pug 405 MI16 -92:a, problem med ryckande gång, 3cyl? *löst*
pug 405 MI16 -92:a, problem med ryckande gång, 3cyl? *löst*
Nu är jag arg, ledsen, besviken och väldigt trött på min nyinköpta pug ...
Jag står helt mållös och har ingen aning om vad som orsakar felet på mitt drömåk.
När motorn är kall går den perfekt, det är när den börjar bli varm som den börjar gå väldigt ryckigt. På tomgång och när man står stilla och gasar upp den så är det precis som om den går på 3 cylindrar och den är helt orkeslös när jag kör med den.
Där är inga lampor som tänds på instrumentbrädan som varnar alla inte ens stop lampan tänds så motorn i sig själv tror nog den går bra.
Jag har bytt rotor och fördelarlock samt stift och och det mesta i filter väg.
Där är ingen avgasläckage eller något sådant, ALLA kontakter i motorutrymet har jag haft av och smorjt med 556 och kollat 2 gånger när jag satt dit dom att dom verkligen sitter. Jag tror jag har kollat alla vakumslangar och sådant också, där sitter ju en del sådana men där är ingen som är sprucken eller som inte sitter där vad jag kunde se efter 4 timmars letande.
VARFÖR gör den såhär mot mig?!?!?
Jag står helt mållös och har ingen aning om vad som orsakar felet på mitt drömåk.
När motorn är kall går den perfekt, det är när den börjar bli varm som den börjar gå väldigt ryckigt. På tomgång och när man står stilla och gasar upp den så är det precis som om den går på 3 cylindrar och den är helt orkeslös när jag kör med den.
Där är inga lampor som tänds på instrumentbrädan som varnar alla inte ens stop lampan tänds så motorn i sig själv tror nog den går bra.
Jag har bytt rotor och fördelarlock samt stift och och det mesta i filter väg.
Där är ingen avgasläckage eller något sådant, ALLA kontakter i motorutrymet har jag haft av och smorjt med 556 och kollat 2 gånger när jag satt dit dom att dom verkligen sitter. Jag tror jag har kollat alla vakumslangar och sådant också, där sitter ju en del sådana men där är ingen som är sprucken eller som inte sitter där vad jag kunde se efter 4 timmars letande.
VARFÖR gör den såhär mot mig?!?!?
Last edited by jokke on Mon Dec 15, 2003 21:00, edited 1 time in total.
- Richard Gustavsson
Skulle gissa på tändkablar ja me.
När den går illa, ryck en tändkabel åt gången för att se vilken cyl. den inte går på. Prova sedan att skifta kabel på den cyl mot nån från en annan cyl och se om felet flyttar sig. Inte kul att köpa t-kablar i onödan.
/R
När den går illa, ryck en tändkabel åt gången för att se vilken cyl. den inte går på. Prova sedan att skifta kabel på den cyl mot nån från en annan cyl och se om felet flyttar sig. Inte kul att köpa t-kablar i onödan.
/R
Kör 306 GTi på kvällarna, när jag inte skruvar Blå Ascona
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
Mitt lilla Opelprojekt
Member #53
Peugeot Sport Club of Sweden
Ny film ut nu! http://www.nogg.se/rmotorsportvideo
- Johan Jatko
Hehe... Jag hann byta det mesta på min förra bil innan jag kom på vad felet var... Bilen var helt cp, speciellt på sommaren, kunde börja gå på 3 burkar mitt i korsningar. Bytte batteri, tändkablar, vaakumslang till luft-sensorn, rotor, tändspole, tändmodul, tändstift... Och så var det ett sånt där skitfel, det hade kommit in fukt i tändstiftshålen... Efter ett par behandlingar med tryckluft och lite annat så blev det bättre...
-94 405 Mi16, såld & krockad!
