HJÄLP!! peugeot 306 S16 94-

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Rickhard

HJÄLP!! peugeot 306 S16 94-

Post by Rickhard »

hej har nyss blivit ägare av en peugeot 306 s16 köptes på blocket för låga priset 12000kr

vacumklockorna rör sig ej!
blev från åkt av en volvo 740 gle då är de illa tkr jag i varje fall:)

sen till problemet

när man står framför motorn, på höger sida av ventilkåpan och ca 7cm neråt sitter det en plast mojäng "svart" med en kontakt + 3st anslutningar med vacum tror jag? men den ena anslutningen är ej inkopplad, vart ska den gå tro sitter precis ovanför kontakten och pekar mot torped väggen?????

sen är det ca 18+ i bilen får inte upp värmen mera???? ac funkar kanon
"har luftat systemet"

finns det chip till dessa modeller?
extraktor grenrör m,m??

sen till det roliga!

hämtade bilen kom hem skulle köra upp elhissen donk sa de långt ner i dörren hopp tänkte ja men men....och när man skulle åka nästa dag var det punktering jahopp igen!!!

sen skulle man växla till 3:an hm går ej i jaja!!

sen skulle man starta efter jobbet hm tändningslåset ur funktion......arg"

skulle vara riktigt taksam för all hjälp jag kan få är ny på dessa motorer och peugeot för den delen
Jönsson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Jönsson »

Först o främst så välkommen till detta eminenta forum :) Hoppas du blir medlem också! :D

Om du går in under mektips så finns där lite skrivet om vacumklockorna.. kanske finns något intressant där :)

Sen växellådan, e det en synkring som e paj? isåfall kanske de e lika bra o byta hela växellådan.. de e väl be3/5 som e relativt vanlig så de borde du kunna hitta utan problem för nån tusenlapp eller två..

Angående trim o chip o sånt så har du en tråd under Prestanda, där vi tar upp disskutionerna angående chip.

Extractorgrenrör finns säkerligen men kostar nog en krona eller två.. har för mig att orginalgrenröret klarar rätt mycket effekt från början så vill du ha mer kräm så e de väl kammar man ska titta på isåfall.. Om du inte köper turbogrenröret o grejjorna från Lumpan i säljes o bygger en 306 turbo :D
205 GTI-89
205 GTI-92
306 Gti-99
There's no school, as old skool
TimMi16

Post by TimMi16 »

angående att du ej får i 3an.
Kolla motorfästena också och se hur det ser ut
Din kontaktat inom ALLT med svets och gas!

svetsmaskinservice.se
svetsmastaren.se
prosvets.se

Kör
306 XSI Kombi
Kört
405 2.0 mi16
205 gti lemans aka skrot edition
605 Sri
Johan Jatko

Re: HJÄLP!! peugeot 306 S16 94-

Post by Johan Jatko »

Rickhard wrote:hej har nyss blivit ägare av en peugeot 306 s16 köptes på blocket för låga priset 12000kr

när man står framför motorn, på höger sida av ventilkåpan och ca 7cm neråt sitter det en plast mojäng "svart" med en kontakt + 3st anslutningar med vacum tror jag? men den ena anslutningen är ej inkopplad, vart ska den gå tro sitter precis ovanför kontakten och pekar mot torped väggen?????

Det är nog motorn som får vakumklockorna att röra på sig som du beskriver. Om du tittat i mekartips så står det om dessa vakumklockor, läs!!

"har luftat systemet"
Dessa bilar har bastuvärme!! Det låter som om du måste kolla upp det där noggrannare. Kolla så att du verkligen har fått ut all luft (finns iaf 2 ställen att lufta på), och så att värmepaketet inte är paj eller igenstockat.

Jodå det finns, fast det blir inte så mycket mer hk även om du kompletterar med avgassystem och luftfilter. Grenröret är ändå ganska bra på dessa bilar, det behöver du nog inte röra i.
extraktor grenrör m,m??

sen till det roliga!

hämtade bilen kom hem skulle köra upp elhissen donk sa de långt ner i dörren hopp tänkte ja men men....och när man skulle åka nästa dag var det punktering jahopp igen!!!
Hur menar du det där med elhissen? Menar du att det sa donk och sedan fick du inte upp rutan? Det är nog antagligen samma system som på 405, en plastbit som löper på en metallskena. Inte speciellt svåra grejer att hålla på med.

-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Re: HJÄLP!! peugeot 306 S16 94-

Post by Peter Igelhammar »

Johan Jatko wrote:
Rickhard wrote:hej har nyss blivit ägare av en peugeot 306 s16 köptes på blocket för låga priset 12000kr

BILD???

