felkod 52?? (akut)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
sixth_of_june

felkod 52?? (akut)

Post by sixth_of_june »

tror jag har felkod 52 fel bränsleblandning läcka i avgas?? har bytt grenrör och packningar nu. o startat bilen den går fortfarande dåligt på tomgång vandrar upp o ner.. ska efterdra allt i morgon.. måste man lossa batteripolerna för att typ nollställa boxen?? hur länge isf ska dom lossas...

felkod 52 fick jag fram genom att k-lampan blinkade först 5 ggr sedan ett uppehåll och sedan 2ggr för att sen lysa fast. antar då att detta är kod 52???

e som sagt nybörjare på peugeot. lambdan skulle enligt förra ägaren vara bytt så den e ju ny.. kan det då ha med o göra att styrboxen lagrar felet så man måste nolla den? tacksam för snabbt svar mvh kim
Zkronk

Post by Zkronk »

Är det en 205:a? Troligtvis tjuvluftsläckage på insugssidan om du har tätt på avgassidan före lambdasonden. Ett hett tips kan vara att kolla ett visst skruvhål på själva insuget (plenium kanske det heter?) där jag tror att oljepåfyllningsburken ska sitta egentligen.

Jag har själv råkat ut för det att inget satt i skruvhålet och den tog tjuvluft där, och fick precis som din bil en väldigt orolig tomgång. Annars är det väl att gå lös med startspray på vacuumslangarna och lyssna efter förändrad gång som gäller.

Felkoderna i styrboxen nollar du enklast genom att lyfta av ena batteripolen 5-10 minuter..
sixth_of_june

Post by sixth_of_june »

japp det är en 205 gti 1.9...tack för snabba svar! vart ungefär på insuget sitter detta skruvhål? får kolla igenom bilden under morgondagen o spraya startgas så får vi väl se vad som händer =) hoppas ju så klart att man kan få ordning på lambdavärdet så att bilen går igenom bes. det är det enda felet som är på den!
Zkronk

Post by Zkronk »

Om du står framför bilen så är det på den högra sidan av insuget, ganska så nära topplocket som hålet ska finnas..
Post Reply