Peugeot 205 GR startar när den vill *löst*

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Znabb

Peugeot 205 GR startar när den vill *löst*

Post by Znabb »

Är helt ny ägare till en Peugeot 205 GR -89 (TU3M) som startar när den vill.
Sökte under gårdagkvällen igenom detta eminenta forum efter liknande bekymmer och fann en hel del matnyttigt men efter att mätt och bytt delar idag är felet detsamma.

Problemet yttrar sig så att ibland startar (och går) bilen klockrent men ibland går bara startmotorn men den tänder inte. Efter jag kört startmotorn länge (med startkablar) så känns det ingen lukt alls av bensin i avgasröret.

Igår fann jag på forumet flera som haft problem med bensinpumpen så jag började i den änden. Spänningen över pumpen var när startmotorn gick bara c:a 7 volt. Aha, reläet är dåligt precis som jag läst på forumet att det kan vara.
Kopplar 12V direkt till bränslepumpen men den är helt död? När jag sedan pillar på kablarna vid pumpen så tycker jag mig höra ett relä ticka någonstans. Glappkontakt i kablarna?
Tidigare har den startat när jag pillat på dessa kablar.
Provade även att försöka se felkoder i läget mellan tändning och start men det fungerade inte.

Vi bogserar bilen c:a 500m utan att den tänder alls. Vid ett sista försök när jag provar så startar den direkt och går klockrent.
Åker en lång runda för att ladda batteriet. När jag sedan stänger av motorn och provar så tänder den inte.

Tidigare ägare (som är en bekant) har fått detta fel åtgärdat en gång. Då gjorde en bilmek rent bränslepumpen sedan gick den enligt utsago som en klocka.

Tips emottages tacksamt.
Last edited by Znabb on Mon Nov 03, 2008 17:34, edited 2 times in total.
Unik3505

Post by Unik3505 »

Detta var intressant.. Hade precis samma fel på en Volvo 440..
Jag bytte pump,reläer,filter,styrbox inget hjälpte..
Sen kom en kompis med en i mitt tycke något långsökt förklaring.
Han menade på att det var tomgångsmotorn som fick fnatt ibland o kortslöt styrboxen.
Men döm om min förvåning när jag kopplade bort tomgångsmotorn så gick bilfan som en klocka.. Den hade Fenix 3b insprutningssystem,jag vet inte vad 205:an har men det kanske är samma..
Kanske kan vara värt att prova :?:
Att äga en Peugeot är en livsstil
Dricka pilsner ÄR visst en hobby !
Peugeot 605 3.0 SV-95 Executive Express
Citroen C4 1,6 -05 Familjetransportör
Saab 9-5 Aero Kombi -01
Znabb

Post by Znabb »

Värt att ha i åtanke.

Jag är dock inne på att det är problem med bensinpumpen eller reläet. Skall plocka ur pumpen idag. Läste något om att det finns kontakter under "silicontätningen" där kablarna går in i pumpen och att det är vanligt att dom kan glappa vid övertryck i tanken.
När jag läser på forumet så verkar det som om reläet sitter på olika ställen på olika modeller av 205.

Var exakt sitter reläet till bensinpumpen på en 205 GR -89 och var köper man lämpligen ett nytt?

Vill så gärna ha ording på detta eftersom min stackars fru nu får cykla över en mil till och från jobbet.
lorentz

Post by lorentz »

Kolla så att det inte är ÖDP:n som glappar. Om den är pajj kommer ingen soppa eller gnista. ÖDP:n sitter ovanpå växellådan precis intill motorn. Har haft strul med min...
Znabb

Post by Znabb »

Ha, det verkar som om problemet är löst!

