varför låter de om turbon??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Supra

Post by Supra »

hehe ja du gav mig några alternativ:P karlsson.

Igår när jag var på väg till jobbet så börja de hända grejer som jag inte gilla. När jag tryckte på på 3an så ladda den 1.2 bar, och mätaren jag köpt piper efter 1 bar. sen växla jag till 4an och tryckte på, och då kom mätaren upp i 1.5 bar och sen på 5an så tryckte jag fullt och då stack den iväg ända till 1.8 bar, och då kändes de som att turbon ville sluta ladda men ändå fortsatte, små rykte till, men de var ett jävla skut på bilen. men jag släppte gasen eftersom att nåt antagligen inte står rätt till..

Jag fick som tips att kolla över WG så den inte tjärvar eller är lös eller trasig. vad tror ni?

kan ryckningarna ha varit spikningen eller misstänningar?
MVH//Henrik || 405 T16
Supra

Post by Supra »

Johannes Karlsson wrote:
Supra wrote:jaha ok, de kan vara så alltså:) men då har jag fått lite bra svar på detta ? tecken:P Tack för hjälpen..

Installera min turbo mätare igår föresten. upp till 3900rpm laddar den 0.8 bar och efter 3900rpm sjunker den dramatiskt ner till 0.5 - 0.6 bar. Jag kände på impeller axel när jag hade bort slangen, och de kändes som de va lite mycket glapp i den. Sen ligger de även väldigt lite olja i röret och även lite vid impellern oxå..Kan turbon va lite halv kass kanske?

Antingen så är det fel på din laddmätare, eller så är turbon tokslut, eller så jävlas magnetventilerna, eller så har du en laddluftläcka, eller så är det nåt lurt med WG'n. Hur som helst måste bilen kännas sjukt trött med det låga laddet? Lite olja i kompressorhuset är inget konstigt. Särskilt som du kör med inkopplad vevhusventilation eller?

Kvitterljud får man btw om man skiter i dump och låter laddluften slå tillbaka mot impellern.

Nä jag har ju öppet filter nu, så jag har satt egna små filter på vevhusvent slangarna. så inget e kopplat till luftburken.
Alltså detta fenomen fanns även innan jag installera mätaren. Alltså att vid 3900rpm så känns bilen som en sug motor. så har det varit hela tiden. Och så fort jag kommer under det så skjuter de på bra. så mätaren tror jag nog stämmer.
MVH//Henrik || 405 T16
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Hehe 1.8 Bar. Måste ha dragit iväg som f*n :D
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
m@s

Post by m@s »

Supra wrote:hehe ja du gav mig några alternativ:P karlsson.

Igår när jag var på väg till jobbet så börja de hända grejer som jag inte gilla. När jag tryckte på på 3an så ladda den 1.2 bar, och mätaren jag köpt piper efter 1 bar. sen växla jag till 4an och tryckte på, och då kom mätaren upp i 1.5 bar och sen på 5an så tryckte jag fullt och då stack den iväg ända till 1.8 bar, och då kändes de som att turbon ville sluta ladda men ändå fortsatte, små rykte till, men de var ett jävla skut på bilen. men jag släppte gasen eftersom att nåt antagligen inte står rätt till..

Jag fick som tips att kolla över WG så den inte tjärvar eller är lös eller trasig. vad tror ni?

Ojoj! ...d låter ju inte helt 100!
Kolla absolut så att WG öppnar å inte kärvar!
Typiskt är att om WG'n inte öppnar fullt då boostcreepar turbon gärna, dvs trycket stiger med varven ända till varvstopp!

Nu vet jag inte hur mycket ladd din bil är mappad för men jag har lite svårt att tänka mig 2bar :roll:
Mao så fort den laddar mer än maxmappen tillåter så börjar den gå magert (= förhöjd avgastemp!!!) å fortsätter trycket å stiga så spikar den snart.
Är det en relativt liten turbo så har den kanske svårt att palla med så höga ladd, mottrycket stiger i avgasdelen och höjer avgastempen ytterligare.
Hur som helst bör du ta en titt på d, annars riskerar du både kolvar å ventiler! :roll:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
Supra

Post by Supra »

ja jag har hört att de är väldigt farligt..så jag kör ganska försiktigt nu..men jag ska ta och kolla över WG i helgen.
MVH//Henrik || 405 T16
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Supra wrote:ja jag har hört att de är väldigt farligt..så jag kör ganska försiktigt nu..men jag ska ta och kolla över WG i helgen.

