pulserande bromsar 205GTI

Problem med bilen och frågor om produkter m.m tas upp i denna avdelning.
Post Reply
zilog

pulserande bromsar 205GTI

Post by zilog »

Har problem med att en skiva har fått kraftiva beläggavtryck i ytan, och därför orsakar pulserande under bromsning (dock försvinner pulserandet om man får skivan riktigt varm genom buskörning) - beteendet har varit till/från under flera tusen mil, så jag hyser ingen förhoppning om att det ska försvinna av sig självt.

Skivan är för stor för att få upp i min svarv, så det är byte som gäller. Skivorna som sitter på framaxeln nu är icke-slitzade/icke-borrade Brembo, dvs samma i utseende som de biltema säljer. Kan jag räkna med att bilen drar rakt ifall jag bara byter ena framskivan mot en av biltemas diton? Högerskivan klockar in helt rakt och är jämntjock, så det känns inte pga geometrisk beskaffenhet motiverat att byta den.

Vidare, hurpass bryr sig bilprovningen om bromsar som skuttar en aning, men inget jätteallvarligt? Skulle tro att det skiljer ~10/100mm i tjocklek på varvet på den dåliga skivan.
205GTI -89, RSV1000R -02
http://gnuffel.googlepages.com
SNILLET
Crew
Crew

Post by SNILLET »

Bromsar bilen jämt och inte ligger an brukar inte en liten pulsering rendera anmärkning hos bilprovningen.
Hans Hellström

Make it idiot proof and someone will make a better idiot.
Jaaacob
Crew
Crew

Post by Jaaacob »

har aldrig vart med om att de brytt sig, cupan hade skeva skivor ganska kraftigt med men de sa inget. Lika så rangerovern. Bytte skivorna efteråt besiktningen när jag hade mer pengar :)
Peugeot Sport Club | CREW
If you fit a big cam and fit a smaller carbie, it is the same as running down the road with your hand over your mouth - it won't work!

Austin Mini 1300 -75
Austin Mini S 1275 -70
Golf Mk1 C Gti - Banpreppad -84
Matra Bagheera Röd - m560 -73
Matra Bagheera Svart - m550 -74
Och många fler...
zilog

Post by zilog »

Jaaacob wrote:har aldrig vart med om att de brytt sig, cupan hade skeva skivor ganska kraftigt med men de sa inget. Lika så rangerovern. Bytte skivorna efteråt besiktningen när jag hade mer pengar :)

Ok, låter ju betryggande.

Ett problem är att det slår kraftigt om man bromsar mjukt, men pulserandet försvinnner mer ju hårdare man bromsar - antar att det är sviktet i bromssystemet som tar upp pulserandet när man trycksatt det hårt nog (pulserandet förblir konstant i amplitud pga linjärt slangsvikt) medans den statiska bromskraften växer i förhållande. Detta leder rätt ofta till att bilen sticker kraftigt i sidled som man råkar applicera bromsen vid olyckligt ställe på varvet, men det är ju inget som är svårt att vänja sig vid att köra med.

Åter igen till ursprungliga frågan - borde det skilja nämnvärt i friktion mellan biltemas och brembos skivor? Är ändå lite sugen på att byta en skiva i förebyggande syfte bara för att slippa köra in bilen igen.
205GTI -89, RSV1000R -02
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

Det borde inte skilja i friktion, men varför chansa. Särskilt inte med så billiga skivor, det är ju lika bra att byta bägge två när du ändå är igång, beläggen säljs ju ändå i fyrpack så de extra hundralapparna för skivan är ju ingenting.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by zilog »

Claes B wrote:Det borde inte skilja i friktion, men varför chansa. Särskilt inte med så billiga skivor, det är ju lika bra att byta bägge två när du ändå är igång, beläggen säljs ju ändå i fyrpack så de extra hundralapparna för skivan är ju ingenting.

Hehe, beläggen byter jag inte, r-belägg som kostar pengar och nästan oslitna - en omgång i fräsen för att plana ytan så funker de för nya skivor..
205GTI -89, RSV1000R -02
Claes B
Guldmedlem
Guldmedlem

Post by Claes B »

zilog wrote:
Claes B wrote:Det borde inte skilja i friktion, men varför chansa. Särskilt inte med så billiga skivor, det är ju lika bra att byta bägge två när du ändå är igång, beläggen säljs ju ändå i fyrpack så de extra hundralapparna för skivan är ju ingenting.

Hehe, beläggen byter jag inte, r-belägg som kostar pengar och nästan oslitna - en omgång i fräsen för att plana ytan så funker de för nya skivor..

Om så är fallet tycker jag det är ännu mer dumsnålt att bara byta en skiva. Byt bägge är mitt råd oavsett vilka belägg du har, ska alltid göras.
308 1,6 HDi -10
Image

Claes Börjesson #496

Post by DaF1e »

Jaaacob wrote:har aldrig vart med om att de brytt sig, cupan hade skeva skivor ganska kraftigt med men de sa inget. Lika så rangerovern. Bytte skivorna efteråt besiktningen när jag hade mer pengar :)
Har heller aldrig stött på patrull med skeva bromsskivor. Eller rättare sagt dåliga bärarmsbussningar på vissa BMW som får det att kännas som skeva skivor. Men resultatet är detsamma, slag i ratten vid broms. Men jag har aldrig fått något vid de två-tre tillfällen det hänt för detta.
BMW 540iA -94
Volvo 855 T5 2.0 (steg 1) -95
Post Reply