Fjäderbyte fram 206

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
bogus

Fjäderbyte fram 206

Post by bogus »

Tjo!

Skulle slänga på vintersulorna när jag ser att en fjäderrackare fram har gått av :/ 2 nya beställda hos mekonomen (självklart hade dom inte hemma :( )

Vänder mig nu till proffsen, vad behöver jag? Hur jävligt o bökigt är det?
Fjäderspännare o sånt har jag, men ja tänkte i övrigt?

Har en Haynes bok att tjuvkolla lite i också.

Står i boken att man ska byta ut alla låsbultar innan man moterar ihop, vad är de för storlek o så på de?

Mycket tacksam för svar!
206 GTi -02
krille!

Post by krille! »

Du lär nog få lossa på spindelleden för att få ut fjäderbenet(järnspett är bra till detta), kanske går utan men det underlättar enormt mycket.
Problemet med detta är att du sannolikt kommer få lite läck från växellådan på vänster sida när leden är borta och drivaxeln då enkelt kommer ut en bit, bra läge att även byta växellådsoljan då :)
Rostlösning vid fjäderbenssätet i spindeln är också att rekommendera, främst för smörjning så det glider i och ur lättare.

Kort sagt så är det ganska så bökigt, någon annan kan säkert berätta lite mer utförligt hur du ska göra.

Passa på att ta en titt på fjäderbenslagringen när du ändå har ut allt och byt dessa om de börjar bli dåliga då även det kräver samma demontering.
bogus

Post by bogus »

De där med växellådsolja låter krångligt..

Tar gärna emot mer info och tips!
206 GTi -02
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag föredrar att dela spindeln vid fjäderbenet, genom en insexnyckel som jag vrider till lite så ökas diametern lite och man kan få ut dämparen lättare. Iom att du har kvar spindel på plats och inte lossar på drivaxeln så blir det lättare att hålla koll på att det inte läcker växellådsolja. Det du gör är att dra ihop fjädern och sen dämparen(har du original är det gasdämpare som vill expandera), så blir det precis tillräckligt kort för att få ur den. Sen pallar du upp med en domkraft förslagsvis under bromsskivan så att drivaxeln inte åker för långt ut.
Under mekartips finns lite bilder. Det är till en 205a, men principen är samma.
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
bogus

Post by bogus »

Ni får ursäkta min okunskap, men bilar är inte riktigt mitt område :D

När ska fjäderspännarna på? Först när fjäderbenet är urtaget, eller måste dom på medans fjäderbenet sitter i bilen?
206 GTi -02
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Jag föredrar att sätta på spännarna på plats, för att det går lättare att få ut dämparen, hela paketet blir lättare att få kortare då. På RC har jag dock märkt att den går att få ut paketet utan spännare...
Namn: Fnatte l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 EVO½ l Baguette ( l l l l ) Racing l

FR Autosport Sweden FTW
bogus

Post by bogus »

Nu är det bytt och klart iaf.
Vart bara ena sidan då det vart tajt om tid.

Sidan jag bytte idag var inga problem. Ut kom den direkt eftersom fjädern var av, sen när jag satte tillbaka så hade jag fjäderspännarna på så gick det precis som du skrev o få dit det.

Har däremot hört lite små skrap/klonkljud frammifrån på vägen hem från garaget. Någon som har någon idé?

Jag funderar om de kan vara det där stabiliseringsstaget som är lite löst?
Känns inte som jag fick fast de muttrarna riktigt utan bulten började rätt fort att snurra, hur löser man det?

Någon som har tips och idéer?
206 GTi -02
Johan Jatko

Post by Johan Jatko »

Lite sent att komma på det nu, men det kan ju vara bra att byta fjäderbenslagren när man ändå har lös fjäderbenen. Det är alltså lagren som sitter högst upp i fjäderbenet och som möjliggör så att fjäderbenet kan vrida på sig. Kostar väl max 300:- för båda sidor.
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
bogus

Post by bogus »

Jo, tanken slog mig när jag såg hur dom såg ut..
Har aldrig meckat i de där områdena på en bil förut, så jag visste inte ens att de existerade :P

Gjorde iaf rent dom o så..

Ingen som har nån idé om ljuden?
206 GTi -02
krille!

Post by krille! »

Lagren kostade ca 260:- styck när jag köpte i somras, original då alltså.

Angående stabilisatorstagen så ska det finnas ett spår i skruven(leden) där du kan hålla emot med torx eller insex så det inte snurrar, finns det mot förmodan inte något sådant så kan du klämma fast med polygripen på bägge ändarna medan du skruvar åt muttern.
Sitter den löst så kommer det antagligen skapa oljud.
Fnatte
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Fnatte »

Du kan kolla också att övre fjäderskålen ligger rätt mot lagret, samt att lagret ligger rätt i bussningen över den. Det kan ibland ge lite oljud. Det går inte att se, utan du får känna dig fram, och du kan dra lite i fjädern, om den rör på sig, ligger det fel.

Om du ska byta ut lagrena, så byt till SKF's lager, dom är förseglade, till skillnad från dom som sitter där original, dom ska ha nr VKD-6503 har jag för mig, dom öppnar sig inte som original kan göra. Har du en nyare 206, så kanske det redan sitter, dock. Du ser skillnad på dom genom att dom dåliga har en plastkrans som ska hålla ihop lagrena. Hur dom trott att det ska hålla har jag ingen aning om...

FR Autosport Sweden FTW
Post Reply