Tryckgivare i insuget? 206 GTI (olöst)

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
krille!

Tryckgivare i insuget? 206 GTI (olöst)

Post by krille! »

Jag har för ett par månader sedan frågat om ett problem med väldigt ryckig motor(vid gaspådrag), lysande motorlampa och kass tomgång i denna tråd: http://www.peugeot-sport-club.com/forum ... highlight=

Problemet löstes den gången genom att antingen varva ur den ordenligt eller med hjälp av injector cleaner, vilket som var botemedlet vet jag ej.

Felet har nu kommit tillbaka så jag har dragit ut felkoder hos Peugeot och fick fram följande, citerar ordagrant:
"Temporärt fel. Givare tryck grenrör. Kortslutning vid jord."
Där fanns även två andra felkoder som enligt Peugeot beror på ovanstående.
"Temporärt fel. Givare motorvarv.
Temporärt fel. Berikningsreglering."

Skrev ut en sprängskiss på insuget och fick då en klar bild på givaren som tydligen skall vara defekt(ca 600:- ny), men de kunde givetvis inte garantera att det var just den givaren som var felet.
Därför vänder jag mig till er här för er åsikt innan jag går och köper mig en ny då ekonomin redan är hyfsat ansträngd.
Kanske går den att fixa själv på något vis? Plocka loss och rengöra, vad vet jag.
Hyfsat lättåtkomlig verkar den åtminstone vara.

Det är helt klart något knas med luft/bränsleblandningen, så helt orimligt låter det inte i mina öron.

Tacksam för svar! :)
Last edited by krille! on Fri Mar 13, 2009 15:31, edited 1 time in total.
snubben

Post by snubben »

Börja med att kolla alla kontakter efter oxid och sådant, att de sitter som de skall och ser bra ut. Lite kontaktspray i kontakterna skadar inte heller att testa med (inte 5-56).

Du kan ju ha tur att det bara är lite oxid någonstans....
jugr

Post by jugr »

Min 205GTI ryckte oxå vid gaspådrag och gick"fett"så jag testade med en ny LMM ,ryckningarna försvann men diagnoslampan lyser ändå ibland!Avgasvärdena är oxå på tok för höga!
Speedy 205R

Post by Speedy 205R »

Om du nu beslutar dig föt att byta delen så ta reda på art nr på den och kolla om citroen har delen för oftast så är det exakt samma del i citran som peggen men priset kan skilja rätt rejält
Tex min polare skulle ha remskiva til sin mi16 och peugeot skulle ha 4800kr för den medans citroen skulle ha 1200 kr för exakt samma del
Hel sjukt :roll:
If it has titts or wheels it will give you problems
kimrl

Tryckgivare i insuget? 206 GTI

Post by kimrl »

http://i281.photobucket.com/albums/kk21 ... C01133.jpg

her er nok feilen din...

jeg hadde samme feilkodene på min bil. skiftet delen og etter å ha kjørt inn ny tomgang så er det i orden

ta av batteriet i ca 30 min. stett på igjen og start bilen. slå av AC. Ikke rør gassen. la bilen gå seg varm på tomgang til motorflekten slår inn.
da skal det være ok..

hos meg måtte jeg fuska litt med gassen for at den i hele tatt skulle gå etter byttet..

lykke til :P
krille!

Post by krille! »

kimrl, det är precis den delen som påstås krångla, så om jag byter något är det den :)
Mekonomen hade den inte, en annan reservdelsbutik kan dock ta hem en "uppgraderad" variant som ersätter den gamla, men detta är till samma pris som Peugeot tar för sin.

Ska kolla i Finland imorgon om den finns ännu billigare där.
Det första jag ska göra är dock att provköra ikväll nu när jag rengjort alla givare och liknande(nåja, var ju inte direkt mycket smuts där) jag kommit åt kring gasspjället och se ifall det mot förmodan gör någon skillnad.

Tack så hemskt mycket för alla svar hittills, det verkar som att jag är felet på spåren nu alltså! :)
krille!

Post by krille! »

Tryckgivare bytt, pluspolen av i en timme och sedan tomgång tills tempmätaren nått ca 80 grader, samma skit fortfarande..
Vid jämn gas får den ett ryck vid 2000 varv, som om 50 extra hästar vaknat till liv, fast det är väl antagligen egentligen bara kraft som återkommer och har försvunnit före det.
Sedan vid 4000 varv blir den seg, bromsar till och segar sig upp i varv.
Tomgången svajar även den mellan 400 och 900 varv när det väl sätter igång.

