Framvagnsbussningar - 206 GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
chrillo

Framvagnsbussningar - 206 GTI

Post by chrillo »

Hej,

Jag har tidigare ställt frågan kring vibrationer som uppstår när man ska iväg och/eller slirar på kopplingen på min 206 GTI -03. Har pratat med Peugeot-verkstaden och de sa att de antingen kan vara ojämnt sliten koppling (orsakat av oljeläckage) eller dåliga länkarmsbussningar. Det som är konstigt att vibrationerna inte uppstår när man stillastående slirar på kopplingen och samtidigt bromsar vilket i mitt huvud borde tyda på att det inte är kopplingen som ger upphov till vibrationerna utan snarare något i framvagnen.

Vi hissade upp bilen och skulle kika på samtliga framvagnsbussningar. Till synes har fransmännen lyckats konstruera den märkligaste länkarmen i modern historia ;) Vi bände och höll på men fann inget glapp någonstans, eftersom det är svårt att lyckas avlasta bussningarna p.g.a. den egendomliga konstruktionen.

Inga länkarmar/bussningar har bytts sen bilen var ny (-03'a som har gått 10000mil) så jag misstänker att bussningarna måste vara åtminstone kännbart glappa. Är det någon som har något tips på hur man kan avlasta bussningarna för att känna eventuellt glapp?

Har ni annars några andra tips på vad som kan vara fel? Börjar bli bra less på vibrationerna nu efter ett halvår!

Ägaren som hade bilen innan hade lämnat in den på verkstad för just detta problem. Då hittade de inget fel, men nu har det blivit värre.

När jag ändå är igång och skriver en uppsats: vad ligger ni andra 206 GTI-ägares tomgång på när bilen är varm? Min ligger på runt 700-750rmp, vilket känns lite lågt.

Ypperligt tacksam för alla svar. Tack på förhand.

Christian
drdazed

Post by drdazed »

Tror min ligger på 800-850
If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

206 GTI -01
krille!

Post by krille! »

750-800 ligger min tomgång också på med varm motor så det är nog inget du behöver oroa dig över.
Post Reply