Dörrlist till 406.

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sturgeon

Dörrlist till 406.

Post by Sturgeon »

Tjing!

Håller på att göra bilen vårfin och har några funderingar.

Den gummilist på utsidan av dörrarna som är placerad mot glasrutan, har några finare "bullor" på ett par ställen. Hur har dessa uppkommit? Listen betingar beroende på placering kring 500 kr!?! :shock: Så är inte så sugen på att byta, men skavankerna stör mig lite! :lol: Vanligt fel på modellen?

Sedan undrar jag om det går att åtgärda/byta den svarta plastfilm som finns vertikalt bak på framdörren och fram på bakdörren? Samma där några blåsor.

Sista funderingen är den metalprofil som separerar den öppningsbara delen med den fasta delen på bakdörren, går den att byta eller är det att lackera om som gäller? Har fått oxidation under färgen på ett par ställen.

Allt rör sig om små, men likväl när man känner till dem, irriterande fel. :D

/Kris
Mörkblå Peugeot 406 2.0ST -02
Alukin 650 SP Suzuki DF150 -08
Respo 1500VT208 -07
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Rutlisterna är kass på så gott som alla 406 jag har sett. Mina var inte hundra när jag köpte min, då hade den bara gått 7000 mil och var tre år gammal, har inte hänt så mycket mer iofs.

Plasten på dörrarna skulle jag rycka bort om jag var som du, snyggare utan tycker jag.

Metallprofilen går säkert att köpa lös... Men det lär vara billigare att lacka om den.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by HDI-Fap »

Claes B wrote:Plasten på dörrarna skulle jag rycka bort om jag var som du, snyggare utan tycker jag.

Utan dem så är det bara galvadplåt?

Sist jag frågade skulle det gå på en femhundring, jag tror de var per sida men de va ett tag sedan så de kan vara för båda.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

HDI-Fap wrote:
Claes B wrote:Plasten på dörrarna skulle jag rycka bort om jag var som du, snyggare utan tycker jag.

Sist jag frågade skulle det gå på en femhundring, jag tror de var per sida men de va ett tag sedan så de kan vara för båda.

Tro det? Innan facelift är det lackat under, men hur det är sen kanske skiljer. Men jag har svårt att tro de behandlar dörrarna olika i lacken beroende på om de ska ha plast på sig eller inte.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Re: Dörrlist till 406.

Post by 406_Jonathan »

Sturgeon wrote:Sedan undrar jag om det går att åtgärda/byta den svarta plastfilm som finns vertikalt bak på framdörren och fram på bakdörren? Samma där några blåsor.

Farsan köpte nya (tror inte kostade många kronor) för vi tänkte byta dom.
Men det såg bättre ut utan så så fick det bli (en 96a) :)
Peugeot 406 Coupé 3,0 -98
Peugeot 406 2.0 ST -96 -skrotad:(
http://www.garaget.org/406_Jonathan
Sturgeon

Post by Sturgeon »

Claes B wrote:
HDI-Fap wrote:

Tro det? Innan facelift är det lackat under, men hur det är sen kanske skiljer. Men jag har svårt att tro de behandlar dörrarna olika i lacken beroende på om de ska ha plast på sig eller inte.

Årtal för faceliften? Skall kika på ett icke synligt ställe hur det är med lack under. återkommer.
Mörkblå Peugeot 406 2.0ST -02
Alukin 650 SP Suzuki DF150 -08
Respo 1500VT208 -07
Post Reply