Farsan har fått lite problem med sin 307:a (1.6l, 2006) så jag tänkte kolla om det är någon som vet vad det är som spökar.
För det första så är det missljud från bakvagn (både höger och vänster sida) när han kör över ojämnheter/hål - det hörs ganska ordentligt när det "slår" i hjulhuset. Han har påpekat det hos Peugeot Kista, som bytte ut en gummidetalj längst upp i fjädringen (vet ej vad detta heter på fackspråk), men det har inte haft någon större inverkan.
Dessutom så är det ett annat, metallisk ljud som hörs endast vid motorstart. Han misstänker att det kan vara dåliga motorfästen eller avgasröret som slår i någonstans (?).
Om någon känner igen problemet och vet vad det kan vara eller vad man ska göra åt det så får ni gärna säga till...
Både jag och farsan är tacksamma för svar!
Missljud, bakvagn - 307
Missljud, bakvagn - 307
2004 Peugeot 206 Griffe 1.6 16v
Det "metalliska ljudet" (Jag tänker på Metallica
) löstes genom att en plåtbit som satt i närheten av avgasröret byttes - plåtbiten var lös. Missljudet försvann helt.
Det andra med missljud från bakvagn gjorde man något åt men det löste problemet bara delvis - det återkommer fortfarande då och då (mest vägbulor) men i mycket mindre frekvens. Jag minns tyvärr inte vad det var som man gjorde just då (det var ett bra tag sedan).
Det andra med missljud från bakvagn gjorde man något åt men det löste problemet bara delvis - det återkommer fortfarande då och då (mest vägbulor) men i mycket mindre frekvens. Jag minns tyvärr inte vad det var som man gjorde just då (det var ett bra tag sedan).
2004 Peugeot 206 Griffe 1.6 16v