Klonkljud bak 406

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
vwpegg

Post by vwpegg »

Är det nödvändigt att man måste lämna in bilen för att göra en hjulinställning efter varje gång man bytt toe-in stagen? Går det inte att märka upp justerbulten väldigt noga i det läge som den sitter innan man tar bort det gamla staget. Ska inte det nya staget då komma i ganska så lika läge? Har själv fått bytt dessa stag en gång, men nu verkar de vara på gång igen...
Kör 5-växlad VW 1303:a sommartid :)
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

Hittade äntligen mitt klonk i höger bak! Var inget där som glappade, och mekanikern var också helt säker på att ljudet kom ifrån bakvagnen. Men när man stod utanför bilen och provocerade fram ljudet så hördes det framifrån. Efter mycket letande så hittade vi ett motorfäste som var helt slut. Fattar fortfarande inte hur ljudet kan fortplanta sig så i karossen och lura örat.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by Sturgeon »

Kordon wrote:Hittade äntligen mitt klonk i höger bak! Var inget där som glappade, och mekanikern var också helt säker på att ljudet kom ifrån bakvagnen. Men när man stod utanför bilen och provocerade fram ljudet så hördes det framifrån. Efter mycket letande så hittade vi ett motorfäste som var helt slut. Fattar fortfarande inte hur ljudet kan fortplanta sig så i karossen och lura örat.

Klar med mitt byte av styr-stag bak v+h. Tidsåtgång 2,5 timmar i lagom tempo. Var kallt ute så jag valde en GDS-hall med lyft. Totalkostnad med material och hallhyra så slutade det på 500 kr.
Var en lätt uppgift med mycket 5-56.

/K
Mörkblå Peugeot 406 2.0ST -02
Alukin 650 SP Suzuki DF150 -08
Respo 1500VT208 -07
Sturgeon

Post by Sturgeon »

Vilken skillnad det gjorde att byta dessa stag.

Betydligt mindre orolig på vägen, bakvagnen helt tyst från diverse ljud. Framförallt var den tidigare vid skarpare svängar i högre fart och med gropar otrevlig att köra när den då vill styra till med röven själv. Riktigt härlig känsla nu.

Jag hade inte något jätteglapp heller, kanske 5-6 mm, men det räcker.

/K
Respo 1500VT208 -07
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Sturgeon wrote:Vilken skillnad det gjorde att byta dessa stag.

Betydligt mindre orolig på vägen, bakvagnen helt tyst från diverse ljud. Framförallt var den tidigare vid skarpare svängar i högre fart och med gropar otrevlig att köra när den då vill styra till med röven själv. Riktigt härlig känsla nu.

/K

:shock: 5-6 mm var nånstans? Tycker att det låter som ett riktigt ordentligt glapp jag, min vänstra glappar, uppskattningsvis nån halvmillimeter eller så vid kulleden och kanske 1-1,5 mm i rörelse vid hjulet, det tycker jag är illa nog och kommer byta så fort som möjligt.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Sturgeon »

Claes B wrote:
Sturgeon wrote:Vilken skillnad det gjorde att byta dessa stag.

/K

:shock: 5-6 mm var nånstans? Tycker att det låter som ett riktigt ordentligt glapp jag, min vänstra glappar, uppskattningsvis nån halvmillimeter eller så vid kulleden och kanske 1-1,5 mm i rörelse vid hjulet, det tycker jag är illa nog och kommer byta så fort som möjligt.

Var kanske lite överskattat, höll i däcket och ruckade hårt så däcket flexade en del i sig. :lol: I mitt fall var det vid chassifästet som det glappade, där cirka 2 mm, så fortfarande mer än dig. :wink:
Respo 1500VT208 -07
vwpegg

Post by vwpegg »

Idag har jag också bytt de båda toe-in stagen bak på min 406:a. Den ena bussningen på vänster sida var helt slut. Tänkte... går det inte att byta ut själva bussningen till något bättre, för kulleden i andra änden verkar inte vara något större fel på. Är det någon som har provat detta här på forumet?
Kordon
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Kordon »

vwpegg wrote:Idag har jag också bytt de båda toe-in stagen bak på min 406:a. Den ena bussningen på vänster sida var helt slut. Tänkte... går det inte att byta ut själva bussningen till något bättre, för kulleden i andra änden verkar inte vara något större fel på. Är det någon som har provat detta här på forumet?

Skulle vara om du hittar något av Pwerflex eller Superflex som passar. Vet att dom hade olika universalbussningar för några år sedan.
Ekonomiskt sett så tror jag inte det är någon större idé då stagen kostar så lite.
Med Vänliga Hälsningar
Michael "Flash" Kordon
Founder of Peugeot Sport Club of Sweden since 1996

Post by HDI-Fap »

vwpegg wrote:Idag har jag också bytt de båda toe-in stagen bak på min 406:a. Den ena bussningen på vänster sida var helt slut. Tänkte... går det inte att byta ut själva bussningen till något bättre, för kulleden i andra änden verkar inte vara något större fel på. Är det någon som har provat detta här på forumet?

Det går inte för det sitter kulleder i båda ändarna.
Jag skulle göra det när jag bytte på min. Jag tog bort en av stagen och skulle slå bort det som jag trodde var en bussning, för att måtta och svarva en ny, men det gick inte att slå bort bussningen. Utan de blev till att skära sönder med vinkelslip för att se vad som höll i.
Då såg jag att det var en kulled även där.
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
vwpegg

Post by vwpegg »

Ok, får tacka så mycket för svaret!
Äntligen är våren på G!! 8)
Stormen

Post by Stormen »

Är i farten och ska byta toe-stagen på kompisens pegga, brukar det vara några problem med att få isär bussningsändens skruvpacket utan att misshandla sönder det? Är ju inte direkt så det finns att köpa på en vanlig järnhandel om olyckan skulle vara framme ;)

F.ö. köptes stagen på engelska e-bay, och på fraktsedeln hade han/hon som plockat ihop det gjort en liten skiss på hur staget ska se ut. Sommarjobbare måntro? :lol:
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

De brukar inte vara några problem ganska enkelt jobb....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
Stormen

Post by Stormen »

Jo, det ser ut som att det ska gå att lösa på snudd på en kafferast. Tänkte bara om det var mer regel än undantag att justeringen har blivit ett :) Men då är det bara köra på, efter att man fått tid för 4-hjulsinställning.
Post Reply