Annars kan du ju göra som när jag körde saabturbo, när det börjar spika så lättar du lite på gasen :lol:, DEN höll för det iaf...

Skojar bara :oops: :wink:

Men JAG gjorde verkligen så med min gamla saab.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Team_Hink_Racing »

Supra wrote:hehe ja du gav mig några alternativ:P karlsson.

Kolla på mapsensorerna så alla vakumslangarna sitter på. Dom sitter nånstanns bakom batterilådan har jag för mig. en är till låg och en tillhögvarv typ (vnt).
Jag körde med den ena bortplockad då gick den mycket bättre :D
Kanske den fortfarande inte är påsatt igen? Den ladda mer när den inte satt på iaf.
Supra

Post by Supra »

map sensorerna sitter väl ovanför kylaren? dom du tänker på är väl magnetventilerna, dom sitter där i mot på batterilådan.

Man kan väl inte ta bort en mapsensor eller? Allt är på kopplat som de ska vara, så vitt jag kan se.
MVH//Henrik || 405 T16
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Supra wrote:map sensorerna sitter väl ovanför kylaren? dom du tänker på är väl magnetventilerna, dom sitter där i mot på batterilådan.

Man kan väl inte ta bort en mapsensor eller? Allt är på kopplat som de ska vara, så vitt jag kan se.

Klart jag menade magnetventilerna :lol:
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

Supra wrote:map sensorerna sitter väl ovanför kylaren? dom du tänker på är väl magnetventilerna, dom sitter där i mot på batterilådan.

Korrekt angående mapsensorerna. Testa att koppla förbi magnetventilen till WG'n. Alltså inte den till VNT'n. Då ska inte turbon kunna ladda över 0,5 bar. Gör den det är det WG'n som kärvar.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Supra

Post by Supra »

ok nu får du lära mig vad VNT är för nåt?:P undra hur man ska kunna koppla förbi dom då:/ går ju alla möjliga slangar och sladdar till dom där ventilerna:P
MVH//Henrik || 405 T16
Team_Hink_Racing
Guldmedlem
Guldmedlem

Supra wrote:ok nu får du lära mig vad VNT är för nåt?:P undra hur man ska kunna koppla förbi dom då:/ går ju alla möjliga slangar och sladdar till dom där ventilerna:P

Vat hette det visst :D en ledskena vad det ser ut som, Vnt är samma funktion men lite förfinad kan jag tänka mig.

Kolla länk http://216.239.59.104/search?q=cache:a2 ... =clnk&cd=2

Btw Nån som känner igen sig som Wastegate på det forumet?
Benjamin

Post by Benjamin »

Det är mappat till 1,5bar original men över det blir det osäkert.

Is dangerous.

Det går att se om WG-armen rör sig om du lyser under där och tittar snett framifrån.
Du kan sen lossa slangen som går från WG-aktuatorn till respektive elventil och blåsa lite lätt....alltså väääääldigt lätt med tryckluft.
Då ska den röra sig.

Fast det är rätt pilligt att komma åt och trycka på den manuellt med handen då den sitter rätt ont till.

Jag tror förresten att det är Veli-Pekka (turbofriik) som skriver under namnet Wastegate i ovan nämnda tråd.
För det kan stämma iom att han satte sin bil på dynon och mätte upp hästkrafterna till ungefär det som står där. Fast å andra sidan har jag för mig att han haft sin sen -04 och det där skrevs på hösten -05 så det kan vara någon annan också.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Johannes Karlsson

Supra wrote:ok nu får du lära mig vad VNT är för nåt?:P undra hur man ska kunna koppla förbi dom då:/ går ju alla möjliga slangar och sladdar till dom där ventilerna:P

OK, det går två slangar till varje magnetventil. Den ena ventilen styr laddtryck, den andra det variabla avgashuset (vat, vnt kärt barn har många namn). Om du lossar båda slangarna som går till magnetventilen för laddtryck, sen skarvar du ihop dessa slangar med hjälp av exempelvis ett rör. Nu ska bilen ladda max 0,5 bar annars är det något lurt..

