Sänkning av 205 GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Legist

Sänkning av 205 GTI

Post by Legist »

Tjaba.

Har min bil på pallbock för lite fix och trix. Har sänkt den fram och igår va det dags att kavla upp ärmarna spotta sig i nävarna för att sätta igång med sänkningen av bakändan. Har tidigare lagt upp ett inlägg här om just det. Jag har läst igenom guiderna både på två ej svenska sidor och den som finns här men blir f*n inte klokare. Jag har lossat allt som jag borde lossa tror jag. Stötdämparen, har tagit bort krängningshämmarstaget som går genom bakaxeln, de två muttrarna som håller fast torrisionsstavarna på motsatta sida som du jobbar med, samt torxmuttrarna och säkert någon till. Så jag kom till den punkten att jag igår gängade in en gängad stav. När staven var i gängad satte jag först på en halvt kilo solid aluklump. Satte en stor bricka och en butter i änden och använde som hammare för att slå ut stavarna. Hände inget annat än att mina händer sa upp vänskapen med mig. Sedan gick jag och hämtade en gammal bromsskiva storlek larg som vägde ganska mycket mer än aluklumpen och använde istället. Bilen gungade men inget hände med stavarna.

Sitter och småskrattar lite för mig själv då jag kan tänka mig svaren jag kommer få. Så hitt me! Vad gör jag för fel?

// M
If your not living on the edge your taking up to mutch space
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

Som ja förstår det så ska du kunna dra ut bärarmarna nu och flytta dom upp eller ner ,visst kan vara rätt jobbigt o får ur dom satans torsions stavarna men slå somsagt ut bärarmarna istället.

Va noga med o mät så det blir lika på bägge sidor för d e inge kul o göra om :roll:
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

De sätter sig rätt bra.. värm gärna på så att de lossnar
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Legist

Post by Legist »

Jaaacob, hur gör man det safe? Plockade fram värmutrustning men kändes lite skakigt då röret till bensintanken går i hjulhuset...??
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
Legist

Post by Legist »

Jepp men det gjorde mig inte så mycket klokare.
Luuk

Post by Luuk »

Dem kan sitta som f*n på 205... kan vara näst intill mission inpossible... Men som jaacob säger värm är alltid ett knep... en jäkla massa 5.56 och sen banka ut dem med slägga.

När det gäller värme så räcker det inte med värmepistol utan det är gasolbrännare som gäller...

Brukar använda en avkapad torsionstav och lägga in emot den man ska slå ut och sen dunka allt vad man orkar med storsläggan
Pallbocksräser: 205 GTi Import -92
Krockad 405 MI16 -90 *Skrotad*
Körde en gång i tiden : Grå 505 Turbo -87
Lekbil: Svart 205 Gti -90 *Skrotad*
Vit Skoda Octavia RS Combi -08 Såld!
Svart 206 RC -04 Såld!
Post Reply