Driftstemp på 205 GTI?
Driftstemp på 205 GTI?
Jag misstänker att min Pega kanske har en aningens defekt termostat då temp-mätaren på just min bil sällan eller aldrig går över 80 grader. Hur är det med era bilar? Vad ska driftstempen vara?
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Stoppa ner en skinktermometer i kylaren och kolla 
Svarar inte på PM med frågor som kan ställas på forumet!
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
Tobbe Hellman - Peugeot Sport Club | Shopansvarig
Service eller rep. av din Peugeot? http://www.hellmek.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör: 406 V6 -97, 405 Mi16x4 -90, XM TCT VSX -95, C5 HDi -01.
När vi ändå är på det här hållet. Hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan oljetempen lägger sig på 70 grader? Normal körning då vill säga.
Peugeot Sport Club | Gabbagabbaheymoderator!
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205 Gti Monte Carlo-91-Turbo8
205mi16 Monte Carlo-91
308SW 1,6 Turbo-09-Grå haj
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
-
Joakim Enoksson
- Guldmedlem

Alex wrote:När vi ändå är på det här hållet. Hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan oljetempen lägger sig på 70 grader? Normal körning då vill säga.
aldrig?
hum, alltså just oljetempen e lurig på 205an. jag skulle kanske kunna uppskatta det till 30minuter om man skall gå efter mätaren, normal körning
Joakim Enoksson wrote:Alex wrote:När vi ändå är på det här hållet. Hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan oljetempen lägger sig på 70 grader? Normal körning då vill säga.
aldrig?
hum, alltså just oljetempen e lurig på 205an. jag skulle kanske kunna uppskatta det till 30minuter om man skall gå efter mätaren, normal körning
Å just mätarna är ju inte helt lika mellan bilarna, har det visat sig
Hans Hellström
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Fint, inget onormalt att det tar en evighet då 
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Frederic wrote:Den optimala arbetstemperaturen är väl ca 90 grader?
Där hamnar den när man busar
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Det är min erfarenhet också.Joakim Enoksson wrote:Alex wrote:När vi ändå är på det här hållet. Hur lång tid brukar det vanligtvis ta innan oljetempen lägger sig på 70 grader? Normal körning då vill säga.
aldrig?
Vad gäller driftstempen som jag inledningsvis frågade om så landar den även i mitt fall på ca 90 grader vid inspirerad körning, i alla fall sommartid. Oljetempen brukar också hamna däromkring då.
BMW 540iA -94
Jag uppar denna topic då jag haft funderingar kring driftstemp, termostater och dess samband till majonäsen som jag, och en del andra 205 GTI-brukare verkar drabbas av. Se även min topic om frusen vevhusventilation som ju blir en direkt konsekvens av en massa kondens i systemet: http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?t=66062 Har högst troligt en 82-graders termostat då mätaren sällan är däröver ens vid inspirerad körning sommartid. Landsväg vinter aldrig över 80 ens med nymonterad masonitskiva framför kylaren.
Vore det inte en bra idé att istället köpa mig en 88-graders termostat som jag sett att t.ex. Autoexperten säljer?
Och ni som inte har problem med majonäs och kondens i vevhusventilationen vintertid, det kanske är denna varmare termostat ni har i era bilar? Vad visar era tempmätare?
Vore det inte en bra idé att istället köpa mig en 88-graders termostat som jag sett att t.ex. Autoexperten säljer?
Och ni som inte har problem med majonäs och kondens i vevhusventilationen vintertid, det kanske är denna varmare termostat ni har i era bilar? Vad visar era tempmätare?
BMW 540iA -94
Min är där fel på så den öppnar vid 72 grader. Jag har precis köpt en termostat för 82 grader som jag ska byta till men jag har aldrig haft problem med någon majonnäs (i några som helst större mängder) och jag kör minst 5 mil om dan. Sällan längre i taget än att motortempen precis hinner komma upp i 70 grader. Jag köpte min nya på Peugeot och där säljer de även en 89 graders om det kan vara intressant.
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
SKÅNE ÄGER!
just nu...
205mi16 Monte Carlo-91
Hmm, vad synd att majonäsen inte verkar ha något samband med motortempen. Det var liksom det enda jag kunde komma på...
Bilen rullar väldigt sällan kortare sträckor än två mil åt gången, därför tycker jag fenomenet är ännu konstigare. Visst lite majonäs får man räkna med vintertid, men inte i sådana mängder som jag får. Jag har haft väldigt många bilar, 20st till dags datum, men aldrig har någon producerat så mycket majonäs. Bara en av alla BMW har gjorde det när toppen sprack...
Jag gillar min Pega väldigt mycket då den är så oförskämt rolig att köra, men om den inte pallar med vintrarna vete f-n längre.
Bilen rullar väldigt sällan kortare sträckor än två mil åt gången, därför tycker jag fenomenet är ännu konstigare. Visst lite majonäs får man räkna med vintertid, men inte i sådana mängder som jag får. Jag har haft väldigt många bilar, 20st till dags datum, men aldrig har någon producerat så mycket majonäs. Bara en av alla BMW har gjorde det när toppen sprack...
BMW 540iA -94
Min "drifttemp" enligt mätaren är stadigt 110 grader och jag slipper majonäs:P men å andra sidan tror jag inte motorn ligger på 110 egentligen, kass mätare is the shit..
Btw, var sitter termostaten på J1orna? på toppen sitter det ju en liten aluminiumkopp där det ser ut som de ska sitta en men där var de tomt? har nån jäkel trott att den gått varm och plockat bort den eller är den franskkonstruerad in i bakre kofångaren eller något sådant anat knasigt?
Btw, var sitter termostaten på J1orna? på toppen sitter det ju en liten aluminiumkopp där det ser ut som de ska sitta en men där var de tomt? har nån jäkel trott att den gått varm och plockat bort den eller är den franskkonstruerad in i bakre kofångaren eller något sådant anat knasigt?
Jag skulle ju bara köpa ett par däck...