Kom på att det går en fet slang från resp. ventil också som går till luftburken (som du iofs rensat bort). Den behöver du inte bry dig om.

Magnetventilerna var btw något av det första jag rationaliserade bort på min.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Johannes Karlsson wrote:

Med resonemanget att med rätt soppa, frisk motor så får du stabil prestanda å mindre krångel ? (gissar jag).

För den har väl fortfarande tändsänkning eller nåt liknande vid knack ?
Hans Hellström

Supra

Post by Supra »

ok men då är min lilla ritning precis som ni förklarar:) Wee jag har äntligen fattat rätt för första gången..

så här ser ritningen ut, de är så ni menar antar jag? Karlsson, kan jag alltså ta bort ventilerna? vad händer då, mer än att den inte laddar mer än 0.5 bar. varför skulle de va roligt att bara ladda 0.5 bar?

Image
MVH//Henrik || 405 T16
Johannes Karlsson

SNILLET wrote:
Johannes Karlsson wrote:

Med resonemanget att med rätt soppa, frisk motor så får du stabil prestanda å mindre krångel ? (gissar jag).

För den har väl fortfarande tändsänkning eller nåt liknande vid knack ?

Alldeles riktigt!
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Johannes Karlsson

Supra wrote:ok men då är min lilla ritning precis som ni förklarar:) Wee jag har äntligen fattat rätt för första gången..

Jag kopplar ihop A med B och C med D.

så här ser ritningen ut, de är så ni menar antar jag? Karlsson, kan jag alltså ta bort ventilerna? vad händer då, mer än att den inte laddar mer än 0.5 bar. varför skulle de va roligt att bara ladda 0.5 bar?

Image

Låt ventilerna sitta i sina kontakter. Rätt säker på att du får K-lampa om du rycker ur dem. Kan tyvärr inte se dina bilder från den datorn jag sitter vid nu men jag antar att du fattat galoppen. Nä, det är inte kul att ladda 0,5 men tanken var ju att du skulle kontrollera om wastegaten fungerar som den ska. Inte sant? Om den nu gör det så kan du ställa på laddet manuellt. Antingen via pys/kulventil eller en biffigare WG. Det senare alternativet kräver dock en del pyssel då du måste skruva loss turbon alternativt ta ner framvagnen om du ska komma åt WG'n.

Funkar också bra att bara plugga slangen som går till WG'n. Då öppnar WG endast på avgasmottryck vilket kommer ge dig kanske 1,5-1,7 bar i peak och runt 1 bar vid 6-7000 varv. Ger dig betydligt mer vrid men inte så mycket toppeffekt. Kommer kännas betydligt piggare och funkar fint utan extrasoppa. Hoppas kopplingen är frisk bara :wink:

Nu har du förhopppningsvis fått lite att klura över
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Supra

Post by Supra »

ok. Så om den nu bara laddar 0.5 bar när jag kopplat så, är det magnet ventilerna som är felandet eller?

Så i själva falet kan jag köra utan magnet ventiler, bara koppla ihop slangarna. Men om jag vill ladda över 0.5 bar, så måste jag sätta dit en pys ventil? Vad menas med att den laddar 1.5 - 1.7 bar vid peak? Men jag får väl inte lägre toppeffekt än 200hk, alltså lägre än orginalt?

Jag har ju en sådan, funkar den lika bra eller de här en annan grej?
Image
MVH//Henrik || 405 T16
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Supra wrote: Vad menas med att den laddar 1.5 - 1.7 bar vid peak? Men jag får väl inte lägre toppeffekt än 200hk, alltså lägre än orginalt?

Är väl samma sak som väl Saab introducerade med sitt APC på -80 talet, att laddtrycket går upp till ett visst maxvärde till styrsystemet stryper trycket pga knack eller annat, t.ex. 900/9000turbo16 modell mitten på 80 talet har ju en peakeffekt som ligger cirka 20% över den nominella maxeffekten. Så ligger du å fiser på landsväg å skall köra om så kan du få ut upp till strax över 200kusar om väder m.m. är gynnsamt, tills knackregleringen går in å styr in det mot de nominella 175.

Nåt liknande alltså. (Men jag bara gissar).
Hans Hellström

Post Reply