Ska iväg igen om någon timme så jag tog av pluspolen igen fram tills dess, utifall att det vill fungera då, men tvivlar på det.

Vad blir nästa steg i felsökningen?
Berikningsreglering var ju en av felkoderna, visserligen enligt verkstaden orsakad av givarens felkod, men är det något man kan testa byta eller så?
Och vad exakt är det för del isåfall?
kimrl

Post by kimrl »

hum ikke bra. viktig at den går så lenge på tomgang at kjøleflekten setter inn, fikk beskjed om det på peugeot.min varierte oxo endel på tomgangen i starten. gikk noen kjøreturer før tomgangen lå på 850 rpm.
hadde samme at den hang en periode ved gasspådrag. skiftet tennplugger oxo i den perioden og justerte gapet til 0,7mm. går pent på tomgang nå...en peugeot kompis sier den går for pent :wink:
gi den noen dager med pen kjøring før du utfører neste steg i feilsøkingen.

lykke til...
krille!

Post by krille! »

Nuså, har låtit en mekkunnig lyssna på motorn och det lät tydligen som misständningar då, enligt densamme har den även gått lite fett.
Har nu bytt tändstift och haft av batteriet under tiden, sedan startat upp utan någon ventilation på tills den nådde 100 grader, den verkade inte gå ner riktigt i temp då så jag vågade inte låta ACn vara av längre, slog på den så även fläkten gick igång och tempen satte sig på 90 grader.
Under uppvärmningen slocknade motorn spontant två gånger.

Tog en provtur på 40-50 minuter, den hade i början svårt att fånga upp varven när man trycker ner kopplingen, men efter ett tag gick det också bra.
Motorn ryckte ingenting och hade även fått tillbaka sin extra knuff vid 3500rpm :)

Enda anmärkningen var att motorlampan började lysa igen när jag parkerade med motorn igång efter detta, men ingen skillnad i gången då.
Den har gjort så några gånger per år förut också i precis samma situationer, så förhoppningsvis är det bara något litet temporärt skitfel den varnar om som förut och inte samma som den gjort nyligen.

Krävs en rejäl provkörning till för att vara säker, men inte idag.
Hoppas bara att Murphy ger f*n i mig nu :roll:
kimrl

Post by kimrl »

hehe...bra!min døde oxo to ganger under varmekjøringen. det virker som du har hatt samme symptomer som meg med motorlampe og alt. et spm har bilen din gått ca 150-180000 km?
så bra så bra hold oss oppdattert
krille!

Post by krille! »

kimrl wrote:hehe...bra!min døde oxo to ganger under varmekjøringen. det virker som du har hatt samme symptomer som meg med motorlampe og alt. et spm har bilen din gått ca 150-180000 km?
så bra så bra hold oss oppdattert

Min norska är inte superb så ursäkta om jag svarar fel nu :D
Men bilen har gått nästan 11'000 mil nu om det var det du frågade :)
kimrl

Post by kimrl »

du forstår bra norsk... ville bare sjekk for jeg fikk problemer ved ca 130000kn/13.000km
krille!

Post by krille! »

kimrl wrote:du forstår bra norsk... ville bare sjekk for jeg fikk problemer ved ca 130000kn/13.000km

Aha, nå vi får hoppas på att problemet är löst nu, symptomen har ju varit i princip exakt likadana för dig :)

Tack för tipsen hittills 8)
Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

låter som du har felande jordkabel mellan batteri/motor/kaross.
Ta loss dom och kolla så det inte är oxid.

Så betädde sig min 306 Gti 12,000 Mil att kännas svag och sedan vart det ett ryck och då vaknade alla hästar till liv, Den kunde även dö under uppvärmning och små rycka lite jämn gas och det var dålig jordkabel och + kabelsko mellan batteri/kaross
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
krille!

Post by krille! »

Kort uppdatering för de som nu är intresserade.

Problemet har återkommit efter några problemfria dagar.
Eftersom att jag inte har något enormt behov av bilen så kommer jag inte stressa med detta, dock så är all hjälp väldigt välkommen.
Har inte hunnit kika på jordkabeln ännu, Decimal, men ska göra det vid första bästa tillfälle.

Ska under förhoppningsvis nästa månad byta stötdämpare och tänkte då samtidigt passa på att ta loss lambdan och kika lite på den då jag ändå inte kommer åt den ovanifrån, vet inte riktigt om den kan vara en bov i dramat men det är värt att kolla.
Tankade fullt häromdagen och fick fram min högsta notering hittills, 1,01 liter/mil, vilket visserligen inte är tokhögt men det är ändå ca 1dl mer än den brukar dra vid samma körning, går lite fett förmodar jag.
Kan någon sorts tempgivare orsaka allt detta? Den går ju oftast som sämst när den fått upp värmen(vilket den f.ö får upp precis lika bra som förut).

