varför låter de om turbon??

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
m@s

Post by m@s »

SNILLET wrote:
Supra wrote:vad menar du nu?

0.5 e ju grundladd, den skall ladda på lite mer än så i en stund vid fullgas ju.

Hehehe, ja visst en stund (20s?) och lite mer, ...inte 1,8 bar! :wink:
www.almostracing.se

Pesjå 206 & Pesjå 205 Turbo "Black Pearl" ...å nu även en 406 2,0 16v som familjepulka
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

m@s wrote:
SNILLET wrote:
Supra wrote:vad menar du nu?

0.5 e ju grundladd, den skall ladda på lite mer än så i en stund vid fullgas ju.

Hehehe, ja visst en stund (20s?) och lite mer, ...inte 1,8 bar! :wink:

Förstås inte 1.8, men tiden hade ju Claes för sig var 45s eller nåt sånt. Det hinner du göra mycket skoj på :D
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... =overboost

Finns säkerligen fler trådar än den de bägge T16-fantastena skrivit i, både vad det gäller overboosten och t.ex. tillverkningsantal som är på tapeten i säljes nu (totalt antal tillverkade runt 540 ex, varav 200+ nånting sålda i Sverige, har jag för mig diskuterats).
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Johannes Karlsson »

Supra wrote:Om den nu bara laddar 0.5 bar då, vad kan de vara för del då? om de inte är WG´n som är felandet.

Då har du antagligen något tjall på magnetventilen eller rejäl läcka på slangen till WG'n. Alternativt har slangen halkat av anslutningen på WG'n. Har du kollat det?

Du löser det problemet genom att sätta dit en manuell kulventil (och ev trycka dit slangen på WG'n) och pröva dig fram till det laddtrycket som känns bra. Med originalturbon kan det inte gå så snett. Då får du dessutom fullt ladd på ettan och det är ett måste på den här sortens bil :wink:
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
Supra

Post by Supra »

haha jasså du tycker de:P

Men ok, så om nu den laddar som den ska när jag kopplat bort ventilerna, så sätter jag bara på kul ventilen och ställer trycket som jag vill ha..

Men om den inte laddar 0.5 bar då måste jag alltså fixa WG eller kolla om jag har nån läcka nån stanns?

När jag koppla på turbo mätaren så koppla jag in slangen på de lilla uttaget som fanns på insuget, men jag fick göra en liten havrovinkel där, kan de bli såhär ifall den drar tjuvluft genom den kopplingen?
Känns som detta starta efter jag satt dit laddmätaren.

Jag har tittat på slangen som går till WG´n och den sitter på iaf, men om den är helt hel kan jag inte svara på, för så noga har jag inte inspekterat den.
MVH//Henrik || 405 T16
Supra

Post by Supra »

Nu har jag kopplat förbi magnetventilerna och nu laddar den bara 0.5, den kan komma upp till 0.6 ibland.
Men de betyder att de inte är nå fel med WG´n alltså?:) utan att de är ventilerna som dummar sig:P

men då kör jag som det är nu, ska köpa en daves ventil idag och sätta dit imorgon..

Ska även köpa en återcirkulerande dump senare och sätta in. Min fråga är nu. Tycker du Karlsson att jag ska köra med ventilerna bortkopplade och sätta på en kulventil för att kunna ställa upp trycket? Ävan att jag sätter in en dump så fort som möjligt.
MVH//Henrik || 405 T16
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Supra wrote:Nu har jag kopplat förbi magnetventilerna och nu laddar den bara 0.5, den kan komma upp till 0.6 ibland.
Men de betyder att de inte är nå fel med WG´n alltså?:) utan att de är ventilerna som dummar sig:P

men då kör jag som det är nu, ska köpa en daves ventil idag och sätta dit imorgon..

Ska även köpa en återcirkulerande dump senare och sätta in. Min fråga är nu. Tycker du Karlsson att jag ska köra med ventilerna bortkopplade och sätta på en kulventil för att kunna ställa upp trycket? Ävan att jag sätter in en dump så fort som möjligt.

Du är medveten om att det du sysslar med nu i värsta fall kan orsaka haveri? Har du lambdamätare i bilen?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
lumpan

Post by lumpan »

Okay.. nu får jag lov att ge mig in..
Magnetventilerna kan du koppla bort, men inte Kontakterna till dom!.. Glöm inte det.!
Bilen klarar 1.8 bar utan problem, men ger ingenting egentligen då turbon bara orkar hålla det trycket upp till typ 4500 rpm, kul vid omkörning på femman men annars meningslöst.!
Laddfelet, börja med att kolla WG-armen innan du gör något annat, min var helt fucked när min arm krångla.. är den tjall hjälper ingen ventil i världen.. Börja i rätt ände!

