Varför däckonline ?

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
SNILLET
Crew
Crew

Varför däckonline ?

Post by SNILLET »

Jag klurar på detta med däckonline.....

Kollar på 4st däck 155/65-13 (till 106:an).
BILLIGASTE skiten kostar 329:- inkl frakt per styck, blir 1319:-, sedan tillkommer att en lokal firma skall lägga på dem på fälgarna, vilket normalt går på 150:- per däck (3moment, av med gamla, på med nya, balansera, 50:- per moment).

Då blir totalpriset 1919:-....

Köper jag nya Hankook Optimo K715 hos däckspecialen så kostar det mig 2040:- monterat och klart.

:scratch:

Missar jag nåt eller är det rätt meningslöst å köpa däck via däckonline ?
Vet att jag jämfört med dem tidigare också och funnit totalkostnaden icke fördelaktig på andra däck....
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Kan det ha med låg kronkurs att göra tro? Sen skiljer det ju mycket på olika fabrikat hur stor skillnad det är i pris. Vissa däcksfabrikat är det över 50% rabatt på om man köper dem som företagare gentemot som privatperson. Det är delar av den rabatten som DoL "ger" till alla kunder.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by Zkronk »

Tidigare har jag köpt en uppsättning både vinterdäck och sommardäck på internet men nu senast så handlade jag hos en vanlig däckfirma (pga. de däcken inte fanns på nätet) och fick likvärdigt pris som det hade kostat på nätet (om just de däcken hade funnits där).

Och däckverkstäder brukar ta högre avgift för montering om man kommer med egna däck och fälgar än om man köper däcken av dom, det brukar även kunna ingå i däckpriset.. Så jag tror nästan i regel det inte lönar sig att handla däck på internet, i så fall ska det vara några dyrare däck antagligen.
Joakim Enoksson
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Joakim Enoksson »

Köper nu i dagarna en upsättning Hankock? från www.bildelar.nu monterat o klart till ett pris som jag EJ fått på nätet eller ens i närheten...

Personlig service är kul ibland oxå=)
T.P
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by T.P »

för min del blir det mycket billigare att köpa på däckonline men då har jag ju egna maskiner :)
205mi16-89
205 dimma-89
406 hdi-00
406 hdi-01
406-turbo 98
306sr-95
306 gti-97
mm.mm
Nik

Post by Nik »

T.P wrote:för min del blir det mycket billigare att köpa på däckonline men då har jag ju egna maskiner :)

Tänkte just säga det, att har man tillgång till maskinerna gratis så är DOL ett mer intressant alternativ. Men det finns även riktigt billiga regummerade däck på blocket, som kan vara nog så intressant på en skitbruksbil.
Länge leve kommunismen! Lika dåligt för alla :)
Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

Kollade oxå precis på däck, skulle kosta ca 550 på däckonline. O ca 780 på en firma mont o bal. Så de skiljer ju inte så mycket.

Men känner en med maskiner i garaget så då blir de ju lite lönt o köpa via nätet. Men som Enok säger så e de ju inte fel med lite service ibland.
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Volvo Suger wrote:Kollade oxå precis på däck, skulle kosta ca 550 på däckonline. O ca 780 på en firma mont o bal. Så de skiljer ju inte så mycket.

Men känner en med maskiner i garaget så då blir de ju lite lönt o köpa via nätet. Men som Enok säger så e de ju inte fel med lite service ibland.

Skiljer dessutom som f-n mellan hur duktiga de är som monterar/balanserar, hur kul är det att tappa balansvikter var 500:e mil :lol: , been there :evil:
Hans Hellström

Veiko
Crew
Crew

Post by Veiko »

SNILLET wrote:
Volvo Suger wrote:Kollade oxå precis på däck, skulle kosta ca 550 på däckonline. O ca 780 på en firma mont o bal. Så de skiljer ju inte så mycket.

Skiljer dessutom som f-n mellan hur duktiga de är som monterar/balanserar, hur kul är det att tappa balansvikter var 500:e mil :lol: , been there :evil:

Sånt e ju skit,va som med den blåa 205:an förra året. Va o lät en kille byta ett däck billigt. Sen på väg till besiktningen så lät de illa om bilen.

Stannade o kollade, då va hela däcket söndertrasslat. Då hade han snålat o inte bytt ventilen :?

Blev ju lite lite dyrare ändå när han fick ge mig ett nytt däck :lol:
--------------------------------------------
307 SW 2,0 -03

"Man ska inte knarka om man redan är dum i huvet!"
Stebe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stebe »

Har beställt både vinterdäck och nu senast sommardäck på DOL.
Har sparat 300:-/st på vinterdäcken och 400:-/st på sommardäcken!

