Ryckig gång

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
2hjul

Ryckig gång

Post by 2hjul »

Hejsan

Har nyss inskaffat mig en röd liten sport bil,en 205 xs 1989. Är helt ny inom peugeot, har varit av med toppen för att byta ventil tätnignar, det lyckades jag med bra. Men nu går den skit på tomgång,den hackar och bludrar sen rycker den vid tex motorbromsningar,vid höga varv går den dugligt. Och nu undrar jag hur ställer man in tändningen? Har ställt in den för hand genom att vrida på fördelaren när motorn är igång och inte alls lyckas bra, men jag tvivlar ändå på att tändingen skulle vara felet,för jag har säkert hållt på en halv tim och vridit och inte fått den att gå som den ska.Har någon något tipps vad det kan vara?

Tack på förhand /Tomas
Peugeot bilen för 2 den ena sitter i och den andra skjuter på
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Gick den bra innan, kan kammen hamnat ett snäpp fel med remmen?
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
2hjul

Post by 2hjul »

ja den gick då mkt bättre,kom inte riktigt ihåg för jag åkte bara någon km med den, Kam remmen tror vi sitter rätt,vi bytte den och vatten pumpen,spännaren. Vi nollade geom att sätta i en m6 bult i ett hål ovanför oljetråget är det riktigt då?
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Kan ju vara så att ni satt den i fel hål !

Nu vet jag inte hur det ser ut på den motorn. men det låter som kammen sitter fel då den går lite bättre vid högre varv å dåligt vid lågt.

Lättast att ta reda på är att kolla komp på alla cylindrar.
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
2hjul

Post by 2hjul »

Nu går pärlan igen, tog bort alla kontakter jag hittade och blåste rent dom sen gick den mkt jämnare, Nu känner jag att den rycker lite på låga varv helst när den är kall men även lite när den är varm. Jag tankade idag efter jag åkt 15 mil så hade den dragit 1.2 liter milen :shock: Hur mkt ska en 205 runt 1989 dra vid blandad vinterkallstart körning?Det blir väll en del små vändor i byn. Finns det någon typ kallstartsventil på dessa bilar ?

Mvh Tomas Tack Jaaacob för svaren
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Sitter lambdakabeln på, eller har den kanske hoppatav/gått av? kan ju vara något sånt knasigt.
kolla att det inte är något chokespjäll som hängt sig.

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Och många fler...
Mean Machine

Post by Mean Machine »

Sitter fördelarlocket fast? :)
Skiter i vilken telefon du skriver ifrån.
205 GTI 1.9 -88 (Åtta nyanser av rött)
309 GTI16 -93 (Åtta hål i lacken)
306 Rallye -99 (Inga fel påträffade... Än.)
2hjul

Post by 2hjul »

Hmm ja men finns det ett chokespjäll på en sånt här bränslesystem med en insprutare ? jag får kolla lambda kontakterna och eventuellt mätal lite där. Ja det sitter fast tror jag:) kan tändningen göra så den drar så mkt för jag ställde den för hand, men den går ju ganska jämt så det borde inte kunna göra det heller.

Mvh Tomas Tack
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Tändningen kan påverka med 1.2 ?, knappast.

Plocka ut felkoder är mitt tips, finns info på massa ställen här om hur du gör, samma system sitter på 205GR/XR/XS/roland garross m.fl, samt de minsta 106:orna runt 92/93, några cittor...,m.fl.

Och en del andra med.... men 205GR och XS har varit uppe en del med just den felsökningen.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
2hjul

Post by 2hjul »

jag tankade idag igen och den hade dragit 0.5, :? :D jag ska nog åka slut på tanken och sen tanka istället så får man se mer riktigt, Ja jag kan prova med att läsa ut felkoderna så får jag se vad dom säger

Tack så kt för svaren /Tomas
2hjul

Post by 2hjul »

Hejsan igen, Finns det någon givare som berättar när bilen är kall och ger mer bränsle tex? För den går skit när den är kall rycker den och har sig, och helt plötslitg så går den bra sen.

Tack på förhand
2hjul

Post by 2hjul »

nu är den blå tempkontakten bytt, Vad kan jag byta härnäst för att den ska sluta rycka vid kallstart?

Mvh Tomas
Post Reply