309 monotronic? insprutning ryckig gång FIXAT!!! :-)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
snubben

309 monotronic? insprutning ryckig gång FIXAT!!! :-)

Post by snubben »

Hej hopp,

min 309:a -89 med monotronicinsprutning (eller vad den nu heter, ser ut som förgasare men ändå inte) går ryckigt som tusan, i synnerhet när den är kall. Har gjort rent lite kontakter som jag hittade oxid på, har inte testat efter detta.. Det känns som bränslefel iallafall, det är av/på och inte halvdåligt....

Finns det kanske något standardfel att kolla efter??

Dessutom är det lite grejer som inte är inkopplat:
En kabel från (verkar vara) växellådan, under grenröret. Grå kabel, trepolig kontakt som hänger löst.

En grön tvåpolig kontakt ligger bredvid insugsslangen

En slags ventil, för slang typ vindrutespolare, ena slangen hänger löst och den andra slangkopplingen är tom. Sitter under huvudbromscylindern..

Någon som har något tips om vad som är vad?? Kanske en tävling: gissa sladden :-)
Last edited by snubben on Tue Oct 21, 2008 22:46, edited 1 time in total.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Utifrån att du pratar om en kabel från växellådan med 3 polig kontakt som hänger löst, så gissar jag på att du har en 1.4:a ? ÖDP:n används bara till diagnostik på den.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snubben

Post by snubben »

Toppen, en fråga löst!! Det är en 1.4, och det låter rimligt att det är som du skriver. Gillar inte att det hänger lösa kontakter som man inte vet vad de är till även om jag vet att det ofta brukar vara så. Det finns ju tomtar som kopplar om saker... (man känner andra genom sig själv :-) )

I dag startade bilen betydligt lättare trots fuktig väderlek, inte ett motorstopp men lite ryckigt fortfarande. Min gamle vän oxiden är alltså med och spökar... Ska svänga förbi Elfa idag och köpa ny kontaktspray och se vad som händer samt leta fler kontakter, kanske även kolla jordpunkter....
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Ventilen du pratar om låter som den som ska öppna och stänga vaccum till fördelaren. Följ slangen från fördelarens vaccumdosa och kolla.
Lyft också på fördelarlocket och kolla om det och rotorn är ok om du inte gjort det innan.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Puggen

Post by Puggen »

Antar att det är samma motor som i 205:an med 1,4l motor.

Har vid två tillfällen haft samma problem som du. Båda gångerna har det varit tändmodulen som strulat. Skulle själv helt klart prova att byta den innan något annat. Kostar bara 470kr på Meca.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Puggen wrote:Kostar bara 470kr på Meca.

Och 198 på biltema ;)
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
snubben

Post by snubben »

Biltema? har kollat på deras sida, de verkar ha tre typer av tändmodul på lager och ingen av dem verkar stämma med de biltyper som beskrivs på Meca:s sida med tändmodul (originalnummerlista, http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1 )

Förvirrad.....
Puggen

Post by Puggen »

Det var just det som var problemet. Biltema verkar ha minskat sitt sortiment med tändmoduler. Har fått förslag på Biltemas modul med artikelnummer 53-2601 eller 53-2603, vilka de inte har längre. Kunde själv inte hitta någon som passade till Peugeot. Därför köpte jag på Meca som jag uppfattade som de som hade rätt modul till lägst pris.
snubben

Post by snubben »

Hmmm... har rivit runt idag lite grann i motorrummet. En vacuumslang (från vad jag gissar är spjälllägesgivare via en ventil till kolkanister, tror jag iaf) var skarvad medelst eltejp.... fixad nu. Kontakten till den givaren var full med vit geggamoja, någon som sett sådant? Måste vara ngn slags kontaktrengöring eller liknande. Ska plocka bort och glutta.

Mycket riktigt som TheDagger beskrev så skulle den den lösa slangen till fördelaren. I ventilen är det tre anslutningar, en under som går till "förgasaren" och en på sidan som går till fördelaren. Det finns även en anslutning upptill på ventilen som ej är ansluten, är det som det skall??

Äventyret fortsätter.....

Tänkte kolla allt möjligt annat innan jag köper ny tändmodul, är ändock en femhundring till en billig bil..
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

snubben wrote:
Mycket riktigt som TheDagger beskrev så skulle den den lösa slangen till fördelaren. I ventilen är det tre anslutningar, en under som går till "förgasaren" och en på sidan som går till fördelaren. Det finns även en anslutning upptill på ventilen som ej är ansluten, är det som det skall??

Äventyret fortsätter.....

Tänkte kolla allt möjligt annat innan jag köper ny tändmodul, är ändock en femhundring till en billig bil..

Jag har inte mekat 309 med den motorn, men en del andra bilar med identisk motor och sprut.
Ventilen sitter bara imellan insug och fördelare, det tredje uttaget går rakt ut i luften. Det den gör är att den slöpper ut vaccumet på tomgång och så fort du gasar ska ventilen stänga så tändningen ökar.

Jag har flera begagnade moduler, OBS Bosch original (även Marelli org.) så jag ger inte direkt bort dem. En hundring + porto får du ge mig iaf. Kontakta via pm om du vill ha en.
snubben

FIXAT!!!

Post by snubben »

Fixat!

Det var inte tändmodulen (tackar thedagger, vi tar den ändå, skadar inte att ha en ligga i lådan).

Fick ju svar på frågan om en icke ansluten slang, den skulle till tändförställningsklockan. Innebär alltså att tändförställning inte har funnits alls, samt att man tappar lite vacuumtryck. Det var även gott om oxid lite här och var, kontaktspray (ej 5-56!!) samt mekanisk rensning (dra ur, trycka tillbaka x10 eller så)

Oxiden är min ständiga följeslagare när jag reparerar elektronik, nu även i bilen :-)

Har nu kört 5 mil utan ett ryck och piggare motor.

den som söker den finner
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Kul.

Dax att joina klubben nu då :wink: 8)
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
HellMek
Crew
Crew

Re: FIXAT!!!

Post by HellMek »

snubben wrote:Fixat!

Det var inte tändmodulen (tackar thedagger, vi tar den ändå, skadar inte att ha en ligga i lådan).

Fick ju svar på frågan om en icke ansluten slang, den skulle till tändförställningsklockan. Innebär alltså att tändförställning inte har funnits alls, samt att man tappar lite vacuumtryck. Det var även gott om oxid lite här och var, kontaktspray (ej 5-56!!) samt mekanisk rensning (dra ur, trycka tillbaka x10 eller så)

Oxiden är min ständiga följeslagare när jag reparerar elektronik, nu även i bilen :-)

Har nu kört 5 mil utan ett ryck och piggare motor.

den som söker den finner

Ja det gör stor nytta med vaccum på den motorn, har själv varit med om trasig klocka vilket verkar mer regel än undantag på dem. Har typ 5 trasiga och en hel liggandes :lol:
Post Reply