Jag har fått ett missljud i min 605 SV3.0 -90 som jag inte fattar vad det är. Ljudet kommer när hastigheten överstiger ca 120 km/h och finns med åtminstone upp till 170 km/h (har inte testat högre). Det är ett "sjungande" ljud, typ lager eller så, dock med högre frekvens än ett hjullager.
Jag vet flera saker som ljudet inte tycks komma ifrån:
* Om jag kopplar ur och låter motorvarvtalet vandra upp och ned så förändras ljudet inte alls. Det har alltså inget med motorn att göra.
* Om jag bromsar löst eller kraftigt så förändras inte ljudet heller. Således ingen vibration i någon skiva eller så.
* Det spelar inte heller någon roll om jag gasar eller motorbromsar. Belastning på motor och växellåda verkar inte spela någon roll alls.
* Det finns inte heller någon vettig koppling till hastighet i ljudets karaktär förutom att det kommer vid ca 120 km/h, men frekvensen på ljudet följer inte hastigheten. Det "viner" inte med högre ton om jag kör fortare. Tonhöjden är konstant men ljudnivån ökar något med hastigheten.
Vad kan det vara? Jag har nya lager på bägge framhjulen (SKF) och jag har inte hört några missljud från fläktar. Jag är nästan säker på att ljudet kommer framifrån. Ljudet är inte helt konsekvent. Vissa dagar låter det mer än andra.
Klart att man misstänker växellådan, men jag tycker det är konstigt att det inte finns någon koppling till varken hastighet eller belastning.
Känner någon igen detta?
605: Konstig missljud över 120 km/h
Ja, alltså ibland oroar man sig för småsaker. Jag har märkt att oljudet hänger ihop med vindförhållanden. Vid byig vind förändras ljudet med vinden. Möte med långtradare och det ökar kraftigt.
När jag tvättade bilen idag såg jag detta! Lilla saken på listen runt framrutan hade åkt åt sidan. Färgen hade släppt från listen och fladdrade i vinden ungefär som tungan som formar ljudet i ett munspel... Bara att skjuta tillbaka lilla plåtprylen över skarven och ljudet försvann. Vissa lagningar är lätta...

När jag tvättade bilen idag såg jag detta! Lilla saken på listen runt framrutan hade åkt åt sidan. Färgen hade släppt från listen och fladdrade i vinden ungefär som tungan som formar ljudet i ett munspel... Bara att skjuta tillbaka lilla plåtprylen över skarven och ljudet försvann. Vissa lagningar är lätta...

Bengt C wrote:Ja, alltså ibland oroar man sig för småsaker.
"Det är inte lätt när det är svårt, men skönt när det går"
Nej men skämt åsido, det är bra när det är så pass enkla renoveringar
Med ett blåmärke lika stort som Halland
Samt: För fet för ett fuck
http://www.youtube.com/watch?v=gV74fyzBbTg

Samt: För fet för ett fuck
http://www.youtube.com/watch?v=gV74fyzBbTg
- Peugeot_605
- Guldmedlem

Bengt C wrote:Ja, alltså ibland oroar man sig för småsaker. Jag har märkt att oljudet hänger ihop med vindförhållanden. Vid byig vind förändras ljudet med vinden. Möte med långtradare och det ökar kraftigt.
Captain Klutz
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
V_605
Nr: 1483
Upphovsman till de trögaste o tråkigaste trådarna på PSC någonsin
----------------snusmummriken wrote: en sak är säker... vågar inte åka med han igen
605 3,0 SR -92. Projekt.
406 ST 3,0 Sport -01. Till Salu.
- 406_Jonathan