste man nog med andra ord. Jocke, i ditt fall kan det ju vara en givare i "bästa fall", vi måste kika på det där...

Då får det gå fort då, bilen ställs av i helgen. :lol:
nesseman
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by nesseman »

Uffe66 wrote:Inte omöjligt att kransarna bak varit rostige/dåliga och när du har bankat etc så kan det ha trilla av "kuggar".

huuuu..ska ja verkligen behöva skruva av allt igen ....suck
Post Reply