Gav mig idag i kast med att prova att byta relä och demontera bensinpumpen.
Efter ett telefonsamtal med Peugeot så fick jag veta att på min pegga (205 GR 1,4) sitter det 2 små gröna reläer (förmodligen samma som man använder till extraljus) i motorrummet uppe på torpedväggen på förarsidan. Bytte dessa men problemet kvarstod.
Lossade då de 6 (tror jag) skruvarna som håller pumpen och lyfte ur den. När jag kopplade på 12V snurrade pumpen igång en kort stund för att sedan stanna. När den stannat så visade multimetern c:a 6V. När jag kopplade förbi kablaget och gav 12V direkt på elmotorns stift var den fortfarande stendöd och multimetern visade 6V. Efter att ha tryckt och böjt lite på stiften på elmotorn så snurrade den igång så det är tydligen någon form av glapp/kortslutning i elmotorn.

När jag sedan kopplade tillbaka kablaget och la 12V på kontakten så gick pumpen klockrent. Provade flera gånger att skaka och knacka på pumpen men den bara snurrade på.
Skruvade tillbaka den i tanken och hey presto, bilen startar och går klockrent. Har under dagen och kvällen använt bilen flera ggr och den går finfint.

Förstår ju att elmotorn inte är helt frisk så jag kommer att byta pump (från skroten) eller köpa en ny elmotor till pumpen från Mekonomen för c:a 1 700:-.

Återkommer när jag kört i ett par dagar.

Dum fråga kanske men vad är ÖDP?

Att tändningen var ok var jag ganska säker på eftersom den startade direkt på startgas men stannade så fort man slutade spraya. Då måste det väl varit gnista på stiften?
Znabb

Post by Znabb »

Har nu kört ett par dagar och Peggan går som en klocka. Startar nästan innan jag vrider om nyckeln. :D

Kommer att ta med mig ett litet 12V-batteri till skroten (så att jag vet att den bensinpump jag skruvar loss verkligen funkar) så att jag har en i reserv om nuvarande skulle bråka igen.

Glömde förresten nämna att jag kör med 25% etanol utan att märka någon skillnad och kommer framöver att göra en konvertering så att jag kan köra på etanol, bensin eller valfri blandning men det är väl en annan tråd.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Å intressant! Å grattis, det var inte så dumt. Synd att priset på etanol går upp nu.
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Znabb wrote:Har nu kört ett par dagar och Peggan går som en klocka. Startar nästan innan jag vrider om nyckeln. :D

Kommer att ta med mig ett litet 12V-batteri till skroten (så att jag vet att den bensinpump jag skruvar loss verkligen funkar) så att jag har en i reserv om nuvarande skulle bråka igen.

Glömde förresten nämna att jag kör med 25% etanol utan att märka någon skillnad och kommer framöver att göra en konvertering så att jag kan köra på etanol, bensin eller valfri blandning men det är väl en annan tråd.

Varför etanolkonvertera då det är billigare o köra på bensin :)
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Znabb

Post by Znabb »

Kanske är det för att döva det miljösamvete som Al Gore tvingat på mig jag vet inte. :D

Allvarligt så kommer bensin i sin nuvarande form att försvinna förr eller senare och då är det ju inte fel att ha ett alternativ. Dessutom gillar jag experiment. Planen är att flexifuel-konvertera så att jag kan köra på bensin, etanol eller valfri blandning. Då är ju liksom alla options öppna.
power of dreams

Post by power of dreams »

Znabb wrote:Kanske är det för att döva det miljösamvete som Al Gore tvingat på mig jag vet inte. :D

Allvarligt så kommer bensin i sin nuvarande form att försvinna förr eller senare och då är det ju inte fel att ha ett alternativ. Dessutom gillar jag experiment. Planen är att flexifuel-konvertera så att jag kan köra på bensin, etanol eller valfri blandning. Då är ju liksom alla options öppna.

haha :P det behövs inte sweriges regering har redan höjt bensinskatten så mycket "på grund av miljön" så vi ka nåka med gott samvete och köpa lika mycket bensin som vi gjort alla andra år fast göra oss av med mer pengar :)
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Znabb wrote:Kanske är det för att döva det miljösamvete som Al Gore tvingat på mig jag vet inte. :D

Bra tänkt :D
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Post Reply