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
-05 Citroen C5 2,0 HDi, glidarbilen
-84 Volkswagen Golf CL, jobbarbil
kan vara tändkablarna... kan även vara funkt i tändstifts"diket". vet att min betedde sig exakt så efter en motortvätt, då var det fullt med vatten nere vid tändstiften.
ang tempsensorn: vilken av de blåa kontakterna är det? finns par stycken att välja mellan där runt termostathuset. har märkt att min pugg verkar aldrig slå om till det "varm motor läget". utan slukar 1lit/mil oavsett om den körs lugnt eller hårt. desutom har man lite startproblem så jag måste kolla upp den jäkeln.
ang tempsensorn: vilken av de blåa kontakterna är det? finns par stycken att välja mellan där runt termostathuset. har märkt att min pugg verkar aldrig slå om till det "varm motor läget". utan slukar 1lit/mil oavsett om den körs lugnt eller hårt. desutom har man lite startproblem så jag måste kolla upp den jäkeln.
tändkablarna har jag kollat på min och det var det inte med stor säkerhet då jag mätt upp dom och blåst med tryckluft i "tändstiftsdiket" och laggt lite 556 där ...
angående tempsensorn så tror jag det kan vara den.
finns där något sätt och kolla så att tempsensorn är trasig? kan man koppla förbi den eller mäta upp den på något sätt?
angående tempsensorn så tror jag det kan vara den.
finns där något sätt och kolla så att tempsensorn är trasig? kan man koppla förbi den eller mäta upp den på något sätt?
kolla tändmodulens kontakter, alt tändspolens kontakter...
tändmodulen kan ha gett upp också.,. kostar ca 200kr på biltema.
började den gå ner på 3 cyl efter tändstiftbytet?
här är vad jag hittar på din bil om det är xu9j4z motorn.
Tändstift: Eyquem FC 62 LS3
Elektronadstånd: 1.2 mm
tempkontakten går också att mäta... säg till vad du får för värden,, skall mäta min senare i helgen tänkte jag.
värden enligt fabrik iaf:
Resistans vid 20 grader: 2000-3000 ohm
....-II-.......... 90 grader: 200-300 ohm
matningsspänning: 5v
edit: nån som vet vilken av kontakterna som är den man skall mäta på?
9, 10, el 13?

tändmodulen kan ha gett upp också.,. kostar ca 200kr på biltema.
började den gå ner på 3 cyl efter tändstiftbytet?
här är vad jag hittar på din bil om det är xu9j4z motorn.
Tändstift: Eyquem FC 62 LS3
Elektronadstånd: 1.2 mm
tempkontakten går också att mäta... säg till vad du får för värden,, skall mäta min senare i helgen tänkte jag.
värden enligt fabrik iaf:
Resistans vid 20 grader: 2000-3000 ohm
....-II-.......... 90 grader: 200-300 ohm
matningsspänning: 5v
edit: nån som vet vilken av kontakterna som är den man skall mäta på?
9, 10, el 13?

jag har typ samma men min 405 mi16. När den är kall går den fint. sen när den är varm går den skit och ingen tomgång. Vet ej felet 
MagnusOhlsson.se
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
Peugeot 405 mi16 -89 - Skrotad - Spisen är kvar!=)
Peugeot 306 XSI -96 - Såld
Peugeot 106 Rallye - Snövit
Delägare av Peugeot 205 mi16. - Turbobygge, Status: Laddar 0,5 - 0,6. Extra sprut på gång.
http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... hp?t=56598
Medlems# 1219
Mange!
höll på och felsökte hela dagen idag med farsan ... av någon konstig anledning fick han ett desperat ryck och slängde i dom gamle NGK stiften ... och vips nu går den som en klocka igen ... ska in till AD-center imorgon och se ifall det var rätt Champion stift jag fick annars får jag reklammera dem
*jokke en jätte lycklig pug ägare*
*jokke en jätte lycklig pug ägare*
jokke wrote:föresten vilken kontakt är det 9 eller 10 på bilden som ger signal så att kylarfläkten startar?
ingen
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*
Båt: Ockelbo t17dl(eaton m90, megasquirt mm) * Cross: Yamaha Yzf 250 -01
Amar>> Det är kontakt 13 du ska mäta på. Men vilket termostathus är det där? Ser inte ut som ett från 1,9 16v iaf där sitter givarna på annat sett. Men hur som helst är det den 2-poliga blåa du ska mäta på
* 205 Mi16 -89 ** 206 XT -01 ** Saab 9-3 2.0T -99 ** Hoj: Honda VTR1000f -99*