Fjädrande bromspedal peugeot 106.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Bim

Fjädrande bromspedal peugeot 106.

Post by Bim »

Hejsan!

Min bromspedal har börjat fjädra vad kan detta bero på?

Den har inte vart såhär innan, då den tagit stumt en bit innan , nu fjädrar den och nästan längst ner i botten så tar bromsen..

Detta varierar dock. Att vid vissa tillfällen tar den lite högre upp och fjädrar mindre osv osv..

Det enda jag gjort är att kolla så de fanns bromsvätska.

Mvh
Bromsbelägg 60% http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... 343#902343

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
Säljes Peugeot 205 Green 1.4 -90
Såld Peugeot 406 ST 2.0 -96
Skrotad - Peugeot 106 XSI 1.6 -92 (Banbil)
Såld - Peugeot 106 XSI 1.4 -92
406_Jonathan

Post by 406_Jonathan »

I min "körkortsbok" står det att om pedalen känns fjädrande så är det troligtvis luft i systemet.
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Jag tror att det är kärvande ok eller fastsittande bromsbelägg. Gå igenom bromsarna så ska du se det blir bättre.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Sturgeon »

406_Jonathan wrote:I min "körkortsbok" står det att om pedalen känns fjädrande så är det troligtvis luft i systemet.

Ingen dålig referens! :P
Mörkblå Peugeot 406 2.0ST -02
Alukin 650 SP Suzuki DF150 -08
Respo 1500VT208 -07
Bim

Post by Bim »

Jo, har med läst det i mina gamla körkortsbok har jag för mig :).

Hur gör jag när jag luftar bromsarna?

Bromsvätske nivån är helt okej, inte under och inte över max.. lite mer än mellan :).

Det där med kärva osv, är det bara att lossa däcken var för sig och kolla, hur ser jag det isåfall?

Trumbromsarna, hur ser jag det på dom?

/Mvh Robin

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
snubben

Post by snubben »

hmm,

har inte varit med om att man får in luft i systemet bara sådär.. Felet ligger nog någon annanstans. Jag skulle nog kolla ordentligt efter läckage till att börja med. Sedan kan du ju alltid testa att köra på en grusväg och bromsa så hårt att hjulen börjar låsa, så ser du om bromsarna tar ojämnt.

det kan ju även vara huvudbromscylindern som gett sig...
Epsi

Post by Epsi »

Gör ett försök å lufta först, kan ju slippa en del jobb då. på bromsoken och baksidan av trummorna sitter det små nipplar som sticker ut 1-1,5 cmi metall, spraya bra rostlösasre på dom en gång å låt de verka några timmar (typ på morgonen om du ska göra jobbet på kvällen brukar vara bra. vet inte hur mycket du kommer åt utan å ta av hjulen men det brukar underlätta att spraya iaf.

Börja höger bak, plocka av hjulen, sätt en slang på tidigare nämnda nippel och lossa den (ge f*n i göra den rund eller bryt av den, blir väldigt jobbigt då.) dra åt igen, men inte för hårt. Be någon flickvän/fru/bokamrat/förälder/vän/förbipaserande pumpa på bromspedalen 10 ggr och sedan hålla pedalen nertryckt. då går du bak och släpper på nippeln varpå bromsvätska kommer spruta ut. stäng nippeln. upprepa pumpandet på pedalen en gång och släpp ut. dra åt nipeln lagom hårt. sätt på hjulet. Gör i ordningen HB-VB-HF-VF.

Glöm inte att kolla nivån i behållaren mellan varja hjul. och läs på vad bromsvätska gör med lacken innan du börjar.

En verkstad brukar inte ta många kronor för byte av bromsvätska om du tror det blir för krångligt:)
Jag skulle ju bara köpa ett par däck...
Bim

Post by Bim »

Epsi wrote:Gör ett försök å lufta först, kan ju slippa en del jobb då. på bromsoken och baksidan av trummorna sitter det små nipplar som sticker ut 1-1,5 cmi metall, spraya bra rostlösasre på dom en gång å låt de verka några timmar (typ på morgonen om du ska göra jobbet på kvällen brukar vara bra. vet inte hur mycket du kommer åt utan å ta av hjulen men det brukar underlätta att spraya iaf.

Börja höger bak, plocka av hjulen, sätt en slang på tidigare nämnda nippel och lossa den (ge f*n i göra den rund eller bryt av den, blir väldigt jobbigt då.) dra åt igen, men inte för hårt. Be någon flickvän/fru/bokamrat/förälder/vän/förbipaserande pumpa på bromspedalen 10 ggr och sedan hålla pedalen nertryckt. då går du bak och släpper på nippeln varpå bromsvätska kommer spruta ut. stäng nippeln. upprepa pumpandet på pedalen en gång och släpp ut. dra åt nipeln lagom hårt. sätt på hjulet. Gör i ordningen HB-VB-HF-VF.

Glöm inte att kolla nivån i behållaren mellan varja hjul. och läs på vad bromsvätska gör med lacken innan du börjar.

En verkstad brukar inte ta många kronor för byte av bromsvätska om du tror det blir för krångligt:)

Läst endel om nipplar som sitter som f*n, och nipplar som går sönder, är de svårt att byta dessa nipplar? :S..

Har inte luftat en bil tidigare, men andra fordon..

Då gjorde jag så att jag släppte lös nippeln lite pumpade med foten, drog åt nippeln.. Eller jag vete f*n hur ´jag gjorde, glömt det!

Men får ta och läsa det imorn..