Jag har haft ala laddtrycksfel man kan ha på en sådan här bil tror jag.. så det här är inte några gissningar.!

Vill bilen fort. inte ladda riktigt om WG är ok så har du en spricka i avgashuset på turbon kanske med kombination av sprucket grenrör.. Originalfel på T16 båda två.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Supra

Post by Supra »

Ja men nu när jag kopplat bort ventilerna och ja kontakterna sitter kvar, de sa ju karlsson åt mig att låta sitta. funkar den helt ok, och den laddar fint upp till 0.5 inga ryck eller dumheter som innan.

Jag har kollat slangar efter spricker, men inte funnit några. Grenrör och de andra har jag inte kollat, visste inte om de tidigare.. Men om jag nu kör på detta vis och sätter dit en kulventil och de funkar som de ska, vad är de som ska ta skada? Kan de inte vara så att ventilerna krånglar?
MVH//Henrik || 405 T16
Supra

Post by Supra »

lumpan wrote:Okay.. nu får jag lov att ge mig in..
Magnetventilerna kan du koppla bort, men inte Kontakterna till dom!.. Glöm inte det.!
Bilen klarar 1.8 bar utan problem, men ger ingenting egentligen då turbon bara orkar hålla det trycket upp till typ 4500 rpm, kul vid omkörning på femman men annars meningslöst.!
Laddfelet, börja med att kolla WG-armen innan du gör något annat, min var helt fucked när min arm krångla.. är den tjall hjälper ingen ventil i världen.. Börja i rätt ände!

Jag har haft ala laddtrycksfel man kan ha på en sådan här bil tror jag.. så det här är inte några gissningar.!

Vill bilen fort. inte ladda riktigt om WG är ok så har du en spricka i avgashuset på turbon kanske med kombination av sprucket grenrör.. Originalfel på T16 båda två.

Men om den ska ladda 1.8 och klara de så är de väl inge fel på bilen då? Jag trodde att de va nå vingel när den ladda så tok mycket..men enligt dig så ska den ju göra det..
MVH//Henrik || 405 T16
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Supra wrote:
Men om den ska ladda 1.8 och klara de så är de väl inge fel på bilen då? Jag trodde att de va nå vingel när den ladda så tok mycket..men enligt dig så ska den ju göra det..

Den tåler bara 1,8bar om den får bränsle så det räcker. Vet inte hur systemet ser ut på dom, men om du lurar laddet med pysventil kan du även lura datorn att tro att trycket är lägre, varpå den skickar in för lite bränsle och du har genast hål i en kolv.

Lumpan kan nog förklara mer ingående om hur det funkar på just T16. Jag är själv nyfiken.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Supra

Post by Supra »

nä alltså de är ju inte så bra om de blir så. Men hur ska man göra då för att försäkra sig om vad felet är. "Om de nu är nå fel" jag vet inte vad man ska tro efter lumpans inlägg..

Känndes iaf som om laddat blev mer stabilt nu än innan. Men de kanske är för att jag just tagit bort ventilerna.

Jag vill veta Om jag kan ta bort ventilerna och köra med en sådan kulventil utan att paja nåt. Annars får jag väl köra runt med 0.5 i ladd då, tills jag kan köpa DP grenröret och ny turbo..och göra om hela skiten så de är som på en normal bil..

Franska idioter.
MVH//Henrik || 405 T16
Benjamin

Post by Benjamin »

MAP-sensorerna mäter upp till 250kPA = 2,5bar absolut tryck.
Alltså upp till 1,5bars övertryck.

Vad som händer över det är ju ganska intressant.
Det verkar som om Peugeot-ingenjörerna har tänkt på det och fetar på rätt rejält med soppa vid höga laddtryck för att skydda motorn.

De chip som finns och funnits på marknaden har också kompenserat ytterligare för blindheten över 1,5bar övertryck genom att feta på så mycket i vissa fall att motorlampan tänts av den orsaken.

Rosefors bytte turbo till en modernare och gjorde inga andra modifieringar på bränslesidan eller ECU:n och hamnade runt 280hk (det som spridarna kan ge som mest), och vid demonteringar av turbon syns det spår visuellt på turbinsidan att den går fett mest hela tiden.