Det är nog motorn som får vakumklockorna att röra på sig som du beskriver. Om du tittat i mekartips så står det om dessa vakumklockor, läs!!

"har luftat systemet"
Dessa bilar har bastuvärme!! Det låter som om du måste kolla upp det där noggrannare. Kolla så att du verkligen har fått ut all luft (finns iaf 2 ställen att lufta på), och så att värmepaketet inte är paj eller igenstockat.
Din termostat e säkert fast i öppet läge om den finns. När du luftar, så låt den stå på tomgång, full värme o öppna resp luftnippel.

Jodå det finns, fast det blir inte så mycket mer hk även om du kompletterar med avgassystem och luftfilter. Grenröret är ändå ganska bra på dessa bilar, det behöver du nog inte röra i.
extraktor grenrör m,m??

sen till det roliga!

Hur menar du det där med elhissen? Menar du att det sa donk och sedan fick du inte upp rutan? Det är nog antagligen samma system som på 405, en plastbit som löper på en metallskena. Inte speciellt svåra grejer att hålla på med.
Skruva av dörrsidan o se efter.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
XzTrAz

Post by XzTrAz »

mojängen med 3 luftanslutningar på du pratar om är nog luftventilen till vaccumklockorna. det ska bara vara 2 slangar till den frampå och den närmst torpeden är till för att ta in luft till klockorna när dom ska släppa igen dvs ingen slang där.

kolla som sagt motorfästena så dom inte håller på o ge upp ang växlingen. kolla även så växellänkaget inte har fastnat eller lossnat eller nått.

åkte rutan ner i dörren eller är det bara elhissmotorn som låter illa? om det är elhissmotorn som låter donk-dock-donk när man hissar rutan så är det lite gummiprylar i den som smulats ner. det är bara o plocka isär o peta i lämplig gummipryl. gjorde en tråd om det förut med bilder o grejer.
//Michael Thonfors

405MI16 94 Röd {Oh yeah!}
405MI16 90 Röd {R.I.P}

Men människor. Lär er att inte särskriva allt! http://www.skrivihop.nu/exempel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jakobsson

Post by Jakobsson »

XzTrAz wrote:mojängen med 3 luftanslutningar på du pratar om är nog luftventilen till vaccumklockorna. det ska bara vara 2 slangar till den frampå och den närmst torpeden är till för att ta in luft till klockorna när dom ska släppa igen dvs ingen slang där.

Jag skall hämta en sådan ventil från peugeot på måndag och det stämmer att en anslutning ej är inkopplad.
Denna ventil styrs av ECU:n och öppnar typ mellan 1500-4500 rpm eller något sådant.
Den ena slangen från ventilen går till vakumklockorna och den andra till vakumet vid "insuget/bromsservo/vakumpump" slangen.

OBS!!! om du skall kolla klockorna så passa dig för att bryta av plasten både vid t-korset och uppe på klockorna.

Alla dom här prylarna kostar ca 500:-/st

Mvh
Pelle
Peugeot 306 S16 -94
MartinSundström

Post by MartinSundström »

jag har samma problem på min 306a(s16 -94) med värmen i kupén.. kommer ju lite värme när motorn är varm, men det är inget att hurra över. känns mest som lite varmluft från motorns värme. kan det vara värmepaketet som lagt av? är rätt så ny när det kommer till peugeot..

Har även vilket kanske inte är ett problem men det verkar lite skumt, det är så att tempen stiger på tomgång upp till ca 100grader och då hoppar fläkten igång på högsta läge så stannar tempen där tills jag varvar upp motorn till ca 3500varv håller den där i kanske 5 sekunder då sjunker tempen snabbt ner precis under 90grader..
kan det vara vattenpumpen som slirar eller nått?

Tack på förhand.

/Martin
R-Gubbe
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by R-Gubbe »

Lufta och fyll kylsystemet och kolla så att termostaten är ok. Eller i omvänd ordning.
Projekt just nu:
406 -98 Dieselcombi Såld.
406 -01 Combi Ny pendlarbil o dragbil.
205 GTI -85 Köpt 19/1-08
205 GTI -90 Sommarleksak köpt 16/4-07 Numera Dimmabreddad!
945 -92 Såld.
Och så diverse andra olika puggar.
MartinSundström

Post by MartinSundström »

tack för snabbt svar!,

har bollat fram och tillbaka med lite idéer med en kompis till mig som är mekaniker, och vi kom också fram till att börja med att kolla termostaten..

men kom gärna med fler tips om ni varit med om samma sak eller bara tror er veta vad det kan vara, så återkommer jag när jag kollat termostaten :)

/Martin
Post Reply