Byte bromsskiva bak

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
Sturgeon

Byte bromsskiva bak

Post by Sturgeon »

Hej!

Bytte bromsbelägg bak för någon vecka sedan. Skivorna var rostiga pga deras tidigare ägares mjukkörning. En skiva har jag lyckats bromsa ren så att den är helt okej, däremot visar det sig att den andra inte går att rädda. Ser ut som om det vore en lätt match att byta skiva bak. Så frågan är om det finns några fallgropar? Något verktyg som krävs som inte tillhör de "allmänt vedertagna verktygen för bilmekande"? :)

För framtida vetskap, hur och vart spänner man handbromswiren?

/K
Mörkblå Peugeot 406 2.0ST -02
Alukin 650 SP Suzuki DF150 -08
Respo 1500VT208 -07
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Bromsskivorna är precis så lätta att ta loss som de verkar, se till att ha torxnyckel till skruvarna som håller dem bara.
Du behöver inte ta loss oken för att få loss skivorna, räcker att ta ur beläggen. Handbromsbackarnas justering fungerar precis som vanligt, sitter ca "kl. 11" på vänster sida och "kl. 1" på höger.
Handbromsavajern spänns i förgreningen mellan vänster och höger sidas vajrar, kom bara ihåg att man alltid ska justera backarna innan vajern rörs, för det mesta behöver man aldrig spänna vajern.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by HDI-Fap »

Jag kapar tråden lite.

Hur är handbromsen normalt står bilen stadigt med den ilagd?
Jag bytte backar på min till biltemas nästan med en gång när jag köpte den och iaf med dem så har handbromsen alltid varit riktigt dålig.
De är rätt inställda.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Den fungerar tillfredsställande tycker jag... Man låser inte hjulen på asfalt direk men håller bilen gör den för det mesta.
Byt vajrar om den är dålig, kan göra underverk.
Jag rekommenderar för den delen att man alltid byter vajrar om man ändå byter belägg och skivor, det är en så lite extrakostnad i material att det lätt är värt det.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Sturgeon »

Claes B wrote:Bromsskivorna är precis så lätta att ta loss som de verkar, se till att ha torxnyckel till skruvarna som håller dem bara.
Du behöver inte ta loss oken för att få loss skivorna, räcker att ta ur beläggen. Handbromsbackarnas justering fungerar precis som vanligt, sitter ca "kl. 11" på vänster sida och "kl. 1" på höger.
Handbromsavajern spänns i förgreningen mellan vänster och höger sidas vajrar, kom bara ihåg att man alltid ska justera backarna innan vajern rörs, för det mesta behöver man aldrig spänna vajern.

Guld, tack för det!

Vill påstå att mekandet med bilen, det lilla som jag gjort än, gått väldigt smidigt. Detta jämfört med den tidigare asiatiska bilen. en två veckor gammal bult var en fastrostad bult på den maskinen. Och andra sidan så var kvaliten i övrigt ruggigt bra. Visar sig Puggen vara hälften så bra är jag nöjd.

/K
Mörkblå Peugeot 406 2.0ST -02
Alukin 650 SP Suzuki DF150 -08
Respo 1500VT208 -07
Post Reply