Så tydligtvis är det ingen direkt fara över 1,5bar för motorn.
Vilket de andra i tråden som gjort det kan intyga.
Jag har ju själv aldrig mixtrat med det.

Supra: Du kan ju ta en bild av din bil och skicka till cybernck nån gång så du får tillgång till det engelska forumet. Det finns mycket att läsa där och många svar på dina frågor.
-=405 T16 -93=-
Lite Mi16 bilder
Fabricati Diem, Pvnk!
Supra

Post by Supra »

hehe ja jag har ju fått till kameran nu:) så jag ska ut idag och göra det:)
MVH//Henrik || 405 T16
lumpan

Post by lumpan »

Benjamin förklarade det hela bra med soppan.

Finns inte så mycket som kan krångla mer än slangarna, WG-armen..
Om inte din ECU jävlas och stryper trycket, men det kan den inte göra om du kopplat bort den magnetventilen heller..
Alltså gammal hederlig läcksökning/mekanisk felsökning som gäller tror jag.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Nej, låt tjejen styra dig. Och bli inte för upprörd över att du inte hittar hålet!! Vi är bra på annat, fickparkering t.ex.
Supra

Post by Supra »

ok. Men då tycker jag att de inte spelar nån roll om jag kör med magnet ventilerna förbikopplad, och sätter dit kulventilen för att kunna ställa upp laddat till kanske 1.3 bar? upp till det ska de ju inte vara nå probs med soppan om de är som ni skriver alltså.

För jag tänkte på de, nu när dom är bort kopplade, kan inte ventilerna ge värsta konstiga signalerna till boxen eftersom de är öppet i alla hålen, plus att kontakten fort sitter kvar. Men sen kom jag på, Magnetventilerna måste väl ha tryck/vakum från klockorna för att funka? och nu får dom ju ingenting, varken tryck eller vakum, så då kan dom inte registrera nåt.

eller e jag fel ute?
MVH//Henrik || 405 T16
Johannes Karlsson

Post by Johannes Karlsson »

[quote="Supra"]ok. Men då tycker jag att de inte spelar nån roll om jag kör med magnet ventilerna förbikopplad, och sätter dit kulventilen för att kunna ställa upp laddat till kanske 1.3 bar? upp till det ska de ju inte vara nå probs med soppan om de är som ni skriver alltså.
[quote]

Så blir bra.

Tips på sniktrim är följande recept som jag körde på:
*Separat vattenkrets till chargecoolern med biltemapump och framflyttat kyl.
*T28 kompressor från en Nissan 200sx s14
*Wastegate från HX35
+lite öppet filter, racekatt, avgas, högre soppatryck osv.
Laddade 1,5 bar hela vägen till 7000rpm.

Hade jag gjort om samma sak idag hade jag nog satsat på frontmonterad IC och vassare kammar (från s16) i första hand och därigenom fått ut liknande effekt men vid lägre ladd.
Ducati 900 Super Sport
406 2.2 Sport -01
lumpan

Post by lumpan »

Johannes Karlsson wrote:Så blir bra.

Tips på sniktrim är följande recept som jag körde på:
*Separat vattenkrets till chargecoolern med biltemapump och framflyttat kyl.
*T28 kompressor från en Nissan 200sx s14
*Wastegate från HX35
+lite öppet filter, racekatt, avgas, högre soppatryck osv.
Laddade 1,5 bar hela vägen till 7000rpm.

Hade jag gjort om samma sak idag hade jag nog satsat på frontmonterad IC och vassare kammar (från s16) i första hand och därigenom fått ut liknande effekt men vid lägre ladd.

Jupp, alldelles utmärkt, ska köra så nu jag för jag orkar inte skruva med den här motorn mer, dock med VAT25an och S16 kammar.
Större downpipe är det enda jag ska byta, sen får den rulla.. Bara jag fått fart på den förbannade kopplinghydrauliken.. nu blir de VW-grejjer som går att lufta och man kan lita på.

Dags för roligare motor till 205an istället.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Supra

Post by Supra »

Så vart ska jag koppla in denna daves ventil nu? som jag förstår de ska den övre delen sättas på WG slangen, och den undre delen vart ska den gå? vilken slang ska jag koppla den på?

Den övre delen av ventilen ska kopplas på slang A eller hur? Men vart ska den nedre delen gå?

Image
MVH//Henrik || 405 T16
lumpan

Post by lumpan »

slang B.
din ventil tar bara magnetventilens plats.
Erik Lundberg
Falun

T16-94
Mi16-92

Post Reply