Som jag förstått det så kan iaf bränslepumpen uteslutas för att den antingen funkar eller inte, inget mellanting?

Nåväl, får hoppas att jag förr eller senare hittar orsaken till allt detta, lagom kul att dessutom få motorstopp överallt när varven inte hinner fångas upp :roll:

Åter igen tack för hjälpen so far allihopa :)
krille!

Post by krille! »

Nu ungefär ett år sen senaste uppdateringen så är det dags igen, problemet har återkommit relativt regelbundet under hela tiden, ibland är det bra dagar och ibland katastrofala.

Tog loss kontakten till Unichip-boxen som var full i skit och ärgning, rengjorde och bilen gick då bra i ett par veckor, inga som helst problem.
Nu en vecka före besiktningen återkom skiten igen :roll:

Avgasvärdena blev helt åt H-vete mest hela tiden, efter att ha plockat av pluspolen från batteriet och kopplat tillbaka det så fick vi ner värdena till 1,05 lambda(0,97-1,03) och 1,1 på CO2500(0,3), övriga värden var 0,1 på CO(0,5) och 003 på HC(100).
Den misständer ju helt klart på någon cylinder då det även luktar bränsle om bilen när man parkerat, jag tolkar lambdavärdet som att oförbränt bränsle och luft kommer igenom motorn och den då läser av blandningen som för mager, rätta mig om jag har fel.
En ny sak som dock dykt upp under hösten och vintern är att bilen varit omöjlig att starta(snurrar men hostar inte ens till) när den stängts av när tempen ökat till 70-80 grader.
Jag vet inte hur men misstänker att det på något sätt även är relaterat till övriga problem, detta har dock försvunnit nu och bilen startar varje gång igen sen dess att ovannämnda kontakt rengjorts.

Det som bytts hittills(utan resultat) är alltså tändspolar, tändstift, spjällägesgivare samt lufttryckssensor(map-sensor?).
Motorlampan tänds efter en stund i princip varje gång man kör, men inga felkoder hittas när en dator väl kopplas upp..

Har väl ingen direkt fråga eller poäng med detta inlägg, tänkte det mer som en kort resumé i detta elände för den som eventuellt är nyfiken.

Det positiva med hela historien skulle väl isåfall vara att man sparar väldigt mycket bränsle genom att knappt använda bilen 8)
J_Römer

Post by J_Römer »

Kan inte vara lambdasonden? :)
kimrl

Post by kimrl »

jeg hadde rå bensinlukt av min på tomgang og fikk byttet lambdasonden og nå er det borte. lenge siden jeg har hatt de symptomene nå etter jeg rengjorde spjellhuset med sensorer etc.
krille!

Post by krille! »

Brukar inte symptomen på kass lambda vara att bilen drar väldigt mycket bränsle? Förbrukningen är samma som förut.
Eller finns det kanske olika nivåer av trasighet på den som visar sig på olika sätt..?
krille!

Post by krille! »

Ska detta någonsin få ett slut.. :roll:
Även lambdan är bytt till en bättre beg, funkade bra i ett par dagar med korta perioder av ryckningar vid två tillfällen, detta antog jag var rester från ett numera löst fel medan motorn anpassar sig efter de nya, korrekta värdena.
Det var för två dagar sedan..nu går den mer eller mindre alltid kasst åter igen, enda skillnaden är att motorlampan inte längre tänds :?:
Att koppla ur batteriet under en timmes tid hjälpte inte heller som det ibland brukar göra, motorn går skit omedelbart vid uppstart.

Kikade på tändstiften och borstade av dem, 3 st var svartare än vad jag tycker de borde vara, inget brunt öht. Det fjärde var lika svart men var mycket vitare längst upp på elektroden.
Det luktar massvis med oförbränt bränsle utanför bilen och en doft som liknar bränd plast.

Börjar bli bra sugen på att lämna in den på en riktig felsökning(mer än felkoder mao) och lägga ut de 1500-2000 eller mer det kan tänkas kosta, det känns dock sannolikt att de inte hittar felet inom en rimlig tid för det :x

Bör väl för övrigt nämna att jag preciiis lyckades få den igenom besiktningen på andra försöket, de registrerade värdena har vandrat mellan 1,03-1,05 lambda och ca 0,5-1,0 CO2500.

Ja just ja, glömde ju helt nämna att den nya tryckgivaren inte är kass, mest troligt så var inte den gamla heller det..
Post Reply