Får inte upp dörren

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Rizzt

Får inte upp dörren

Post by Rizzt »

Tjena på er peugeot nördar ;)
Har ett problem nu igen med min 206a.

Jag har ställt av bilen nu under vintern för att jag inte tyckte jag behövde bilen nu när man blev aberslös igen :( Nu får jag inte upp dörren. Batteriet är naturligtvis dött pga av larmet. Men jag får inte runt nyckeln i varken förar eller passagerar dörr. Och det var +6 grader ute när jag försökte. Sprutade in låsolja i låsen Och väntade. Men icke. Börjar bli galen på varför det inte går. Har även testat resverv nyckeln. Låset är inte helt stelt. Får runt nyckel lite, vika på låscylindern, typ när man har fel nyckel i låset.

Har funderat på om man kan komma in i motorutrymmet på nått sätt utan att ta sig in i kupén? ladda batteriet så pass jag kan öppna med larmet/remote knappen.
Finns det nåt smart sätt o bryta sig in i min egen bil? Om ni har några olagliga saker som ni inte vill skriva här kan ni ju altid PMa mig.

Tack på förhand.
Lasse
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Vilken modell är det på din 206?
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

SMörj mycket och jucka nyckeln in och ut några hundra gånger. Alt. stoppa i nyckeln och banka försiktigt runt låset så piggarna i låset faller ner mot nyckeln så det går att vrida om. Dom piggarna jag menar ser du på bilden nedan. Och dom kan kärva fast

Image
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Rizzt

Post by Rizzt »

206 -01.

Mm, testade att banka lite runt. hjälpte inte nämnvärt. Och jag har sprutat in 5/56 och mellan dörren och chassit in till själva "låset".
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Rizzt wrote:206 -01.

Hur ska man veta om det är en 1,1 eller 2,0 RC tycker du? :roll:
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Rizzt

Post by Rizzt »

Varför skulle det vara skillnad på ett lås till en 1.1 och en RC? bara en fråga. :roll:
RC fanns väl inte 01 enns.

Det är en GTI.
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

Rizzt wrote:Varför skulle det vara skillnad på ett lås till en 1.1 och en RC? bara en fråga. :roll:
RC fanns väl inte 01 enns.

Det är en GTI.

Du frågade även om det fanns nåt sätt att via motorrummet komma åt att ladda batteriet, eller hur? Det är dramatiskt skillnad på motorn om det sitter en TU eller EW i.
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Ser du anslutningarna till startmotorn underifrån?

Koppla isåfall på + från laddaren till den grova kabeln på startmotorn och minus på någon metall yta som har kontakt med jord (-). Ha neutral i om du kommer åt stiftet som styr motorn så startmotorn drar runt.
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
Epsi

Post by Epsi »

Tilllägger för föregående talare att för att lägga i / ur växlarna så går stagen till lådan för det mitt under bilen, lägg dig på ryg under med en ficklampa å kika efter ett svart längsgående stag. resten fattar du själv...

Ladda batterite via startmotorn kan nog vara en smart ide, annars gör en böjd tjock ståltråd susen in i grillen, hitta huv -wiren och dra i den med hölje och allt, brukar gå. Häldst ska du dra så nära själva huvlåset så möjligt, där brukar wiren gå ur höljet en bit innan och drar du där e de enklare.. Samma ståltrådskrok går å sticka ner mellan ruta å dörrsida, men det brukar vara lite knepigare på dom bilarna, har för mig låsstagen sitter längsgående, men är inte säker. Går dock men brukar ta tid innan man hittar rätt:)

Bagagluckan då? jag har inte hört ett ord om den?
Jag skulle ju bara köpa ett par däck...
Epsi

Post by Epsi »

Är du osäker på hur det ser ut med stag /wire till huven så gå till skroten å ryck loss en dörrpanel/grill så du kan se hur de ser ut om du orkar kan vara väldigt enkelt ibland och framförallt ekonomiskt. att göra sönder saker inne på skroten kostar liksom inget...
Jag skulle ju bara köpa ett par däck...
Peter Igelhammar
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Jag satt precis oxå o undra över bagageluckan, och att ta den vägen.
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
JGS

Post by JGS »

Ta en böjd tråd och dra genom grillen.Sen är bara dra i huvlåset.MVH
Rizzt

Post by Rizzt »

Vilka tips. Tack ska ni ha. Ska nog testa o komma in i motorutrymmet med nån järntråd. se om det lyckas. Men först ger jag mig inte riktigt med nyckeln. Måste ju f*n bara vara att det kärvat ihop nånstans.

Tror f*n jag ska slänga ur det där skit larmet. Har bara ställt till med besvär. Specielt om man som jag inte kör bilen ibland på långa perioder. Har inte ett jota i den som är värt mer än 100 spänn endå. Är ingen ljud freak inte. hehe ;)
205GTI-88

Post by 205GTI-88 »

Rizzt wrote:Vilka tips. Tack ska ni ha. Ska nog testa o komma in i motorutrymmet med nån järntråd. se om det lyckas. Men först ger jag mig inte riktigt med nyckeln. Måste ju f*n bara vara att det kärvat ihop nånstans.

Tror f*n jag ska slänga ur det där skit larmet. Har bara ställt till med besvär. Specielt om man som jag inte kör bilen ibland på långa perioder. Har inte ett jota i den som är värt mer än 100 spänn endå. Är ingen ljud freak inte. hehe ;)

ta av tex minus polen på batteriet eller köp en liten underhålls laddare om du inte ska använda bilen på längre perioder.
405t16x4 - T04E IC i fronten
Atlas 17ton påviktad ca 19ton nu med rälshjul.
Honda NSR 125cc utan hjul..
Yamaha Chappy 50cc med 125cc motor trimkam o högkomps kolv o portad topp.
Volvo 142 bur, glasfiber flippfront och 4länk med växellåds tunnel för v8
Volvo 940 b230fb 131hk
205Gti grå - Såld / skrotad
Volvo 740 trimmad förgasare - skrotad
Volvo 240 kawazaki grön - krockad + kabbe och såld
205Gti röd - såld
Image
HellMek
Crew
Crew

Post by HellMek »

205GTI-88 wrote:
Rizzt wrote:Vilka tips. Tack ska ni ha. Ska nog testa o komma in i motorutrymmet med nån järntråd. se om det lyckas. Men först ger jag mig inte riktigt med nyckeln. Måste ju f*n bara vara att det kärvat ihop nånstans.

ta av tex minus polen på batteriet eller köp en liten underhålls laddare om du inte ska använda bilen på längre perioder.

En ganska bra grej är såna laddare som integreras med motorvärmare, så man kopplar in värmaren så laddas även batteriet. Man kan ju välja bort värmen om man bara vill kunna ladda batteriet utifrån.
Post Reply