Tjena!
Har precis köpt mig en Xantia 97:a med en 2.0i16v. Jag äger även en Peugeot 605 95:a med den enkla sug 2.0. Så min fråga är:
Är detta helt identiska motorer? Jag vill få det till det men skiljer det någonstans så får någon gärna berätta? Topp, kylare, fläktar mm ser ju vid första anblick likadana ut, iaf för mig som lekman.
Det är så att jag funderar på att behålla 605.an tills vidare eftersom man ändå inte får några bra pengar för den på begmarknaden och det är ju perfekt om endera av bilarna kommer pajja om jag då kan plocka reservdelar från den ena eller andra.
PS. Finns det några fler komponenter som eventuellt är desamma i dessa två bilar?
Xantia 2.0i16v samma motor som 605 SLi 2.0 ??
Ingo wrote:Ok. Kanonbra. Då behåller jag min kära Pegga också om inte ngn bjuder ett ok bud för den. Bästa bilen jag haft hittills faktiskt men nu behövde jag en kombi.
Tycker Xantian är rätt tevlig faktiskt.
Xantian är en jäkligt trevlig bruksbil!
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
TheDagger wrote:Ingo wrote:Ok. Kanonbra. Då behåller jag min kära Pegga också om inte ngn bjuder ett ok bud för den. Bästa bilen jag haft hittills faktiskt men nu behövde jag en kombi.
Ja, jag har bara kört min i ca 40 mil än så länge men jag är klart positivt överraskad. Mkt bil för pengarna om man så säger
Förresten. Jag har ett klonkljud i framvagnen när jag kör över brunnslock och liknande på Xantian. Har läst att det vanligen är klapperstagens kulbultar som är slitna som är boven till klonkandet. Kan man lugnt köra vidare utan att bry sig att åtgärda eller bör man fica det??
Vad går det på att åtgärda? Funderar å att göra det själv då det verkar vara ganska simpelt.
Hyundai I30 1.6Crdi "blue" 2010
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
Ingo wrote:TheDagger wrote:Ingo wrote:Ok. Kanonbra. Då behåller jag min kära Pegga också om inte ngn bjuder ett ok bud för den. Bästa bilen jag haft hittills faktiskt men nu behövde jag en kombi.
Ja, jag har bara kört min i ca 40 mil än så länge men jag är klart positivt överraskad. Mkt bil för pengarna om man så sägerHar två jyckar som jag måste få plats med emellanåt i bilen och då fungerar 605:an mindre bra. Älskar ändå fortfarande harmonin jag får i min 605 men Xantian verkar schysst faktiskt. Jag sitter skönare i 605an men Xantian går onekligen bra på vägen tack vare sin förnämliga "fjädring". Sen gillar jag motorn skarpt. Tycker att den är riktigt snål i förhållande till vilken prestanda man får om man bara varvar den över 4000 rpm. Visst, det är ingen racer men vad f*n, den duger gott. I Xantian så känns den dessutom lite kvickare tack vare lägre vikt.
Förresten. Jag har ett klonkljud i framvagnen när jag kör över brunnslock och liknande på Xantian. Har läst att det vanligen är klapperstagens kulbultar som är slitna som är boven till klonkandet. Kan man lugnt köra vidare utan att bry sig att åtgärda eller bör man fica det??
Vad går det på att åtgärda? Funderar å att göra det själv då det verkar vara ganska simpelt.
Väger verkligen Xantian mindre?
Jag har satt i kammar från 306GTi i min så den är lite piggare än original
Det är säkert klapperstagen ja, annars spindelled. Stagen är lätta att byta själv, spindellederna värre.
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Jaha du äger en Xantia med inser jag nu
Det sre man ju av din signatur också förresten. Min 605a skall väga 1570 och Xantian 1500 tror jag om jag inte minns helt fel. Men sen vet jag inte hur stor skillnaden i prestanda är förutom att jag själv tycker att Cittran kändes lite kvickare än Peggan när jag drog förbi ngn lastbil häromdagen.
Vad ger det i effekt med en kam från en 306 gti?
Tycker inte att den verkar glapp på något sätt i styrningen. Det klonkar bara så jag hoppas på att det bara är klapperstagen eller krängningshämmarbussningarna som är slitna och inte spindelleder.
Vad ger det i effekt med en kam från en 306 gti?
Tycker inte att den verkar glapp på något sätt i styrningen. Det klonkar bara så jag hoppas på att det bara är klapperstagen eller krängningshämmarbussningarna som är slitna och inte spindelleder.
Hyundai I30 1.6Crdi "blue" 2010
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a
Toyota Avensis 99a
Citroen Xantia 97a
Peugeot 605 95a