Det tycker iaf jag är bra :wink:

I priset räknar jag med att jag får betala 80:-/däck för montering/balansering...
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Stebe wrote:Har beställt både vinterdäck och nu senast sommardäck på DOL.

I priset räknar jag med att jag får betala 80:-/däck för montering/balansering...

Då pratar du om relativt dyra däck misstänker jag ?
Hans Hellström

DaF1e

Post by DaF1e »

Zkronk wrote:Och däckverkstäder brukar ta högre avgift för montering om man kommer med egna däck och fälgar än om man köper däcken av dom, det brukar även kunna ingå i däckpriset.. Så jag tror nästan i regel det inte lönar sig att handla däck på internet, i så fall ska det vara några dyrare däck antagligen.
På DOL´s hemsida kan man söka efter samarbetspartners som utan att gnälla och ta högre avgifter monterar däcken åt en. Om det sedan fungerar i praktiken vet jag ännu inte.
Mitt jobb ligger precis bredvid en Vianor-däckare. Vi får lite rabatt där eftersom vi ibland hjälper dem med exempelvis borra upp navhål. På 2st Hankook 235/45-17 till min BMW fick jag pris på 3200kr monterat och klart. Kollar jag upp ett, i mina ögon, likvärdigt Kumho (Vianor har ej Kumho) på DOL kan jag få det monterat klart för 2400kr med angiven samarbetspartner. Det lönar sig alltid att kolla runt lite.
Vianors billigaste alternativ var GT Champiro, samma pris som Kumho på DOL. Men jag köper fanimej aldrig ett Kina-däck. Inte sedan jag såg ett däcktest på ett Ling-Long (eller vad f-sen det nu var) där en 10x10cm stor bit på slitbanan åkte av i 180km/h... :shock:

SNILLET wrote:Skiljer dessutom som f-n mellan hur duktiga de är som monterar/balanserar, hur kul är det att tappa balansvikter var 500:e mil :lol: , been there :evil:
Eller om de sätter vikterna på fel ställe, alltså inte balanserar ordentligt.
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
Stebe
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Stebe »

SNILLET wrote:

GoodYear Ultragrip blabla dubbade 195/65-15, 800:- (1100:-)

Falken 195/40-16, 800:- (1195:-)
#1683 Stefan Bengtsson
106 Rallye-97 Krockad och inlöst, 106 Rallye-97 Såld och bränd
106 Rallye-97 Bruksbilen, 106 Rallye-97 Banbilen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower-07 Familjekombin
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Stebe wrote:
SNILLET wrote:

GoodYear Ultragrip blabla dubbade 195/65-15, 800:- (1100:-)

Falken 195/40-16, 800:- (1195:-)

Är nog så, att på de billigaste alternativen finns det, som brukligt med det billigaste, mindre marginaler öht, så förmodligen är det mer å tjäna desto dyrare däckmodell man kollar på.

I mitt senaste fall (första inlägget), kostade ju ett dygna-skräp-kines-prutt däck lika mycket monterat och klart från DOL som ett hyfsat lågprishankook hos en realtivt lokal däckfirma.
Hans Hellström

Decimal
Klubbmedlem
Klubbmedlem

Post by Decimal »

Volvo Suger wrote:
SNILLET wrote:

Sånt e ju skit,va som med den blåa 205:an förra året. Va o lät en kille byta ett däck billigt. Sen på väg till besiktningen så lät de illa om bilen.

Stannade o kollade, då va hela däcket söndertrasslat. Då hade han snålat o inte bytt ventilen :?

Blev ju lite lite dyrare ändå när han fick ge mig ett nytt däck :lol:

Haha sjukt att det inte märktes mer att det var punka och däcket var nästan helt borta, Går nog att köra en 205a med ett däck bak bara
--Audi A3 1.8T--
ǝɹǝɥʇ ʇno sı ɥʇnɹʇ ǝɥʇ
HDI-Fap

Post by HDI-Fap »

DaF1e wrote:[Eller om de sätter vikterna på fel ställe, alltså inte balanserar ordentligt.

Mina föräldrar fick vikterna satta på utsidan på alu-fälgarna till sin 407.
Undrar hur den däckgubben tänkte....
406 2.2 HDI-Fap -02
404 sport (orginal) -66
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

HDI-Fap wrote:
DaF1e wrote:[Eller om de sätter vikterna på fel ställe, alltså inte balanserar ordentligt.

Mina föräldrar fick vikterna satta på utsidan på alu-fälgarna till sin 407.
Undrar hur den däckgubben tänkte....

Har hänt mig också med den fälgtypen, jag pekade mest och undrade "sådär skall det väl inte sitta", och fick en oförstående blick tillbaka.

Sista gången där....
Hans Hellström

Post Reply