Och jag vet inte om bromsarna tar ojämnt, vågar inte gasa och tvärnita och släppa ratten :oops:

Får ta och läsa allt det du just skrivit imorgon, är för trött för att förstå det :lol:

Robin Nielsen

Kör Volvo S70 T5 -99
snubben

Post by snubben »

Tips för nipplar:

köp 1/4" långa sexkantshylsor av god kvalitet i rätt storlek (långa så hela nippeln går in) innan du börjar försöka lossa nipplarna. Går nippeln av är det en sak, men det är förargligt om man drar nippeln rund pga dåliga verktyg. Överhuvudtaget ska du se till att köpa verktyg av god kvalitet när du pysslar med bromsgrejer. Sparar mycket tid i långa loppet. Ett par nycklar och ett par hylsor för ett par hundra totalt är det värt.

och, som ovanstående skrev, spara inte på rostlösaren.
Epsi

Post by Epsi »

Jag hade sagt tvärt emot vad "Snubben" sa, drar du nipplarna runda är det en sak, går dom av är de inte roligt alls.
En rund nippel går att lossa med svetstång/pollygrip en avbruten nippel kostar ny bromscylinder/borra i oket och gänga om..... En rund nippel är därimot enklare att dra av än ifall man använder vettiga verktyg från början.
Optimalt är att låta oken/trummoran bada i rostlösare minst 24 timmar, men vem f*n orkar/vill det. 5-56/wd40 gör de ingenting ifall man får på bromsdetaljer, du vinner inget på å spara på grejerna...

Jag har aldrigt dragit av en nippel i mitt liv. men jag är också väldigt försiktig av mig(läs klen i armen), något som verkar underlätta otroligt just vid sådana här tillfällen. lossar dom inte hyffsat lätt har du för lite rostlösare.
Fungerar inte det kan du testa en vettig stormtändare och kylspray.

Den metoden du användt på något annat fordon fungerar ibland även på bilar om man har lite tur. Men ibland kan det bli värre än det är från början, men ibland fungerar de skitbra:)
Jag skulle ju bara köpa ett par däck...
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Och jag har trots ett rätt långt mekarliv (allt är iofs relativt) aldrig upplevt att en bil spontant får luft i bromsarna så därför tor jag inte att det gör ett dugg att lufta i det här fallet. Utan som jag skrev tidigare, gå igenom bromsarna och lea upp allt till att börja med. Är pedalen fortfarande mjuk efter det så är det dags att kolla luft...
Eller rättare sagt antagligen läge att byta huvudbromscylindern och sen lufta. För kommer det in luft utan att systemet varit isär är det nåt som är trasigt och då mest antagligen huvudcylindern.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496
Crew
Crew

Post by Peter Igelhammar »

Man pumpar upp ett tryck på pedalen, låter annan person öppna nippeln lite lätt så det strömmar ut och precis innan du når botten med pedalen så stänger du nippeln. Lufta i kors på bilen. Glöm inte att kolla vätskenivån imellanåt.

En del fuskar o har en slags ventil på en slang monterad på nippeln, då går det att vara själv då ventilen inte släpper tillbaka luft, utan fungerar som en diod inom elvärlden.

Sen sist , en del idioter öppnar nippeln, sätter en bit slang på o leder ner den i ett glas med bromsolja. Sedan pumpar de som f*n på pedalen. Då får man in olja men luften hamnar ju i systemet ialalfall.

Jag håller med Claes att du ska kolla så att inte en kolv i ett ok kärvar. Låter så.
Drar den rakt när du bromsar?
Peugeot Sport Club Crew
http://www.igelhammar.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Just nu:
307 Kombi HDI FAP 08a 110 pigga

Tidigare:
406 coupé, 106 Rallye, 205 Gti, 405 mi16 ,309 Gti/16, 205 cti mi16

Vem är Mr Cap?
Du må ikke drite i hanskeromme.
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Peter Igelhammar wrote:Sen sist , en del idioter öppnar nippeln, sätter en bit slang på o leder ner den i ett glas med bromsolja. Sedan pumpar de som f*n på pedalen. Då får man in olja men luften hamnar ju i systemet ialalfall.

Det där fungerar faktiskt om man bara har rätt känsla för operationen. Jag kör med lång slang som går upp i ögonhöjd, du ser finfint när bubblorna trycks upp, och inte f-n åker de ned igen heller.

Bäst är dock att vara 2personer.

Pryttlarna med ventiler i tycker jag sällan fungerar som det är tänkt.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
snubben

Post by snubben »

Har också testat olika varianter med ventiler utan att det har fungerat något vidare... Däremot har jag en gång med bromsar och en gång med hydraulisk koppling lyckats få ur luften genom att torka av noggrannt runt påfyllningen till bromsvätskan, öppna luftningsnippeln och sedan med munkraft blåsa upp ett tryck i behållaren som sedan trycker ut olja och luft ur ledningarna. Kan kanske hjälpa om man som jag är gammal trombonist :-) . Gäller att inte slicka sig runt munnen sedan.....

Testade första gången med kopplingen, efter att vi försökt lufta på traditionellt vis utan framgång. Tänkte först på att man skulle haft en sån där tryckluftsdriven avluftare...

Epsi:

Vad jag menade med "går nippeln av är det en sak" var att då är det ju kört ändå.... :-) Som ren amatörmekare upplevde jag att de där långa hylsorna var det bästa köp jag gjort på länge...Finns säkert ännu bättre specialverktyg för ändamålet.
Har man ett riktigt bra grepp är chansen större att man känner om det går åt pipan...
Post Reply