Peugoet 206 Startar Inte.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
spraycane

Peugoet 206 Startar Inte.

Post by spraycane »

Hejsan

Har ett lite annorlunda fel.
Det börja med att jag skulle stänga av bilen och vred ur nyckeln och motorn var fortfarande igång även om ja höll nyckeln i handen. Detta har hänt några gånger innan så man gör bara ett kärringstopp så bilen dör och sedan startar den igen för att se att allt e som d ska.

Detta hände i tisdags. Gjorde som ja brukar göra och allt var i sin ordning. Gick ifrån bilen och nästa dag jag skulle starta den var den död. Bilen får ström och jag har även testat ett annat batteri.

Min pappa tog en titt på bilen medans jag var på jobbet. Han fick upp något meddelande i färddatorn. Tyvärr har ja inte själv sätt det och förstår inte ett dugg när han snackar engelska.
Men det stod ngt i form av Engine immobilizer broken.

Vad är detta för fel. vad kan ja göra ?

Tacksam för all hjälp.
Peugeot 206 Xsi 1.6 - BlackMetal
weNonE - TaCrew
drdazed

Post by drdazed »

Usch låter skrämmande.. ingen aning vad de kan va dock * *

Häromdagen satte min stereo igång när ja peta in nyckeln, tyckte de va lite mystiskt :p
If the milk turns out to be sour, I ain't the kinda pussy to drink it.

206 GTI -01
dado

Post by dado »

Jag skulle prova att knuffa igång bilen. Får du igång bilen på så sätt är det antagligen så att startmotorn har dött. Funkar inte det så är det nått fel på startspärren - "Engine immobilizer broken".
Vive la république!
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Om jag inte har fattat det hela på ett tokigt sätt. Så har du ju en grej i nyckeln som i sin tur har kontakt med förmodligen ECU'n i bilen och de måste ju stämma med varandra annars så startar den ju inte, Ska väl vara någon form av stöldskydd. Tror eller rättare sagt hoppas att det där ska vara programerbart. Så det borde dom ju kunna fixa på Peugeot. Misstänker dock att det inte är speciellt billigt.

Men allt det där vet ju Rickard mycket bättre. Bara hoppas att han läser tråden o svarar.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
Migge

Post by Migge »

Det står "Engine immobilizer fault". Det står så när sändaren (en ring som sitter runt tändningslåset) och mottagaren (nycklen) inte har kontakt. Antingen är en av delarna trasig eller så har dentappat programeringen.

Av felen du har att döma kan det vara ett tändningslås att döma. Om nyckeln inte kommer överens med bilen så tillåts inte motorstyrboxen att starta motorn. Oavsett om du puttar igång den eller hur du gör...
Reservdelsbytare på Peugeot Malmö
106 Rallye -97 *Såld*
spraycane

Post by spraycane »

Tack för alla svar.

Bärgarn kom igår och hämta bilen. står nu på peugeot. Dom ska felsöka den på måndag.
Stämmer nog bra med det som ni säger. det med lås och nyckel.

Hoppas iaf på att d e ngt billigt.
Peugeot 206 Xsi 1.6 - BlackMetal
weNonE - TaCrew
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Migge wrote:Det står "Engine immobilizer fault". Det står så när sändaren (en ring som sitter runt tändningslåset) och mottagaren (nycklen) inte har kontakt. Antingen är en av delarna trasig eller så har dentappat programeringen.

Av felen du har att döma kan det vara ett tändningslås att döma. Om nyckeln inte kommer överens med bilen så tillåts inte motorstyrboxen att starta motorn. Oavsett om du puttar igång den eller hur du gör...

Ringen som sitter runt tändningslåset är inte programmerad utan den agerar endast antenn. Dessa är oftast billiga å rätt enkla att byta utan att behöva programmera något.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Migge

Post by Migge »

Det var kanske jag som var otydlig. Jag menade inte att det var ringen som var programerad utan antingen styrdonet eller nyckeln som tappat programeringen. Antennen (ringen) är inga som helst svårigheter att byta. Men om det är nyckeln som är trasig så måste den programeras...

Lycka till! Hoppas det inte blir för dyrt!!!
Reservdelsbytare på Peugeot Malmö
106 Rallye -97 *Såld*
el cacique
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by el cacique »

Migge wrote:Det var kanske jag som var otydlig. Jag menade inte att det var ringen som var programerad utan antingen styrdonet eller nyckeln som tappat programeringen. Antennen (ringen) är inga som helst svårigheter att byta. Men om det är nyckeln som är trasig så måste den programeras...

Att den inte startar är väl en sak, men att den inte går att stänga av när den väl startat vid tillfällen som nämns Migge :shock: ???
Last edited by el cacique on Sun Oct 26, 2008 12:57, edited 2 times in total.
Mvh "el cacique"
205 Mi16 -89 röd *Sugtrimmning* *SÅLD*
205 Mi16 Monte Carlo *SÅLD*
205 Mi16 Lemans Turbo projekt *SÅLD*
309 GTI skrotad
205 GTI Monte Carlo *SÅLD*
205 GTI 8v TURBO
Volvo S80 T6 *Familjevagnen*
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Migge wrote:Det var kanske jag som var otydlig. Jag menade inte att det var ringen som var programerad utan antingen styrdonet eller nyckeln som tappat programeringen. Antennen (ringen) är inga som helst svårigheter att byta. Men om det är nyckeln som är trasig så måste den programeras...

Precis, har du testat å ställla bilen i garage å se om problemet uppstår. Vid olika temperaturer?

Bmwn krångla sådär. En kallödning! Öppna boxen å kika, om du är händig med el och kretskort, annars bör du nog lämna in det.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Kunde det inte bli något konstigt om man hade fel lampor bak (Wattantalet) så gick bilen ej att stänga av
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Eller så är tändlåset trasigt helt enkelt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496